اظهارات نماینده چین در نشست جدّه

نماینده چین: پکن گفتگوها را برای حل و فصل اوکراین تقویت خواهد کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین گفت، لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، تبادل نظر گسترده ای با شرکت کنندگان در نشست جده انجام داد، چین به تقویت و گفتگو با همه طرف ها برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد.
نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا، لی هوی، برای شرکت در نشست بین‌المللی درباره اوکراین، با دعوت از جده، عربستان سعودی، دیدار کرد. این وزارتخانه اعلام کرد، موضع و پیشنهادات چین را تشریح کرد، به نظرات و پیشنهادات سایر کشورها گوش داد و به اجماع بین‌المللی بیشتری دست یافت.
وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در نشست مشارکت لی هوی در این نشست و همچنین نقش چین در پیشبرد مذاکرات صلح را مثبت ارزیابی کردند.
این وزارتخانه اعلام کرد: چین به تقویت گفت‌وگو و مبادلات با همه طرف‌ها، گسترش دائمی اجماع و اعتماد متقابل، تلاش برای ایجاد بزرگترین توافق مشترک برای کمک به ترویج حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین ادامه خواهد داد.
پیشتر روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های غربی نوشته بود که چین در مذاکرات اوکراین در شهر جده عربستان راهی برای در نظر گرفتن خطوط قرمز و نگرانی های روسیه در بحث ها ارائه می دهد.
وزارت خارجه روسیه: مسکو آماده پاسخگویی به پیشنهادات جدی برای حل بحران اوکراین است
در پایان ماه مه سال جاری، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا، لی هوی، یک سفر اروپایی انجام داد و در جریان آن از اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان، بلجیم و روسیه بازدید کرد و در آنجا درباره ابتکار صلح چین برای حل و فصل سیاسی مذاکرات گفتگو کرد. بحران اوکراین در ماه فبروری، مقامات چینی یک مقاله موضعی در مورد حل و فصل مناقشه بین مسکو و کی یف منتشر کردند که شامل 12 نکته از جمله درخواست برای آتش بس، احترام به منافع مشروع همه کشورها در زمینه امنیت و راه حلی برای بحران انسانی در اوکراین می باشد.
بحث و گفتگو