شکست تلاش های غرب برای برهم زدن نشست روسیه و افریقا

سفیر وزارت خارجه روسیه می‌گوید غرب نتوانست رهبران افریقایی را از سفر به روسیه منصرف کند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، اولگ اوزروف، سفیر وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با ریانووستی گفت، فشار کشورهای غربی بر رهبران کشورهای افریقایی برای منصرف کردن آنها از حضور در نشست سران به روسیه ناموفق باقی ماند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا موفق نشدند آنها را منصرف کنند.
پیش از این، فایننشال تایمز به نقل از مقامات افریقایی گزارش داده بود که ایالات متحده در آستانه برگزاری مجمع اقتصادی روسیه و افریقا، کشورهای افریقایی را تحت فشار قرار می دهد و تلاش می کند آنها را علیه مسکو قرار دهد و رهبران این کشورها را از شرکت در نشست سن پترزبورگ منصرف کند. خاطرنشان می شود که پس از تصمیم روسیه برای تکمیل قرارداد غلات، ایالات متحده کشورهای افریقایی را تحت فشار قرار می دهد.
وی در ادامه افزود: "فشار دائمی وجود دارد. این فشار از طریق کانال های مختلف، دیپلماتیک، از طریق هیئت دیپلماتیک کشورهای غربی، که به معنای واقعی کلمه هر روز کشورهای افریقایی را از سفر به روسیه منصرف می کنند، اعمال می شود. از کشورهای افریقایی می خواهند که دست به انتخاب بزنند: "یا با ما هستید یا علیه ما". همه اینها بسیار یادآور شعارهای تروتسکیستی دهه 1930 است".
ایالات متحده از رهبران افریقایی خواست تا در نشست "روسیه - افریقا" شرکت نکنند
وی خاطر نشان کرد: "متقاعد کردن کشورهای افریقایی برای نرفتن به روسیه از سوی کشورهایی که علناً دموکراسی، آزادی انتخاب را اعلام می کنند، اما در عمل خواستار تسلیم شدن در برابر فشار و تحمیل اراده خود و خواهان تحقق خواسته های خود هستند، بسیار عجیب به نظر می رسد."
این دیپلمات روسی تاکید کرد: "اما ما نمی بینیم که کشورهای افریقایی به طور دسته جمعی از این موضع تحمیل پیروی کنند."
اوزروف گفت که علاوه بر فشارهای سیاسی و دیپلماتیک، آنها همچنین در تلاشند تا از طریق ابزارهای مالی و اقتصادی بر کشورهای افریقایی تأثیر بگذارند، زمانی که "شرایط سیاسی برای ارائه کمک های اقتصادی به تعدادی از کشورها هم از طریق صندوق بین المللی پول و هم از طریق بانک جهانی تعیین می شود، جایی که ایالات متحده از موقعیت مسلط خود برای ارائه شرایط سیاسی استفاده می کند، تعیین‌کننده است و یا از طریق اتحادیه اروپا، زمانی که تخصیص وام ها مشروط به قطع تماس با طرف روسی یا کاهش این تماس ها به حداقل است و عدم حضور در اجلاس، عدم شرکت در رویدادهایی که در روسیه برگزار می شوند، مطرح شود".
این دیپلمات توضیح داد: "اما اکنون آشکار است که قسمت غرب نمی تواند همه کشورها را به سمت موضع خود وادار کند."
دومین اجلاس و مجمع اقتصادی "روسیه افریقا" در تاریخ 27 تا 28 جولای در روسیه برگزار خواهد شد.
بحث و گفتگو