چین درباره انتقال بمب خوشه ای امریکا به کی‌یف اظهار نظر کرد

وزارت خارجه چین از امریکا خواست با انتقال بمب های خوشه‌ای به کی‌یف، هیزمی بر آتش اضافه نکند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست توجیهی گفت: عرضه مهمات خوشه‌ای به کی‌یف مملو از خطر بروز مشکلات بشردوستانه است و این امر وضعیت اوکراین را تشدید خواهد کرد.
این دیپلمات گفت: "بسیاری از کشورها علیه این موضوع صحبت کرده اند، محموله های غیرمسئولانه مهمات خوشه ای به راحتی می تواند منجر به مشکلات بشردوستانه شود. باید به طور متعادل با آنها برخورد شود، انتقال مهمات خوشه ای باید با خویشتن داری و احتیاط برخورد شود."
وی یادآور شد که پکن همواره مذاکره را تنها راه حل بحران می داند.
مائو نینگ گفت: "احزاب مربوطه نباید به آتش بیافزایند، تضادها را تشدید کنند که منجر به تشدید بحران اوکراین شود".
هفته گذشته واشنگتن از انتقال مهمات خوشه ای به نیروهای مسلح اوکراین خبر داد. پرتابه هایی از این نوع توسط یک کنوانسیون بین المللی که توسط 123 کشور تصویب شده است، ممنوع است. آنها شامل ایالات متحده امریکا، چین، روسیه، اوکراین نمی شوند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح اوکراین قبلاً از آنها برای گلوله باران دونتسک استفاده کرده اند.
امریکا به جنایات خود در اوکراین اعتراف کرد
مهمات خوشه ای با دستگاه های خود تخریبی ارائه نمی شوند. به گفته ارتش ایالات متحده، از پنج تا 14 درصد آنها ممکن است اصلا منفجر نشوند، زیرا مدت زیادی است که در انبارها خوابیده اند. در این صورت، آنها مین هایی خواهند بود که حتی پس از پایان درگیری، جمعیت غیرنظامی را تهدید می کنند.
حتی در کنگره ایالات متحده با عرضه چنین تسلیحاتی به اوکراین مخالفت کرد. اعضای حزب بایدن از حزب دموکرات امریکا در حال آماده سازی اصلاحیه ای برای قانون دفاعی هستند که انتقال مهمات خوشه ای را ممنوع می کند. به گفته ایلهان عمر، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحده از مینه سوتا، استفاده از آنها حقوق بشر را نقض می کند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که تحویل مهمات خوشه‌ای امریکا به اوکراین غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و هدف آن طولانی‌تر کردن بحران است.
بحث و گفتگو