آمادگی بی سابقه 10 هزار طیاره جنگی ناتو در آلمان

تحلیلگران سیاسی، تطبیقات بزرگ دفاع هوایی ناتو را سیگنال برای روسیه خواندند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین تطبیقات دفاع هوا در تاریخ ناتو در آلمان آغاز شد. مانورهای ناتو در آلمان که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، بزرگترین مانور قوای هوایی از زمان پایان جنگ سرد است و به گفته کارشناسانی، مهار روسیه در مواجهه با بلاتکلیفی درگیری‌های اوکراین هدف اولویت آنهاست.
تطبیقات دفاع هوایی 23 از 12 تا 23 جون در آلمان برگزار می شود. گزارش شده است که ده هزار طیاره نظامی و 250 طیاره از 25 کشور در آن شرکت خواهند کرد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفت این تطبیقات بر ترافیک هوایی تأثیر خواهد گذاشت.
اینگو گرهارتز قوماندان قوای هوایی آلمان استدلال کرد که این تمرینات برای پرواز در نزدیکی منطقه کالینینگراد برنامه ریزی نشده و خود مانورها تحریک علیه روسیه نیست.
بورل: طیارات 16-F را بزودی به اوکراین تحویل می گردد
تظاهرات علیه روسیه
الکساندر کامکین، محقق ارشد مؤسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل اکادمی علوم روسیه، تطبیقات ناتو را سیگنالی به روسیه در چارچوب درگیری‌های جاری در اوکراین می‌داند.
وی در اظهار نظری گفت: پس از پایان جنگ سرد، احتمالاً این بزرگترین تطبیقات قوای هوائی با استقرار میدان های مختلف در کشور و بسته شدن بخشی از حریم هوایی است.
به گفته وی، از نظر وسعت تطبیقات، این تطبیقات چندین برابر همه رزمایش‌هایی است که در سال‌های گذشته انجام شده است و "با سیر عمومی نظامی‌سازی کشورهای اروپایی در شرایط کنونی مرتبط است".
کامکین گفت: "البته، این سیگنال از روسیه است، این امر به ویژه در شرایط اوکراین مشهود است. می توان کاملاً صریح گفت که این اقدام علیه روسیه است."
او افزود که این آموزه ها برای مخاطبان داخلی نیز کار می کند: تلاشی برای آوردن زندگی جوامع اروپایی به یک "حالت عادی جدید".
اقدام ناتو بر اساس ماده 5
دیمیتری دانیلوف، رئیس بخش امنیت اروپا در انستیتو اروپا اکادمی علوم روسیه نیز به مقیاس این تمرین‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که این تمرین‌ها شامل "مقدار بی‌سابقه بزرگی از تجهیزات هوانوردی" است.
وی گفت: ما در مورد عملیات احتمالی به عنوان بخشی از برنامه ریزی با در نظر گرفتن بحران کنونی اوکراین و توسعه وضعیت نظامی-سیاسی در منطقه صحبت می کنیم.
آموزش پیلوتان اوکراین با طیارات محاربوی ناتو
علاوه بر این، به گفته دانیلوف، در این مرحله، ناتو در حال انجام تنظیماتی برای برنامه ریزی نظامی-سیاسی است که باید در تصمیمات نشست سران ناتو در 11 تا 12 جون در ویلنیوس تثبیت شود.
" واضح است که مهار روسیه توسط ناتو یک هدف اولویت‌دار برنامه‌ریزی نظامی و سیاسی این ائتلاف است و لازم است سناریوهای مناسب در مواجهه با توسعه نامطمئن ناتو تدوین شود. درگیری اوکراین تشدید یابد"
به گفته وی، جهت اصلی توسعه سناریوها و اقدامات ائتلاف بر اساس ماده 5 در زمینه ضمانت های متقابل است که بر اساس آن حمله به یکی از اعضای ائتلاف در اروپا یا امریکای شمالی، حمله به تمام ائتلاف تلقی می شود .
دومین چیزی که باید در نظر داشت، الحاق کشورهای شمال اروپا به ناتو است: اکنون فنلند، در آینده - سویدن. مهم است که هماهنگی، مکمل و تعامل نیروهای مسلح از جمله، البته قوای هوایی فنلند و سوئدن که حتی قبل از آن نیز در این رویدادها شرکت داشتند."
این کارشناس افزود: تقویت جناح شمالی و "برنامه ریزی شمالی" یکی از اهداف تطبیقات و همچنین گنجاندن آن در دافع هوا جمعی ناتو است.
وی همزمان تاکید کرد که تطبقات قوای هوایی نه تنها شامل استفاده از هواپیما، بلکه راستی‌آزمائی سیستم حمایت لوژستیکی و همچنین توسعه سامانه‌های ضد راکتی و دافع هوا است-این موضوع نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت.
بحث و گفتگو