عملیات ویژه روسیه در اوکراین

وزارت دفاع روسیه: موشک کینژال 5 پرتابگر پاتریوت را در کیف نابود کرد

وزارت دفاع روسیه گفت: موشک کینژال در 16 می 5 پرتابگر سامانه دفاع هوایی پاتریوت را در کیف نابود کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، که بر اساس اطلاعات تایید شده، در تاریخ 16 می در کیف، پنج پرتابگر سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت از سوی موشک کینژال نابود شد.
این وزارت افزوده است، که در همین زمان یک ایستگاه راداری چند منظوره پدافند هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفت و به طور کامل نابود شد.
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
شایگو درباره ای ادعای سرنگونی موشک های ابرصوت "کینژال" از سوی کیف: ما شماری زیادی شلیک نمی کنیم
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: "بر اساس داده های تایید شده قابل اعتماد، در 16 می، در نتیجه یورش سیستم موشکی ابر صوت کینژال در شهر کیف، یک ایستگاه رادار چند منظوره و همچنین پنج پرتابگر سیستم موشکی ضد هوایی پاتریوت ساخت ایالات متحده، مورد اصابت قرار گرفتند و به طور کامل نابود شدند".
پیشتر وزارت دفاع روسیه گزارش داده بود، که ارتش روسیه یک سامانه موشکی ضد هوایی پاتریوت ساخت امریکا را در کیف با اصابت دقیق سامانه موشکی ابرصوت کینژال هدف قرار داده است. سپس مقام های ناشناس از دولت ایالات متحده به CNN گفتند، که سیستم دفاع هوایی پاتریوت امریکایی در نتیجه یورش نیروهای مسلح روسیه آسیب دیده است، اما این سیستم به کار خود ادامه می دهد.
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
سی ان ان: سیستم دفاع هوایی پاتریوت در یورش روسیه آسیب دید
یادآوری می کنیم، که همچنین موشک‌های روسی آوانگارد که سرعت سیر آن بیش از 9 ماخ است و موشک بالستیک هواپایه کینژال (Kh-47M2 Kinzhal) با سرعت سیر 10 ماخ نیز در طبقه‌بندی اَبَرصوت جای می‌گیرند. البته کلاهک هردوی این موشک‌ها در فاز شیرجه سرعتی بالای 20 ماخ دارند که پس از خروج از جو و ورود دوباره به جو، به این سرعت دست پیدا می‌کنند.
موشک دیگر روسی سرمات (RS-28 Sarmat) با سرعت سیر 20.7 ماخ، در دسته‌بندی بیش‌اَبَرصوت جای می‌گیرد.
اما موشک پاتریوت در هر لوله از پرتابگر 4 لوله‌ای آن، 4 موشک نگهداری می‌شود؛ بدان معنا که یک پرتابگر مجموعا 16 موشک آماده شلیک دارد. البته معمولا پرتابگر دو لوله با گنجایش 8 موشک استفاده می‌شود.
سرعت موشک های ضدهوایی پاتریوت از چهار تا 6 ماخ است. برد آن نیز برای درگیری با موشک بالستیک 100 کیلومتر است و تا ارتفاع 40 کیلومتری از سطح زمین بالا می‌رود.
بحث و گفتگو