سمیع سادات: اشرف غنی شخص بی کفایت و پیرامونش را اشخاص بد گرفته بود

یکی از فرماندهان ارتش پیشین افغانستان در مصاحبه با موسسه هوور گفت، که رئیس‌جمهور گریزی پیشین افغانستان پیش از آنکه افغانستانی باشد امریکایی بود.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنلف سمیع سادات فرمانده پیشین ارتش افغانستان، اشرف غنی را شخصی "بی‌کفایت" خواند و گفت که نظامیان او را دوست نداشتند و حلقه‌ای از "آدم‌های بد" به او مشورت‌های نادرست می‌دادند.
سادات گفت: "با وجودی که عبدالله عبدالله پیروز انتخابات بود اما چون اشرف غنی شخص مورد نظر امریکا بود به قدرت رسید. این مقام ارتش پیشین در این مصاحبه افزود، اشرف غنی بزرگ شده و تحصیل کرده امریکا بود که از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا بر افغانستان تحمیل شد".
سادات درباره ای اشرف غنی گفت: "ما او را دوست نداشتیم. من شخصا او را دوست نداشتم. ما مشاجرات زیادی داشتیم، مشاجره‌های تند و بد. اما با همه این مسائل او منابع کمی در اختیار داشت. فکر می‌کنم حلقه‌ای از آدم‌های بد دور او را گرفته بودند و به او مشورت‌های نادرست می‌دادند در حالی که با مدیریت درست خیلی از مسائل می‌توانست بهتر پیش برود".
آقای سادات در خصوص فروپاشی دولت افغانستان به نقش زلمی خلیل‌زاد در مذاکرات دوحه اشاره کرد و گفت چیزی که او را شگفت‌زده کرد این بود که با تمام نشانه‌های مذاکره با طالبان هیچ برنامه‌ای برای گذار وجود نداشت.
سمیع سادات تاکید کرد: این شرم‌آور بود که وزیر آنتونی بلینکن سه بار از طریق تلفن از اشرف غنی خواست استعفا بدهد. سمیع سادات مذاکرات دوحه را عامل اصلی سقوط افغانستان خواند و گفت که حمایت و تهیه سلاح‌های سنگین و لجستکی و حملات هوایی که بیش از ۹۰ درصد آن به کمک نیروهای امریکایی وابسته بود به یکباره بدون اطلاع دادن فرماندهان ارتش افغانستان از سوی امریکا متوقف شد.
آقای سادات در ادامه گفت که پس از تسلط طالبان، بلافاصله بیش از ۱۶ هزار عضو گروه‌های تروریستی منطقه به افغانستان برگشتند.
بحث و گفتگو