وزیر خارجه ایران: نگران گسترش پدیده تروریزم و تندروی در افغانستان هستیم

وزیر خارجه ایران می‌گوید، که همسایه‌گان افغانستان به‌ویژه ایران بیش از هر زمان دیگری به شدت نگران آینده این کشور است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران امروز (پنج‌شنبه، ۲۴حمل) در حاشیه‌ی نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند به خبرنگاران گفته است: "ما نگران گسترش پدیده تروریزم و افراطیت در افغانستان هستیم".
او با انتقاد از سیاست‌های امریکا در افغانستان تأکید کرده است که افغانستان بیش از آن‌که نیاز به مداخله غرب و امریکا داشته باشد به هم‌کاری‌ها و "راه‌حل‌های منطقه‌ای" نیاز دارد.
آقای عبداللهیان غرب را متهم به بی‌ثباتی در افغانستان کرد‌ و افزود: "آنان کسانی بودند که بیش از دو دهه است که این کشور مهم منطقه را به سمت فقر و بی‌ثباتی سوق داده‌اند."او ایالات متحده را بار دیگر مقصر اصلی وضعیت در افغانستان دانست.
به گفته‌‌ی او امریکا و متحدانش هم به‌عنوان "اشغال‌گر" در عمل‌کرد دو دهه گذشته در افغانستان و هم به‌عنوان عضوی از سازمان ملل مسئول شرایط پیش‌آمده در افغانستان است.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به موضوع مواد مخدر در افغانستان خاطرنشان کرد که مشکل مواد مخدر در ۲۰‌سال حضور امریکا نه تنها حل نشد؛ بلکه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان "چندین برابر" شده بود.امیرعبداللهیان هم‌چنین بر ضرورت "مدیریت اوضاع اقتصادی" افغانستان تأکید کرد و فشارهای اقتصادی در این کشور را یکی از دلیل افزایش مهاجرت به سمت کشورهای همسایه دانسته است.
وزیر خارجه ایران بر موضوع محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی آنان در افغانستان تأکید کرده و گفته این برای ایران نیز یک "دغدغه" است.
این مقام ارشد ایران در ادامه افزوده است که توصیه ما طالبان این است که به وعده خود مبنی بر تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان عمل کند.
یادآوری می کنیم، که نشست وزیران خارجه کشور‌های همسایه افغانستان امروز در سمرقند اُزبیکستان دایر شده است.
بحث و گفتگو