جا ماندن هسته اطلاعاتی فرانسه در افغانستان از تخلیه

فرانسه هسته اصلی‌ اطلاعات استخباراتی‌اش را در افغانستان جا گذاشته است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، پژوهش های جدید درباره روند تخلیه کارمندان محلی فرانسه از افغانستان نشان می‌دهد، که این کشور هسته اصلی کارمندان اطلاعات استخباراتی‌اش را در این کشور جا گذاشته است.
فانوس دریایی، رسانه‌ فرانسوی، در پژوهشی که در مورد روند تخلیه کارمندان محلی این کشور از افغانستان داشته و روز چهارشنبه، ۲۳ حمل، نشر شده، دریافته که هسته اصلی کارمندان استخباراتی فرانسه در افغانستان به نام "شمشاد" فعالیت می‌کرد.
برپایه این پژوهش، گروه شمشاد پس از سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای فرانسه از افغانستان تا سال ۲۰۲۰ برای حفظ منافع فرانسه مأموریت جمع‌آوری اطلاعات را داشته و هر عضو این هسته تا یک‌هزار دالر حقوق نیز دریافت کرده‌اند. شمشاد توسط سرویس مخفی فرانسه (دی‌جی‌اس‌ای) اداره می‌شد.
بربنیاد یافته‌های این پژوهش، اعضای شمشاد در پی سقوط حکومت پیشین افغانستان برای ماه‌ها بدون هیچ حمایتی به حال خودشان رها و برخی از آنان با تهدیدات مستقیم روبه‌رو شده، شماری اندک به فرانسه انتقال یافته، برخی هم مهاجر در کشورهای ایران و هند و یک‌تعداد آنان هم تاکنون به‌گونه مخفی در داخل افغانستان به سر می‌برند.
در این پژوهش با ۸ تن از اعضای پیشین شمشاد گفت‌وگو شده و مدارک کافی از کار آنان نیز با فرانسه ارایه شده و بخش‌هایی در ریاست امنیت ملی حکومت پیشین و ارتش افغانستان نیز فعالیت آنان را تایید کرده‌اند.
پژوهش انجام‌شده ادعای امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه را کذب ثابت کرده که در اکتوبر سال ۲۰۲۱ از پایان موفقانه ماموریت تخلیه کارمندان محلی این کشور از افغانستان سخن گفته بود.
فانوس دریایی گفته که جا ماندن اعضای شمشاد به معنای ناقص بودن روند تخلیه کارمندان محلی فرانسه از افغانستان بوده است.
یادآوری می کنیم، که فرانسه ۷۰ هزار نظامی تا سال ۲۰۱۴ در افغانستان داشت که با خروج این نیروها از این کشور ۵۵۰۰ کارمند محلی فرانسه نیز به پاریس منتقل شدند.
فرانسه همچنان دو ماه پیش از فروافتادن جمهوریت همه ای استادان زبان فرانسوی دانشگاه های افغانستان را همراه خانواده های شان به فرانسه برده بود و از فروافتادن جمهوریت خبر داشت.
بحث و گفتگو