اولیانوف بحث پشت پرده انتقال زیردریایی ها به استرالیا را محکوم کرد

اولیانوف: روسیه از پشت صحنه بحث انتقال زیردریایی ها به استرالیا راضی نیست.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: روسیه از بررسی پشت پرده موضوع انتقال زیردریایی های دارای تاسیسات هسته ای توسط امریکا به استرالیا راضی نیست، بحث آزاد مورد نیاز است.
اولیانوف گفت: "ما طرفدار آن هستیم که این موضوع به طور علنی و با مشارکت همه طرف های ذینفع، در درجه اول شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد بحث قرار گیرد، همانطور که همیشه در تاریخ آژانس وجود داشته است: هر گونه نوآوری در زمینه پادمان ها (حفاظت) در فضای باز مورد آزمایش قرار گرفت. وی تاکید کرد که: "ترویکا (استرالیا، ایالات متحده و بریتانیای کبیر) در حال تلاش برای حل این مسائل در پشت صحنه، پشت صحنه، منحصرا با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما از این گزینه راضی نیستیم."
همانطور که نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین توضیح داد، انتقال زیردریایی های دارای نیروگاه های هسته ای به استرالیا "چیزی جدید در زندگی بین المللی" است. اولیانوف تصریح کرد: "این یک چالش نسبتاً جدی برای رژیم عدم اشاعه و سیستم پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است."
وی خواستار "بررسی شایسته، حرفه ای و غیرسیاسی این موضوع از نقطه نظر عدم اشاعه هسته ای" و پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. همکار آژانس تصریح کرد: چین، روسیه و تعدادی دیگر از کشورهایی که در مورد این طرح ها سؤالاتی دارند، فعالانه خواستار این هستند که از جمله آنها می توان به مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی، سوریه اشاره کرد.
در عین حال، به گفته وی، هنوز قضاوت بدون ابهام دشوار است که آیا امکان دستیابی به توافقی به اندازه کافی قابل اعتماد که منافع عدم اشاعه هسته ای را تامین کند، وجود دارد یا خیر. نماینده دائم فدراسیون روسیه انتظار دارد که این موضوع "برای مدت طولانی" در دستور کار شورای حکام باقی بماند.
استرالیا، امریکا و انگلیس به بهانه تهدید چین در سپتامبر 2021 توافق کردند که با AUKUS شریک شوند تا استرالیایی ها را به زیردریایی های هسته ای مسلح کنند. پیش از این، رهبران سه کشور عضو AUKUS در سن دیگو، کالیفرنیا ملاقات کردند، جایی که آنها از راه اندازی یک طرح سه مرحله ای برای ارائه زیردریایی های هسته ای غیر هسته ای کانبرا و فناوری برای تولید آنها خبر دادند. به طور خاص، ایالات متحده قصد دارد سه زیردریایی کلاس ویرجینیا را در دهه 2030 به استرالیا تحویل دهد که امکان افزایش تعداد این زیردریایی ها به 5 فروند وجود دارد. قبل از فروش، زیردریایی های ایالات متحده و بریتانیا به صورت چرخشی در استرالیا مستقر خواهند شد.
آمریکا زیر دریایی بدون سرنشین جاسوسی را رونمای کرد+ ویدئو
بحث و گفتگو