همکاری بین روسیه و چین؛ ایجاد یک نظم عادلانه جدید برای جهان

رئیس موسسه چین و آسیای مدرن آکادمی علوم روسیه می گوید که تعاملات روسیه و چین یک سیگنال است که به نظر من توسط کشورهای آسیا، افریقا، امریکای لاتین که علاقه مند به کاهش نفوذ غرب نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه ایدئولوژیک هستند، بسیار مثبت پذیرفته خواهد شد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، رئیس موسسه چین و آسیا مدرن آکادمی علوم روسیه، کریل بابایف معتقد است که دیدار رهبران روسیه و چین در مسکو به کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که یک مرکز قدرت دیگر در زمین وجود دارد که نفوذ غرب را در عرصه جهانی تضعیف می کند.
بابایف معتقد است دیدار ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ ابعاد بین المللی و جهانی دارد. به نظر وی، همکاری روسیه و چین می تواند به شکل گیری نظم جهانی نوین کمک کند که کشورهای در حال توسعه از آن بهره مند خواهند شد:
تعاملات روسیه و چین سیگنال بسیار روشنی به جهان در حال توسعه می دهد که یک مرکز قدرت بسیار مهم دیگر در زمین وجود دارد، و این مرکز قدرت بر اساس اصول امنیت شامل همه، عدم دخالت در امور داخلی و احترام به حاکمیت و امنیت همه کشورها در حال توسعه است. این یک سیگنال است که به نظر من توسط کشورهای آسیا، افریقا، امریکای لاتین که علاقه مند به کاهش نفوذ غرب نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه ایدئولوژیک هستند، بسیار مثبت پذیرفته خواهد شد. و قطعا امروز در جستجوی گرایش های جدید برای شکل دادن به نظم جهانی جدید هستند. این دقیقا چیزی است که امروز در جهان وجود ندارد و چیزی است که همکاری بین روسیه و چین را امیدوار می کند.
کلوپ ویدیو
مهمان نوازی نخست وزیر روسیه از رئیس جمهور چین + ویدیو
تعامل روسیه و چین در مسیر بین المللی به منظور تقویت ثبات جهانی، به دلیل نزدیکی موقعیت های آنها است.
بابایف معتقد است: "از دیدگاه من، امروز کشورهای ما به طور کامل رویکردهای خود را نسبت به آینده نظم جهانی، نسبت به آینده نظام روابط بین المللی که باید بر اساس اصول بیان شده در بیانیه مشترک دو رهبر که در چهارم فبروری سال گذشته، بیان شده است. به نظرم این اعلامیه، روابط دوجانبه روسیه و چین را به پیشرفت بیشتری در این زمینه کمک کرد، و متوجه شدم که اساس، مبنای ایدئولوژیک این روابط ایجاد شده است و کاملاً مناسب هر دو قدرت است."
بابایف به این باور است که توسعه همکاری روسیه و چین تا حد زیادی توسط روابط انسانی خوب بین سران کشورها تسهیل می شود. ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ به غرب نشان می‌دهند که در تأثیرگذاری بر توسعه روابط روسیه و چین موفق نخواهند شد: "دیدار دو رهبر به تمام جهان نشان می‌دهد که روابط روسیه و چین بدون توجه به فشارهای غرب توسعه خواهد یافت. بدون توجه به هر شرایط سیاسی یا اقتصادی، توسعه خواهد یافت. طرفین انتخاب خود را انجام داده اند. این انتخاب به نفع تقویت دوستی و مشارکت استراتژیک جامع است.
نشست غیر رسمی پوتین و شی جین پینگ چهارونیم ساعت طول کشید
قابل یادآوری است که در فبروری سال گذشته، رهبران روسیه و چین بیانیه ای را در مورد چشم انداز روابط بین المللی خود امضا کردند. به طور خاص، وحدت طرفین در درک این که "دموکراسی یک ارزش جهانی است و نه یک امتیاز از دولت های جداگانه" تاکید شد. طرفین همچنین تمایل خود را برای افزایش مشترک نقش سازمان همکاری شانگهای و سایر سازمان های منطقه ای در شکل گیری نظم جهانی چندمرکزی ابراز کردند، بر تشدید همکاری های عملی در زمینه اقتصاد و توسعه پایدار توافق کردند، با گسترش ناتو و سایر کشورهای غربی مخالفت کردند. الهام بخش بلوک های نظامی بود و بر نیاز به ایجاد یک سیستم امنیتی باز و فراگیر تاکید کرد.
بحث و گفتگو