تنها راه دچار شدن به آمیب "مغز خوار"

بیشترین عفونت به آمیب مغزخوار در ایالات متحده ثبت شده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سرهنگ/دگروال دکتر چارنچای سوپخا بازنشسته خدمات پزشکی نیروی زمینی تایلند، کارشناس بیماری های عفونی نظامی با تجربه در بسیاری از کشورها گفت، آمیب نگلریا فاولر تنها در صورتی باعث مننژوانسفالیت آمیب کشنده می شود که از طریق بینی وارد بدن انسان شود.
آمیب تواناتر از مدرن‌ترین کمپیوتر جهان ثابت شد
او در گفت: درباره گزارش هایی در پیوند به نخستین مورد مننژوانسفالیت آمیبی در کوریای جنوبی اظهار نظر کرد. این عفونت در مردی شناسایی شد که در 10 دسامبر از تایلند بازگشت و ده روز بعد درگذشت.
وزارت بهداشت تایلند در بیانیه‌ای در این خصوص خاطرنشان کرد، که این یک بیماری بسیار نادر است که در مراحل اولیه قابل درمان است.
همانطور که دکتر سوپخا توضیح داد، بیشترین تعداد عفونت های مننژوانسفالیت آمیب در ایالات متحده ثبت شده است. به عنوان نمونه، تنها در نه سال، از سال 1995 تا 2004، 23 نفر بر اثر این بیماری در امریکا جان خود را از دست دادند. در همان زمان، طبق اعلام وزارت بهداشت تایلند، 17 عفونت در این پادشاهی طی 40 سال (از سال 1982 تا 2021) شناسایی شد که از این تعداد 14 مورد کشنده بودند.
این کارشناس ادامه داد: نگلریا فاولر در سال 1965 در استرالیا کشف و توصیف شد.
او گفت: ""دوره نهفتگی بیماری سه تا هفت روز است. نشانه های آن سردرد شدید، گلودرد، حالت تهوع، از دست دادن بویایی، خشکی گلو و سپس تب بالا است. وضعیت به سرعت بدتر می شود، مرگ در حدود روز دهم اتفاق می افتد.اما این بیماری بسیار بسیار نادر و وحشتناک است.
دکتر سوپخا خاطرنشان کرد: در اکثر موارد مننژوانسفالیت آمیبی در مردان و زنان جوان با سلامت طبیعی تشخیص داده شده است.
کارشناس بیماری های عفونی گفت: نادر بودن این بیماری با این واقعیت مرتبط است که تنها از یک طریق رخ می دهد: زمانی که آب آلوده وارد بینی می شود، و چنین ضربه ای که در آن آب به اندازه کافی در بینی است تا آمیب بتواند به عصب بویایی نفوذ کند.
به گفته وی، مکانیسم دیگری از عفونت در طبیعت وجود ندارد و انتقال از فردی به فرد کاملا منتفی است.
این پزشک در پایان خاطرنشان کرد: حتی زمانی که فرد به طور تصادفی آب آلوده به این آمیب را بنوشد، اگر در هنگام نوشیدن آب وارد بینی نشود، عفونت ایجاد نمی شود. ناگلریا فاولرا پس از برخورد به بینی خود را به عصب بویایی می چسباند، شروع به بلعیدن بافت عصبی می کند، به سمت بالا حرکت می کند و در نتیجه به مغز نفوذ می کند. در طول 60 سال گذشته حدود 400 مورد ابتلا به این بیماری در جهان ثبت شده است که 97 درصد بیماران فوت کرده اند. در روسیه، عفونت آمیب هرگز ثبت نشده است.
بحث و گفتگو