دلایل و عواقب منع دختران از دانشگاه

آخرین تصمیم طالبان بر محدود کردن زنان و دختران در افغانستان و عواقب چیست؟
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه شنبه 29 قوس در بیانیه ای از تعطیلی درس برای دانشجویان دختر در دانشگاهها و موسسات تحصیلات عالی خبر دادند.
در این مکتوب که به امضای وزیر تحصیلات عالی طالبان ملا محمد ندیم رسیده است زمان اجرایی آن را از زمان صدور حکم تا اطلاع ثانوی بیان کرده اند.
گروه طالبان از زمان به روی کار آمدنشان در اگوست سال 2021 ممنوعیت های زیادی را برای زنان و دختران وضع کردند. اولین اقدام آنها بستن مکاتب به روی دختران صنوف 7-12 بود. طالبان دلیل این تصمیم را ناکار آمد بودن نصاب تعلیمی و همچنان غیر اسلامی بودن یونیفرم دختران دانستند و گفتند تا برطرف شدن این موضوعات، مکاتب همچنان به روی دختران بسته خواهد بود.
با گذشت 470 روز از این تصمیم نه تنها مشکل دختران مکتبی حل نشده است بلکه در این مدت ممنوعیت های بیشتری بر زنان و دختران وضع شد که از جمله آنها می توان ممنوعیت پارک ها و جمنازیوم های ورزشی برای حضور زنان، محرومیت زنان از کار در بیرون خانه و الزامی بودن محرم در کنار زنان برای پیش بردن امورات روزمره در بیرون خانه، نام برد.
این درحالی است که در همان روز جلسه شورای امنیت بالای وضعیت افغانستان برگزار شده بود و نمایندگان حاضر در جلسه از تصمیم جدید طالبان مبنی بر منع تحصیل دختران در دانشگاه ابراز نگرانی کردند و آن را مغایر اصول حقوق انسانی دانستند.
با اینکه این تصمیمات متحجرانه به اعتبار و مشروعیت نداشته طالبان ضربه وارد کرده است و میکند طالبان تصمیم گرفتند تا عرصه زندگی را بر زنان افغانستان تنگ تر و تنگ تر کنند. دلیل این همه عقده از زنان افغانستان چیست؟ و آیا این همه بیداد گری تاثیری بر تصمیم گیری قاطعانه جامعه جهانی بر ای مبارزه با اقدامات ضد بشری طالبان خواهد داشت؟
در اینباره خانم رخسار نیک فعال حقوق زنان، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که متاسفانه مشکل افغانستان به یک پروژه سیاسی تبدیل شده است.
من از جامعه جهانی شکایت دارم که چرا در موضوع زنان افغانستان خاموش هستند؟! در حالیکه آنها درمورد زنان اوکراین و زنان ایران فعالانه کار می کنند و زنان افغانستان را فراموش کردند. سازمان ملل و حقوق بشر باید پاسخگو باشند.
رخسار نیک
فعال حقوق زن
وی اضافه کرد که متاسفانه افغانستان به گذشته برگشته است و متاسفانه مردان افغانستان هم در اینباره سکوت کرده اند. از آنجایی که جامعه افغانستان مرد سالار است این مردان افغانستان هستند که ابتدا از محیط خانه محرومیت ها را بر زنان و دختران افغانستان تطبیق می کنند.
آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی، در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که این حرکت طالبان یک حرکت سیاسی است.

بعد از اینکه چوکی سازمان ملل را به طالبان ندادند و همچنان روی کار آمدن جنبش های سیاسی و مذاکرات اخیر کرزی و رهبران سیاسی سابق افغانستان باعث شده است تا طالبان تصمیم بگیرند تا به شکل عقده مندانه مردم افغانستان را با چالش و مشکلات روبرو کنند.

احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
خبرگزاری اسپوتنیک کوشش کرد تا با سخنگوی وزارت تحصیلات عالی تماس برقرار کند و انگیزه آنها از این تصمیم را جویا شود اما آنها حاضر به صحبت نشدند.
در باره مشروعیت طالبان واضح است که هیچ کشوری تا کنون اداره طالبان را به رسمیت نشناخته است. کشورهای اشتراک کننده در جلسه شورای امنیت بر این موضوع تاکید کردند که طالبان در قسمت رعایت حقوق بشر بسیار ضعیف عمل کرده است و مهم ترین مورد نقض حقوق بشر در افغانستان نقض حقوق زنان و دختران است.
آنها از طرف دیگر بر مشکلات انسانی، قحطی و تغییرات جوی اشاره کردند و با تمام مشکلاتی در برابر کمک رسانی در افغانستان وجود دارد خواستار همکاری با طالبان در قسمت توزیع کمک های بشر دوستانه شدند. آنها تاکید کردند که این همکاری به عنوان به رسمیت شناسی طالبان نمی باشد.
مسلماً رعایت نکردن حقوق انسانی زنان و دختران افغانستان در کنار باقی جرایم جنگی طالبان در افغانستان از جمله کوچ های اجباری و سرکوب اقلیت های مذهبی مانند هندو ها و گروه های نژادی مانند تاجیک ها و هزاره ها همه همه می تواند طالبان را به پایان کار نزدیک کند.
چندرسانه ای
مقایسه وضعیت امنیتی افغانستان در سال ۲۰۲۱ و سال ۲۰۲۲ + داده نمایی
بحث و گفتگو