وزیر خارجه تاجیکستان: با چیرگی طالبان زمینه بهتر برای گروه‌های تروریستی در افغانستان ایجاد شده است

در نخستین روز نشست دو روزه‌ ای وزیر‌ان خارجه سازمان همکاری شانگهای، برخی از وزیران خارجه از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان در این نشست گفته است، که با فروافتادن دولت پیشین افغانستان زمینه بهتر برای کارکردهای گروه‌های تروریستی در این کشور فراهم شده است.
نماینده پیشین پارلمان پاکستان: طالبان تروریست سرمایه راهبردی و نیابتی زیر کنترل پاکستان اند
وزیر خارجه تاجیکستان روز گذشته (جمعه، ۷ اسد) در این نشست افزود: "ما همه نگران افغانستان هستیم، زیرا گروه‌های تروریستی با شرایط بهتری در آنجا فعالیت می‌کنند".
به گفته‌ی او ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی باعث افزایش قاچاق مواد مخدر می‌شود. او هشدار داد که فعالیت‌های این گروه تهدید جدی برای کشورهای آسیای مرکزی به شمار می‌رود.
وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست از سازمان هم‌کاری‌های شانگ‌های خواست تا اقدام‌های "فوری در مورد این موضوع" اتخاذ کنند.
از سوی هم سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه این نشست از هم‌کاری کشورش به هدف یافتن راه‌حل برای چالش‌های افغانستان با ازبیکستان خبر داده است.
لاوروف گفت: "ما موضع بسیار نزدیکی با دوستان ازبیک خود در رابطه با نیاز به شناخت واقعیت‌های کنونی در افغانستان و هم‌کاری با رهبری کنونی داریم".
در همین حال جی شنکر، وزیر خارجه هند نیز در این نشست گفت که کشورش بر حمایت‌های بشردوستانه از افغانستان ادامه می‌دهد.
او افزوده است: "برای ما عدم تحمل تروریزم در تمام مظاهر آن یک امر ضروری است."
او بر پتانسیل بندر چابهار برای آینده اقتصادی سازمان هم‌کاری شانگ‌های نیز تأکید ورزید.
در همین حال، کارشناسان هم پیش از این گفته بودند، که چیرگی یک گروه تروریستی بر افغانستان باعث شده که دیگر گروه های تروریستی جرات پیدا کنند تا در برابر دولت های دیگر شورش را آغاز کنند.
این کارشناسان می گویند، که چیرگی طالبان بر افغانستان زمینه را برای سرباز گیری دیگر گروه های تروریستی فراهم کرده است و کشورهای همسایه افغانستان اگرچه تاکنون با طالبان پیوندهای نزدیکی را ایجاد کرده و برخی از این کشورها حتی سفارت های افغانستان را در اختیار این گروه قرار داده است، اما در آینده ای نزدیک زیان های پشتیبانی از یک گروه تروریستی را خواهند دید.
یادآوری می کنیم، که قرار است در این نشست وزیر‌ان خارجه سازمان هم‌کاری شانگ‌های در مورد مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کنند و تصمیم‌های و اسنادی را که قرار است در اجلاس سران کشورهای سازمان هم‌کاری شانگ‌های در سپتمبر سال جاری در سمرقند ارائه شود، تصویب خواهند کرد.
این نگرانی وزیر‌‌های خارجه سازمان هم‌کاری شانگ‌های در مورد افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که هفته گذشته برای شرکت در نشست بین‌المللی تاشکند به ازبیکستان رفته بود، در این نشست دعوت نشده و تاکنون در ازبیکستان به‌سر می‌برد.
بحث و گفتگو