موافقت آمریکا و متحدانش به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت

برخی مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی دنیا از جمله آمریکا، چین، جاپان در همراهی با دیگر کشور ها از آزاد سازی ذخایر استراتژیک نفتی خود خبر داده اند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، روز سه‌شنبه (23 نوامبر) دولت بایدن اعلام کرد، در هماهنگی با کورهای دیگر، اقدام به تزریق نفت خام ذخیره‌شده در مخازن خود خواهد کرد.
صحبت بر سر تزریق 50 میلیون بشکه نفت تنها از سوی ایالات متحده آمریکا مطرح است. روشن نیست که کشورهای دیگر چه میزان از موجودی انبارشده نفت خود را روانه بازار خواهند کرد.
بهای نفت خام در بازارهای جهانی افزایش چشمگیری داشته است. اکنون دولت بایدن از آزاد کردن ذخایر نفت خود خبر داده است. اقدامی که در هماهنگی و با مشارکت از جمله کشورهای چین، هند، جاپان، کوریای جنوبی و بریتانیا صورت می‌گیرد.
به تعقیب آمریکا دولت هند طی بیانیه‌ای اعلام کرد 5 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود برداشت می‌کند تا با سایر خریداران بزرگ دنیا همراهی کرده باشد.
هند سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیاست که از اوپک و متحدانش خواسته تولید خود را افزایش دهند تا با روند افزایش قیمت نفت مقابله شود.
در بیانیه دولت این کشور آمده‌است:" هند بارها ابراز نگرانی کرده کشورهای تولیدکننده نفت به‌صورت عامدانه و مصنوعی عرضه آن‌ را پائین‌تر از سطح تقاضا نگه داشته‌اند که باعث افزایش قیمت نفت شده و پیامدهای منفی به بار آورده‌است".
نخست وزیر جاپان نیز با اعلام این که کشورش در حال بررسی برداشت از ذخایر نفت خود برای مقابله با افزایش قیمتهاست، آمادگی خود برای مقابله با افزایش قیمتها در پی درخواست آمریکا را ابراز کرد.
محدود بودن عرضه نفت خام در قیاس با تقاضای جهانی برای این فرآورده، باعث افزایش کنترل نشده بهای آن در بازارهای جهانی شده است.
بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال ظرف روزهای گذشته حتی به مرز 80 دالر نیز نزدیک شده است. این در حالی است که تلاش‌ها برای افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای دیگر، نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
بحث و گفتگو