بازگشت مشاور ارشد «بن لادن» به افغانستان + ویدئو

یک نشریه اماراتی مدعی بازگشت یکی از مشاوران ارشد «اسامه بن لادن» سرکرده سابق گروه تروریستی القاعده به افغانستان در روزهای اخیر شد.
Sputnik

به گزارش  اسپوتنیک، یک نشریه انگلیسی‌ زبان اماراتی مدعی شد که دستیار ارشد «اسامه بن لادن» بنیانگذار القاعده دو هفته پس از تسلط طالبان بر این کشور بر ولایت «ننگرهار» در شرق افغانستان به این کشور بازگشته است.

ویدئویی که توسط نشریه اماراتی «نشنال» تایید شده است نشان می‌دهد که «امین الحق» دستیار ارشد اسامه بن لادن سوار بر یک موترحین عبور از یک پوسته بازرسی با استقبال پرشور طرفداران مواجه می‌شود. الحق، 61 ساله، یکی از عوامل اصلی القاعده در دهه 1990 بود وهنگامی که پس از حمله 2001 آمریکا به رهبری آمریکا در کوه‌های «توره بوره» نزدیک مرز پاکستان مخفی شد، به عنوان رئیس امنیتی بن لادن خدمت می‌کرد.

او در سال 2008 در پاکستان دستگی، اما سال 2011 آزاد شد. گفته شده که او پیش از تصرف کابل توسط طالبان در یک کمیسیون برای آزادی شبه نظامیان بازداشتی فعالیت می‌کرد.

الحق همچنین یکی از اعضای برجسته «حزب اسلامی» بود که در سال 1970 در افغانستان برای مبارزه با  ​​حزب دموکراتیک خلق افغانستان در این کشور تاسیس شد.

«مایکل اسمیت» تحلیلگر تروریسم و ​​کارشناس گروه‌های افراطی گفت که الحق در بین تندروهایی که از القاعده حمایت می‌کردند به عنوان یک شخصیت نمادین شناخته می شد.

اسمیت به نشنال گفت: «بازگشت عامدانه الحق به افغانستان توسط القاعده برای نشان دادن استحکام و دوام این گروه و بدین مفهوم است که می‌توان از یک جنگ جهانی با دشمنان مجهز به منابع بیشتر و فناوری برتر نیز جان سالم به در برد».

وی گفت که رویدادهای کنونی این دلیل را تقویت می‌کند که چرا برای منافع راهبردی بلند مدت ایالات متحده، همه متحدان ناتو و همچنین بسیاری از دولت‌ها در خاورمیانه و آسیای جنوبی معرفی کردن طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی بسیارمشکل بوده است.

به نوشته این وبگاه،کارشناسان هشدار داده‌اند که سقوط دولت افغانستان به معنای تجدید حیات القاعده است که مسئولیت حملات 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون را برعهده گرفت.

بحث و گفتگو