نمایندگان مجلس برای دفاع از کشور خواستار ایجاد شورای عالی مبارزه شدند

شماری از نماینده‌گان مجلس هم انتقاد می‌کنند که حکومت در شرایط کنونی‌که اجماع برای نجات افغانستان حیاتی است، دست به عزل و نصب‌هایی می‌زند که باعث بی‌ثباتی می‌شود.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در پی افزایش حمله‌های طالبان و افتادن پی‌هم ولسوالی‌ها بدست این گروه، اعضای مجلس نماینده‌گان پیشنهاد می‌کنند که "شورای عالی مبارزه" ایجاد شود و در ترکیب آن، فرماندهان پرنفوذ پیشین جهادی و نیروهای خیزش مردمی در برابر طالبان بسیج شوند.

مولوی بریالی فرمانده برجسته طالبان در بلخ کشته شد

به‌گفتۀ نماینده‌گان مجلس، مدیریت جنگ از دست حکومت بیرون شده‌است و اکنون نیاز است که مردم در کنار نیروهای امنیتی بسیج شوند.

فضل کریم ایماق، نمایندۀ مردم کندز در مجلس در این باره گفت: "نیرو موجود بود، مهمات موجود بود، انگیزه موجود بود؛ ولی متأسفانه انگیزه را کُشتند".

بلقیس روشن، نمایندۀ مردم فراه در مجلس نیز اظهار داشت: "از این حکومت کسی بپرسد که شما آنجا چگونه حاکمیت می‌کنید؟".

بربنیاد آمارهای طلوع‌نیوز، در کمتر از دو ماه اخیر حدود شصت ولسوالی یا بدست طالبان افتاده‌اند و یا هم ادارۀ این ولسوالی‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان دست‌بدست شده‌است.

شماری از نماینده‌گان مجلس هم انتقاد می‌کنند که حکومت در شرایط کنونی‌که اجماع برای نجات افغانستان حیاتی است، دست به عزل و نصب‌هایی می‌زند که باعث بی‌ثباتی می‌شود.

اشارۀ نماینده‌گان به عزل‌ونصب‌های اخیر دو وزارت کلیدی دفاع و داخله استند.

ولسوال خود خوانده و قوماندان قطعه سرخ طالبان در حملات هوایی ارتش کشته شدند

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌‎گان بیان داشت: «افزایش حملات نظامی طالبان، راه‌اندازی جنگ روانی و پیچیده‌گی جنگ روانی موجب نگرانی جدی ما می‌باشد.»

صادق قادری، نمایندۀ مردم هرات در مجلس نیز اظهار داشت: "همین جنگ را مدیریت کنند.  رهبران پلاستیکی ما که امروز در خارج چکر می‌زنند و اولاد مردم کشته می‌شوند".

شماری از نماینده‌گان دیگر، علت افزایش نبردها در کشور را پشتیبانی کشورهای همسایه افغانستان از طالبان می‌دانند.

نصیر فراهی، نمایندۀ مردم فراه در مجلس گفت: "پاکستان می‌خواهد این جنگ نیابتی خودرا در افغانستان ادامه بدهد".

ضیاالدین آریایی نژاد، نمایندۀ مردم سمنگان در مجلس نیز اظهار داشت: «کشورهایی استند که اول می‌خواهند نظام افغانستان را سقوط بدهند و بعد این کشور عزیز مارا به چند سمت‌وسو به کشورهای کوچک تقسیم و ضمیمه خود بکنند.»

اما حکومت از روی دست گرفتن برنامه‌های جدی برای تأمین امنیت کشور سخن می‌زند و می‌گوید که ایجاد تغییرات در نهادهای امنیتی و دفاعی بخشی از این برنامه‌های اصلاحی اند.

بحث و گفتگو