عبدالله: صلح در افغانستان به معنای تطبیق برنامه‌‌های بزرگ منطقه‌ای است

رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تأمین صلح در افغانستان به معنای تطبیق طرح و برنامه‌های بزرگ منطقه‌ای است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، امروز (چهارشنبه، 29 ثور) در سیمیناری که به میزبانی سفارت چین، مرکز مطالعات جهانی معاصر چین و انجمن دوستی افغانستان و چین، به خاطر تجلیل از صدمین سالروز تأسیس حزب کمونیست چین و یک‌صدو دومین سال استقلال افغانستان تحت عنوان: «بحث در مورد صدسال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» برگزار شده بود، سخنرانی کرد.

اتمر: پیش از آتش‌بس و توافق صلح، رفع تحریم‌ ها از طالبان امکان پذیر نیست

این سیمنار زیر عنوان «بحث در مورد صدسال گذشته و حمایت مشترک از صلح در افغانستان» برای بزرگ‌داشت از صدمین سالروز تأسیس حزب کمونیست چین و یک ‌صدودومین سال استقلال افغانستان برگزار شده بود.

عبدالله عبدالله در سخنرانی خود در این سیمنار بر همکاری مشترک میان دو کشور تأکید کرد و گفت که برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله‌ها با چالش‌ها باید به صورت جدی کار کرد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افزود که به رغم چالش‌های موجود، افغانستان امروز تغییر کرده است و این کشور سرمایه‌های معنوی و مادی فراوانی برای همکاری با چین و منطقه دارد.

به گفته او، نیاز است که برای دست یافتن به صلح و ثبات به صورت مشترک کار و تلاش شود، اما صلح به صورت یک‌طرفه به دست نمی‌آید و نیازمند تعهد و کار مشترک دو طرف قضیه است.

عبدالله عبدالله در پایان صحبت‌هایش بر گسترش روابط مردمی، روابط احزاب با حزب کمونیست چین و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان افغانستان تاکید کرد.

این سمینار با اشتراک رهبران، بزرگان، مسوولان حکومتی، استادان دانشگاه و پژوهشگران برگزار شد.

سانگ تاو، وزیر روابط بین‌المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز در این سیمنار بر تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور تاکید کرد و حمایت چین را برای برقراری صلح اعلام کرد.

بحث و گفتگو