نیوزویک: تنها گزینه ای اشرف غنی کناری گیری از قدرت است

نشریه امریکایی نیوزویک با بیان اینکه مردم افغانستان از طرح جایگزینی دولت کنونی با یک دولت فراگیر و مشارکتی رضایت دارند، اظهارداشت که اشرف غنی گزینه‌ای جز کناره‌گیری ندارد.
Sputnik

اشرف غنی: بدون برگزاری انتخابات قدرت را واگذار نمی‌کنم
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نشریه امریکایی «نیوزویک» نوشت که اشرف غنی و تیمش باید از ایجاد موانع بیشتر در مذاکره با طالبان جلوگیری کنند و رهبری سیاسی افغانستان نیز باید در روند مذاکرات صلح با طالبان با اتحاد به پیش برود و از طرح صلح امریکا حمایت کند.

نیوزویک افزود، که ذینفعان منطقه‌ای نیز باید در مورد اجماع کنونی آمریکا و پاکستان محتاط باشند و از نزدیک با رهبران افغانستان همکاری کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: «اشرف غنی از آغاز اولین دوره ریاست جمهوری‌اش در سال 2014 از منافع واشنگتن در افغانستان نمایندگی کرده است؛ از جلب رضایت پاکستان تا تشدید جنگ در افغانستان و زندانی کردن غیرقانونی افغانستانی ها به نام مبارزه با تروریسم، دولت کابل تمام تلاش خود را برای افغانستانی کردن جنگ آمریکا در افغانستان انجام داده است».

نوشتار می‌افزاید: «اتکای بیش از حد اشرف غنی به آمریکا در سطح منطقه باعث ایجاد و تقویت جو بی‌اعتمادی و عدم همکاری کابل و قدرت‌های منطقه‌ای مانند روسیه، چین و ایران شده است و هر یک از این کشورها، به دلیل نگرانی‌های امنیتی خود، بطور مستقل ارتباط خود را با طالبان گسترش داده‌اند. روابط فزاینده طالبان با آمریکا و قدرت‌های منطقه‌ای، دولت غیر محبوب غنی را بیش از پیش منزوی کرد».

نیوزویک ادامه داد: دولت کنونی افغانستان، اعتماد و حمایت مردم خود را از دست داده است، در کابل اوضاع از کنترل خارج شده و حلقه امنیتی در کابل بویژه در "منطقه سبز" و اطراف کاخ ریاست جمهوری تنگ‌تر شده است.

نشریه آمریکایی همچنین اظهارداشت: به نظر بعید می‌رسد که دولت اشرف غنی بتواند در برابر بحران کنونی دوام بیاورد، این دولت گزینه‌ای جز کناره‌گیری ندارد.

از سوی دیگر به نظر‌می‌رسد مردم افغانستان تحت فشار و وخیم‌تر شدن شرایط نیز با برنامه جایگزینی دولت غنی با یک دولت فراگیر و مشارکتی که طالبان نیز جزیی از آن باشد، موافق هستند.

یادآوری می کنیم، که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در سمیناری امروز با عنوان «اولویت‌های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلماسی افغانستان» با اشاره به طرح آمریکا برای جایگزینی دولت کنونی کابل با یک دولت انتقالی تصریح کرد که بدون برگزاری انتخابات قدرت را واگذار نخواهد کرد.

بحث و گفتگو