کشمکش خونبار در هرات: فتوای جهاد از سوی انصاری، حمله دولت به غوریانی + تصاویر

عملیات نظامی در هرات برای بازداشت یک «فرد مسلح غیر مسوول»، پس از ده ساعت به پایان رسید. دو تن کشته و ده‌ها زخمی شدند اما حبیب الله غوریانی فرار کرد
Sputnik

درگیری نیروهای امنیتی افغانستان با افراد مسلح مربوط به حبیب الله غوریانی که دفتر والی هرات او را «فرد مسلح غیرمسئول» گفته است، به کشته شدن دو تن از افراد او کشته شده اند. در این عملیات ۱۴ پولیس و ۳۲ فرد ملکی نیز زخمی شده اند.

پولیس در نهایت نتوانست آقای غوریانی را بازداشت کند و گفته شده که او از محل فرار کرده است.

دفتر والی هرات گفته است که آقای غوریانی به «قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، زورگویی، گروگان‌گیری و اقدام به لت و کوب پولیس» متهم بوده است و حکم بازداشت او صادر شده است.

آقای غوریانی در ویدیویی که از محل نامعلوم نشر شده او را در حالت زخمی نشان می‌دهد می‌گوید که به خاطر بسته کردن یک کافی‌شاپ این عملیات بالای او راه‌اندازی شده است.

در حالی که هفته گذشته در هرات، مولوی مجیب انصاری امام مسجد محله گازرگاه هرات در خطبه نماز جمعه، حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغان را «گناه کبیر» خواند. او گفت «کسی ‌که از این نظام با قلم خود، با پول خود، با فکر خود و با سلاح خود حمایت می‌کند، مرتکب گناه کبیره شده‌است.»  در همین شماری عملیات بالای غوریانی در حالی که اقدامی علیه آقای انصاری صورت نگرفت را یک تبعیض قومی می‌خوانند.
مقامات ولایت هرات در غرب افغانستان اما گفته اند که غوریانی سبب آزار و اذیت مردم شده بود و در پی شکایت مردم محل برای بازداشت این فرد غیر مسوول عملیات راه اندازی کرده است.
بحث و گفتگو