واکنش ها به هشدار حکمتیار برای سقوط حکومت/ صالح آن را فکاهی سیاسی خواند

رهبر حزب اسلامی، اخیرا با اعلام جنگ علیه دولت افغانستان گفت که اگر زندانیان این حزب فورا آزاد نشوند ارگ ریاست جمهوری را محاصره و دولت را از قدرت ساقط می‌کند.
Sputnik

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اظهارات گلبدین‌ حکمتیار، رهبر حزب اسلامی درباره سقوط حکومت و محاصره ارگ ریاست جمهوری را «فکاهی سیاسی» خوانده است.

گلبدین حکمتیار روز یک‌شنبه، بیست‌وششم دلو که به مناسبت خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان سخنرانی می‌کرد، هشدار داد که اگر توافق‌نامه صلح حزب اسلامی و دولت عملی نشود، با راه‌اندازی تظاهرات گسترده ارگ را محاصره و ارگ‌نشینان را به سرنوشت «پرچمی‌ها» گرفتار خواهد کرد.

حکمتیار هم‌چنان حکومت را به سنگ‌اندازی در روند صلح متهم کرد و گفت که از کشورهای منطقه در «ضمن» کانتینرهای تجارتی سلاح به کشور وارد و به فرماندهان ضد طالبان توزیع می‌کند تا برای جنگ آماده‌گی بگیرند.

امرالله صالح در واکنش به این اظهارات گفته است که دولت نیاز به آوردن سلاح به صورت مخیفانه و قاچاقی ندارد.

به گفته او، دولت همیشه نیازهای تسلیحاتی‌اش را به صورت واضح و مشروع برآروده کرده است و می‌کند.

صالح افزوده است که تدارکات تسلیحاتی در صلاحیت‌های مقام ریاست جمهوری است و او مصلحت آخر را تعیین می‌کند که از کدام مرجع خریداری شود.

معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به بخش دیگری از سخنان حکمتیار گفته است که بیش از 40  سال تلاش فرسایشی و افسرده‌کن توأم با بغاوت، کودتا، دسیسه، توطیه، جنگ و کشتار، «موصوف» را به ارگ نرسانید.

  • احمد ضیا مسعود» نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب نیز در انتقاد به آزادی زندانیان حزب اسلامی گفته بود: آزاد کردن قاتلان مردم افغانستان تحت نام «حزب اسلامی» خیانت بزرگ ملی، تشویق تروریسم و کشتار مردم توسط این جنایتکاران است.

 

در همین حال برخی کاربران سایت های اجتماعی حکومت را به برخورد دوگانه در برابر این اظهارات رهبر حزب اسلامی متهم می‌کنند. کاربری گفته است، چرا حکومت در برابر تهدید حکمتیار همانند واقعه بهسود اقدام نمی‎کند؟

کاربر دیگری اطهار داشته که اگر این تهدید را غیر از حکمتیار و قماش مانند او می گفت ارگ چه واکنشی نشان می داد؟ چند سند و دلیل برغیرمسئول بودن طرف بیرون می داد.

بحث و گفتگو