بزرگداشت از هشتصد و سیزدهمین سالروز مولانا در بلخ 

ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ امروز یکشنبه طی مراسمی، از هشتصد و سیزدهمین سالروز بزرگداشت شاعر فرزانه و عارف وارسته مولانا جلال‌الدین بلخی بزرگداشت به عمل آورد. 
Sputnik
ساخت پوشش حفاظتی برای خانقاه پدر مولانا در بلخ توسط دولت افغانستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره مولانا جلال‌الدین بلخی با حضور مقام‌های دولتی و محلی، مراکز علمی و فرهنگی، رسانه‌ها، شاعران و نویسندگان بلخی در هوتل مرمرین شهر مزارشریف برگزار شد.

در حاشیه‌ی این مراسم، نمایشگاه بزرگ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی نیز گشایش گردید. در این نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنرمندان رسامی، نقاشی، شعر و نویسندگی و همچنین انواع کتب و سایر آثار باستانی و قدیمی به تماشای عموم گذاشته شد.

طی این مراسم، معین امور فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور، محمد اسحاق رهگذر والی بلخ و رئیس شورای ولایتی به ایراد سخن پرداختند. خوانش مثنوی و شعرهای مولوی، تئاتر، موزیک و نواختن سازهای محلی، اهدای تقدیرنامه به شاعران و نویسندگان از دیگر برنامه‌های این همایش می‌باشد.

ایجاد رشته مولاناشناسی در دانشکده‌های کشور، حفظ و نگهداری از آثار مولانا در موزیم بین‌المللی افغانستان و پیگیری دوسیه مثنوی و معنوی مولانا در کشورهای همسایه ایران و تاجکستان نیز از جمله درخواست‌های شاعران و نویسندگان ولایت بلخ از معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ بوده است.

این همایش در حالی برگزار می‌شود که باقی‌مانده خانه‌ی مولوی بزرگ در ولایت بلخ به صورت خرابه بوده و هیچ طرح و برنامه‌ای برای بازسازی بیت مولانا از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره نگهداری از آثار باستانی کشور روی دست گرفته نشده است.

با وجود آنکه کشورهای اروپایی و آسیایی در مورد مولوی‌شناسی بیش از هزاران نسخه و جلد کتاب چاپ کرده‌اند؛ اما از طرف دولت اسلامی افغانستان که زادگاه آن عارف وارسته است، هیچ کار علمی و فرهنگی و ادبیاتی صورت نگرفته است.

شایان ذکر است که این برنامه بزرگ‌داشت از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و مراکز علمی و فرهنگی و رسانه‌های ملی و بین‌المللی ولایت بلخ در سالن اجتماعات هوتل مرمرین در مرکز شهر مزارشریف برگزار گردید.

بحث و گفتگو