ارزیابی امریکایی‌ها از ویدیوی نشرشده آزمایش “بمب - تزار” + ویدیو

رسانه امریکایی یک مقاله‌ای را درباره ویدیو مستند نشر شده در مورد آزمایش بمب 50 مگاتونی هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی که در غرب به نام «بمب تزار» یاد می‌شود، اختصاص داده است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، این ویدیو پیش از این، توسط شرکت دولتی روس‌اتم در یوتیوب منتشر شده بود.

 نشریه امریکایی The Drive می‌گوید که این مستند «یک نگاه جدید و هیچان انگیز» از جریان آزمایش بمب تزار ارائه می‌دهد و همچنان خاطرنشان می‌کند که قبلاً فقط ویدیو های کوتاه و عکس های بی‌کیفیت از جریان آزمایش این بمب در دسترس قرار داشت.

نویسندگان این مقاله، ساخت قدرتمندترین بمب هسته‌ای جهان را یک «دستاورد فوق‌العاده تکنالوژیکی» تحت پوشش دادن ویژگی‌های جنگی «سلاح هیولا» می‌دانند.

این نشریه به نقش نیکیتا خروشچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ساخت این بمب هسته‌ای اشاره می‌کند که در زمان جنگ سرد تحت هدایت شخصی او واقع شده است.

این نشریه امریکایی همچنان می‌گوید که بمب تزار برای کاربردهای نظامی بسیار بزرگ بوده است، زیرا در تحویل و انتخاب اهداف مشکلاتی وجود داشت

بمب تزار نام مستعار بمب هیدروژنی AN602 و قوی‌ترین بمب هسته‌ای آزمایش شده تاکنون است. این سلاح به نام‌های Kuz`kina Mat، مادر کوزکا نیز شناخته شده‌است.

این بمب توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده و میزان بازدهی آن را حدود 100 مگاتن تی‌ان‌تی پیش‌بینی کردند؛ ولی عملکرد واقعی بمب در آزمایش حدود 50 مگاتن، به منظور کاهش ذرات رادیوکتیو بود. این عملکرد یکی از موفق‌ترین تلاش‌ها برای کاهش ذرات رادیواکتیو بود و این بمب پاک‌ترین بمب هسته‌ای از نظر ذرات خطرناک رادیواکتیو می‌باشد که تاکنون ساخته شده‌است. تنها یک بمب از این نوع ساخته و در تاریخ 30 اکتبر سال 1961 در مجمع‌الجزایر نوایا زملیا آزمایش شد.

بحث و گفتگو