نمایندگان روسیه و آمریکا به زودی درباره کنترل تسلیحات گفت‌وگو می‌کنند

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در خصوص کنترل تسلیحات به روز های 22 و 23 جون با معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص کنترل تسلیحات مذاکراتی برگزار خواهد کرد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که شامگاه جمعه منتشر شد، آمده است: مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور کنترل تسلیحاتدر روز های 22 و 23 جون برای دیدار با سرگئی ریابکوف،‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه به اتریش می‌رود و در خصوص موضوعات توافق‌شده که به آینده کنترل تسلیحات مرتبط است، رایزنی می‌شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: ایالات متحده آمریکا همچنین دعوتنامه‌ای برای جمهوری خلق چین برای پیوستن به این گفت‌وگوها ارسال کرده و بر ضرورت مشارکت این سه کشور در مذاکرات کنترل تسلیحات با حسن نیت تاکید کرده است.  

شرط آمریکا برای تمدید پیمان تسلیحاتی استارت نو

به گفته نماینده ویژه آمریکا، یک توافق کنترل تسلیحاتی جدید باید به طور کامل زرادخانه تسلیحاتی روسیه و چین را تحت پوشش قرار دهد. او در پیامی توییتری نوشت: کنترل تسلیحات جدید باید قطعا شامل روسیه و چین شود و کل زرادخانه‌های هسته‌ای آن دو کشور را در بر بگیرد.

پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به"استارت نو"  در سال 2021 منقضی می‌شود و ایالات متحده می گوید برای تمدید این پیمان باید چین و تعدادی از سیستم های تسلیحاتی که قبلاً شامل این پیمان نبودند در پیمان جدید شامل ساخته شوند.

پیش از این مشخص شد كه وزارت امور خارجه آمریكا تجزیه و تحلیل گزارش های آمریكا از پیروی از اتحاد جماهیر شوروی و روسیه در مورد تعهدات تسلیحاتی برای 35 سال را  انجام داده و نتیجه گرفته است كه مقامات اتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه تعهدات خود را متغیر می دانند.  

 نویسنده این یادداشت تحلیلی کریستوفر فورد ، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه منع گسترش سلاح های هسته ای است.

وزیر امور خارجه لیتوانی پیشتر گفته بود، یک توافق کنترل تسلیحات جدید باید "با حضور روسیه و چین باشد و کل زرادخانه هسته‌ای رسویه، شامل تسلیحات هسته‌ای غیر استراتژیک."

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه گفت، تلاش‌های دولت آمریکا برای وارد کردن چین به مذاکرات روسیه – آمریکا درباره تسلیحات هسته‌ای توخالی است زیرا واشنگتن مدام در تلاش برای نقض تعهدات خودش طبق این توافق موجود است.

 

بحث و گفتگو