بیماری ویروس کووید ۱۹ (کرونا) یادآوری تجربه بشری در برابر مصایب و بلایای طبیعی

تاریخ زندگی بشری گواه تهدیدهای بسیاری برای باقی ماندن نوع بشر، مانند: جنگ، زلزله، طوفان، سیل، خشک سالی و قحطی و گرسنگی، آفات گیاهی و دامی و از همه خطرناک‌تر بیماری های مسری واگیردار که موجی از مرگ و میر را براه می انداخته اند، بوده است.
Sputnik
جان باختن ۶۵۱ کرونایی دیگر در ایتالیا

اما این بشر برای درامان ماندن از این تهدیدها همیشه دنبال راه چاره ای بوده و یافته است.  

در برابر جنگ، هر روز سلاح های ترسناک‌تر و مرگبارتری ساخته تا بدآنجا که امروزه از ترس سلاح های هسته ای و کیمیاوی و میکروبی و صدها سلاح مرگبار دیگر بشر از جنگ های فراگیر و گسترده دوری می کند.

بشر در برابر بلایای طبیعی چون سیل و زلزله و طوفان ساختمان ها و خانه های خود را استوار و محکمتر می سازد.

در برابر قحطی و خشکسالی روش های آبخیز داری و کشت و زرع را بهبود بخشیده است و تولید مواد غذایی را افزایش داده اند با ساخت انبارهای بزرگ توانسته است غلات را برای چندین سال ذخیره کند و با گسترش راه های بازرگانی توانسته از دیگر سرزمین ها نیازهای خود را دریافت کند و زندگی خویش را بهبود بخشد.

بیماری های واگیر دار مرگبار مانند وبا، طاعون، سرخک، آبله، سل، تیفوس، جزام، فلج کودکان و آنفولانزای اسپانیایی، مرگ‌ انسان‌های بسیاری را رقم زدند. اما بشر توانست در قرن بیستم همه این بیماری ها را ریشه کن کند. و جمعیت بشر در پایان قرن بیستم به حدود ۶ میلیارد نفر رسید.

با تغییر سبک زندگی و گسترش ارتباطات بازرگانی و جابجای سریع جمعیت‌ها در پایان قرن ۲۰ و ابتدای قرن ۲۱، بیماری های مانند ویروس ایدز، آنفولانزای خوکی و آنفولانزای مرغی و ویروس بیماری های حاد تنفسی مانند سارس و ابولا رو به گسترش بودند اما به دلیل شناخت چگونگی روند شیوع این بیماری ها با تقدم پیشگیری بر درمان و رعایت نکات بهداشتی و کنترل ورود خروج مناطق آلوده از گسترش این بیماری ها جلوگیری شد.

نکته مهم در روند مبارزه با این بیماری ها تقدم بهداشت و پیشگیری بر درمان است. اما این سیاست درمانی و حفظ صحت عامه که بر پایه تقدم بهداشت ‌و پیش گیری بر درمان نیازمند؛

-اطلاع رسانی دقیق و داشتن صداقت با مردم،

-مقدم دانستن جان انسانها و حفظ محیط زیست بر افزایش رشد اقتصادی و تولید ثروت،

-نهادینه سازی «مفهوم احترام به جان و سلامتی نوع بشر» فارغ از دین، نژاد، فقیر ‌و غنی بودن انسانها می باشد.

شیوع بیماری کرونا و چگونگی روند گسترش این بیماری بر همه جهانیان یادآور شد، که همه ما انسانها در این کره زمین سرنوشت مشترکی داریم و داشتن ثروت و قدرت نمی تواند حصار محکمی در پیرامون قدرتمندان و ثروتمندان بکشد و سرنوشت آنها را انسانها جدا سازد.

همه ما انسانها با همه تنوع نژادی، دینی و جنسیتی و زبانی در یک کشتی هستیم و سرنوشت همه به هم بستگی دارد.

نویسنده : حمید تبرزن - مسکو

بحث و گفتگو