سلاح‌های دور‌برد و میان‌برد امریکا توانایی‌های مهار روسیه را افزایش می‌دهد

پنتاگون درباره سلاح‌های‌که در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع اعلام شده بود سخن گفت.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، تاد والترز، رئیس فرماندهی ارتش امریکا در اروپا ی در جلسه دادرسی در کمیته نیروهای مسلح سنا اظهار داشت: "موجودیت راکت‌های دور برد و میان‌برد در ارتش ایالات متحده توانایی جلوگیری از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. و کار را برای دشمن پیچیده می کند."

روسیه قصد استقرار راکت‌های میان برد و کوتاه برد در اروپا را ندارد

اوایل سال گذشته (2019)، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، از خروج این کشور از پیمان منع استفاده از سلاح های هسته ای اعلام کرد و گفت که ایالات متحده، روسیه و چین باید این کار را انجام دهند.
پیمان منع تولید و آزمایش راکت هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال 1987، توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده امریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.
با امضای این توافقنامه، واشنگتن و مسکو متعهد شدند تا مالکیت، تولید و یا پرتاب آزمایشی موشک های کروز با برد 500 تا 5500 کیلومتر را متوقف کنند.
پس از خروج امریکا و روسیه از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این عقیده هستند که این تحرکات می‌تواند موجب آغاز رقابت تسلیحاتی میان کشور ها شود که آثار و پیامد‌های آن فراتر از روابط دوجانبه، چشم‌انداز پیش روی رژیم‌های خلع سلاح و کنترل تسلیحات را متأثر خواهد کرد.

بحث و گفتگو