روحانی: حضور امریکایی‌ها در افغانستان هیچ سودی برای امنیت این کشور ندارد

رئيس‌جمهور ایران در دیدار با سفیر افغانستان در این کشور گفت حضور نظامی امریکا در افغانستان هیچ سودی برای امنیت افغانستان نداشته و ندارد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی، رئيس جمهور ایران امروز (یکشنبه، ۲۷ اسد) پس از دریافت استوارنامه عبدالغفور لیوال، سفیر جدید افغانستان در تهران گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای بیگانه در هر یک از کشورهای منطقه، مشکل‌آفرین است و مطمئن هستیم حضور نظامی امریکا در افغانستان نیز هیچ سودی برای امنیت این کشور و مردم افغانستان نداشته و ندارد، بلکه آنها به دنبال اهداف خود به منظور ایجاد ناامنی در منطقه هستند.

فرصت ۱۶ هزار مگاواتی ایران و افغانستان برای تولید برق در مرز دو کشور

وی با بیان اینکه ایران و افغانستان از اشتراکات تاریخی و فرهنگی بی‌شماری برخوردار بوده و در طول قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند، اظهار داشت: تهران از حاکمیت ملی و اتحاد و یکپارچگی افغانستان حمایت می‌کند و برای کمک به ایجاد امنیت پایدار، استحکام صلح و انسجام ملی در این کشور همواره آمادگی دارد.

رئیس‌جمهور ایران در ادامه با بیان اینکه ایران همواره در روزهای سخت در کنار مردم افغانستان بوده است، گفت: به مردم مظلوم و عزیز افغانستان در ایران مانند مردم خودمان، خدمات ارائه کرده‌ایم و تعداد زیادی از فززندان این کشور در مدارس و دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند.

روحانی گفت: هیچگونه صلحی بدون نظر مردم و نمایندگان آنها، معنا و مفهومی ندارد و بی‌تردید پایداری نیز نخواهد داشت و ایران از حاکمیت ملی و رأی مردم افغان و نمایندگان آنها  حمایت می‌کند.

سفیر جدید افغانستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، با تبریک فرا رسیدن عید غدیر و نیز با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران از دولت و ملت افغانستان، گفت: مهاجرین افغانستانی در ایران بیشتر از جمعیت برخی از کشورها است و همواره ملت و دولت افغانستان قدردانی میزبانی خوب ملت بزرگ ایران هستند.

وی با تأکید بر اینکه کشورش برای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌های روزافزون با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قائل است، تصریح کرد: افغانستان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد از خاک این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

بحث و گفتگو