نقش اتحادیه اروپا در حل بحران افغانستان

اتحادیه اروپا خواستار آغاز مذاکرات میان دولت کابل و طالبان شده است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه اروپا از دولت افغانستان و جنبش طالبان خواسته است تا تلاش های خود را برای حل مسالمت آمیز اختلاف را از طریق مذاکرات تشدید کنند.

آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری با روسیه در افغانستان

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در سطح وزرای خارجه قطعنامه را تصویب کرد و در آن توصیه می کند که مذاکرات مستقیم بین افغان ها — دولت افغانستان و جنبش طالبان (که در فدراسیون روسیه ممنوع است) باید در اسرع وقت آغاز شود.
اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای حمایت از روند صلح و اجرای آن تائید می کند. اروپا آماده است در عملی نمودن این پروسه در ترویج اصلاحات، از جمله اصلاحات بخش امنیتی مساعدت نماید و به درخواست طرفین به عنوان ضامن پروسه صلح عمل کند و در بازگشت ستیزه جویان و خانواده های شان، تجارت منطقوی و قابلیت همکاری تلاش نماید.
شورا معتقد است که توافقنامه صلح باید توسط همه جناح ها و دولت افغانستان تصویب شود، که به اساس آن همه به امتناع از خشونت و مقاومت در برابر هر تهدیدی از سازمان های تروریستی فراملیتی که از خاک افغانستان هستند، مقاومت کنند. آنها باید به اصل حاکمیت قانون احترام بگذارند و حقوق همه افغان ها، به ویژه زنان، کودکان و افراد متعلق به اقلیت ها را احترام بگذارند. این توافقنامه برای تضمین تداوم دولت افغانستان، نهادهای آن و نظم قانون اساسی طراحی شده است. ایجاد فرصت هایی برای پاسخگویی، از جمله از طریق سیستم عدالت انتقالی و اداره شکایات قربانیان درگیری در افغانستان میباشد.
اتحادیه اروپا مجددا تأکید می کند که باید به مشارکت زنان در تمامی ابتکارات صلح، از جمله مذاکرات صلح رسمی و غیر رسمی ارج گذاشته شود.
اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019، انتخابات قابل اعتماد و شفاف ریاست جمهوری، شوراهای والیتی و شوراهای ولسوالی تأکید می کند، که به عنوان یک عنصر مهم در تقویت دموکراسی و ثبات در افغانستان عمل می نماید.

بحث و گفتگو