طالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند

به مناسبت هجدهمین سالروز تخریب مجسمه های بودای بامیان از سوی «گروه یادآوران»، فرهنگیان و اداره محلی بامیان برنامه زیر عنوان «شبی با بودا» در ولایت بامیان برگزار شد.
Sputnik
گشایش کتابخانه ویژه بانوان در بامیان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، هفتمین برنامۀ فرهنگی — هنری «شبی با بودا» به مناسبت هجدهمین سالروز تخریب مجسمه‌های بودا از سوی «گروه یادآوران»، فرهنگیان و ادارۀ محلی بامیان، به مدت دو روز برگزار شده است.

این برنامه شامل نمایشگاه کتاب، نمایشگاه نقاشی و عکس، گفتمان «مدنیت و سازگاری» و نمایشگاه غذاهای محلی بامیان می‌شود.

زهرا حسینی نارین، عضو گروه یادآوران و از برگزارکنندگان هفتمین برنامۀ فرهنگی — هنری «شبی با بودا» می‌گوید، هدف از برگزاری این برنامه یادآوری داشته‌های تاریخی، فرهنگی و هنری‌یی است که از سوی طالبان نابود شدند.

جواد دادگر، رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، تخریب مجسمه‌های بودا از سوی طالبان را جنایت جنگی عنوان می‌کند و خواستار محاکمۀ این گروه است.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان نیز تخریب مجسمه‌های بودا را نکوهش می‌کند و می‌گوید، برای نگهبانی از میراث‌های تاریخی و فرهنگی در بامیان، کارهایی انجام شده؛ اما مؤثر نبوده است.

یادآوری می کنیم، که گروه طالبان 18 سال پیش در تاریخ 9 مارچ سال 2001 میلادی مجسمه‌های صلصال و شهمامه را که شاهکار هنری خوانده می‌شد، تخریب کرد.

 

بحث و گفتگو