تحویل دو جنگنده اف-35 امریکایی به ترکیه در سال آینده

ایالات متحده امریکا در ماه مارچ سال 2019 دو جنگنده اف-35 را به ترکیه تحویل خواهد داد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Yeni Safak، خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی کشور ترکیه می‌گوید که امریکا در ماه مارچ سال 2019 دو جنگنده اف-35 چندمنظوره نسل پنجم را به ترکیه تحویل می‌دهد.

ترکیه زمان نصب اس-400 روسی را اعلام کرد

وزیر دفاع ترکیه گفت: "به علت این ما سیستم دفاع هوایی اس-400 روسی را خریداری کردیم، با امریکایی‌ها مشکلات خاصی داشتیم، اما اکنون شرایط سیاسی و نظامی چنین است که می‌توان گفت وضعیت منفی وجود ندارد. وقتی این دو جنگنده‌ها به ترکیه تحویل داده شود، آنها در پایگاه هوایی ملطیه قرار می‌گیرند و کارها برای زیرساخت‌های مناسب ادامه می‌یابد جنگنده‌های سوم و چهارم اف-35 در ماه مارچ سال آینده به ما تحویل خواهد داده شد".
ترکیه 100 فروند جنگنده اف-35 به امریکا سفارش داده است. ترکیه از سال 1999 بدین طرف در برنامه جنگنده های اف-35 جای داشته و صنایع دفاعی ترک در تولید این طیاره‌ها نقش فعالی بر عهده گرفته است.
انتقادات به فروش جنگنده اف-35 به ترکیه از سوی نمایندگان کنگره ترکیه زمانی افزایش یافت که این کشور قرارداد خرید سیستم دفاع هوایی اس-400 را با روسیه به امضا رساند.
امریکا تا به حال دو فروند از این جنگنده را به طرف ترک داده اما این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی این کشور و برای آموزش پیلوتان ترک مانده‌اند و احتمالاً تا پایان سال آینده میلادی تحویل ترکیه شوند.

بحث و گفتگو