ایجاد مرکز تحقیقاتی مشترک افغانستان و قزاقستان برای مدیریت آبها و رشد زراعت

ایجاد مرکز تحقیقاتی مشترک افغانستان و قزاقستان برای مدیریت آبها و رشد زراعت
🟠 نجیب الرحمن شمال، کارشناس مسایل سیاسی و روابط بینالمللی با اشاره به اینکه
کشورهای آسیای مرکزی که اکثر شان همسایههای افغانستان میباشند در سالهای گذشته علاقمند به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی زراعتی و مالداری با افغانستان بوده اند، در مورد ایجاد مرکز آموزشی و تحقیقاتی مشترک افغانستان و قزاقستان گفت:
یک توافقنامه بین افغانستان و حکومت قزاقستان به خاطر ایجاد یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی-علمی در چوکات پوهنتون کابل به خاطر مدیریت آبهای افغانستان و رشد زراعت پایدار در افغانستان امضا شده است.
🟧 به باور این کارشناس مسایل سیاسی، این مرکز پژوهشی میتواند در قسمت تربیه کادرهای متخصص و آگاه در قسمت زراعت و مدیریت آبها مفید باشد.
🟠 آقای شمال افزود:
از آنجا که کشور قزاقستان یکی از کشورهای با تجربه در قسمت رشد زراعت و مدیریت آبها میباشد، میتواند افغانستان را در شرایط فعلی کمک کند.
🟠 آقای شمال با ابراز امیدواری به فراهم شدن زمینه برای چنین فعالیتها و به امضا رساندن توافقنامههای مشابه با کشورهای دیگر، گفت:
امیدوار هستم که مقامات حکومت سرپرست افغانستان در مراعات نمودن حقوق بشر و غیره مسائلی که مورد انتقاد جامعه جهانی قرار دارد زمینه را برای همچنین فعالیتها و قراردادهای کاری با کشورهای دیگر هم میسر بسازد تا افغانستان حداقل از نگاه زراعت که کشور زراعتی و دارای آبهای وافر میباشد به پای خود ایستاد شود و بتواند آبهای خود را درست و به صورت منظم مدیریت کند.
پیش از این، قزاقستان از امضای توافقنامهای با افغانستان برای ایجاد یک مرکز آموزشی و تحقیقاتی مشترک در افغانستان خبر داد.
قرار است این مرکز در چارچوب دانشگاه کابل ایجاد شده و بهعنوان نخستین نهاد مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو کشور در حوزه منابع آب و زراعت پایدار فعالیت کند.
ما را در سایت و تلگرام اسپوتنیک دنبال کنید