پدیده طبیعی مرگبار امریکا و اروپا را فرا گرفته است

© AP Photo / Andy WongЖенщина использует рубашку с длинным рукавом, чтобы защититься от солнца в Пекине, Китай
Женщина использует рубашку с длинным рукавом, чтобы защититься от солнца в Пекине, Китай - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2023
عضو شوید
یک کمربند گرمای شدید در نیمکره شمالی شکل گرفته است. گنبدهای گرما ایالت های جنوبی ایالات متحده و شمال چین را پوشانده بود و اروپا از صحرای صحارا مورد حمله توده هوای گرم قرار گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، یک کمربند گرمای شدید در نیمکره شمالی شکل گرفته است. گنبدهای گرما ایالت های جنوبی امریکا و شمال چین را پوشانده بود و اروپا از صحرای صحارا مورد حمله توده هوای گرم قرار گرفته است. هزاران رکورد درجه حرارت در خشکی و اقیانوس ها شکسته شده است. مردم دارند می میرند. ریانووستی دلایل را درک کرد.

از جنوب شروع شد، در شمال اثر کرد

به نظر می رسید فصل آتش سوزی در کانادا طبق سناریوی استاندارد پیش می رود، اما پس از شش هفته عوامل از کنترل خارج شدند. صدها مورد به طور خود به خود در سراسر کشور شیوع یافت. مقامات از تخلیه جمعی جمعیت خبر دادند.
اواخر ماه جوزا مشخص شد که آتش سوزی ها در حال تشدید است. بر اساس گزارش دولت، حدود پانصد آتش سوزی در جنگل ها وجود دارد که نیمی از آن کنترل نشده است. ده میلیون هکتار زمین سوخته بود (معمولاً 2.5 میلیون هکتار). این وضعیت در کل تاریخ مشاهدات بی سابقه شناخته شد.
در اواخر بهار، اولین نشانه های ال نینو قریب الوقوع، مرحله گرم نوسان جنوبی، بزرگترین رویداد آب و هوایی در این سیاره، در سواحل پرو ثبت شد. ال نینو هر چند سال یک بار اتفاق می افتد و منجر به گرم شدن غیرعادی اقیانوس آرام بین استرالیا و امریکای جنوبی می شود که در نهایت بر آب و هوای جهانی تأثیر می گذارد. فاز گرم از دو تا چهار سال طول می کشد و با فاز سرد - La Niña جایگزین می شود.
اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده از ال نینو در 8 جون خبر داد. طبق شبیه سازی ها در سال 2024 به اوج خود می رسد و به نظر می رسد بسیار قوی باشد.

رقابت گرما

تابستان امسال چندین رکورد جهانی آب و هوا را شکست. جون و جولای گرم ترین ماه ها از سال 1979 تاکنون بوده اند. و در 3 جولای، زمانی که میانگین دمای سیاره به 17 درجه رسید، در کل تاریخ مشاهدات غیرعادی بود.
گرمایش اقیانوس جهانی نیز 0.8 درجه از مقادیر متوسط ​​فراتر رفته است. اعتقاد بر این است که ماده در انرژی اضافی انباشته شده در فاز خنک است که سه سال و نیم به طول انجامید - La Niña. اکنون آب گرم به سطح بالا می رود.
خدمات نظارت بر یخ دریا در قطب جنوب، جایی که اکنون زمستان است، حداقل مساحت آن را به ثبت رسانده است.
همزمان امواج گرمای غیرعادی از نقاط مختلف نیمکره شمالی گزارش می شود. به ویژه مناطق جنوبی ایالات متحده، اروپا و شمال چین تحت تأثیر قرار گرفته اند.
در ایالت های فلوریدا و کالیفرنیای امریکا، ناهنجاری گرما برای 39 روز بی سابقه ادامه دارد. به گفته رسانه ها، 2300 رکورد دمای محلی در آنجا شکسته شده است. میلیون ها نفر از گرما رنج می برند. بیمارستان ها بیش از حد شلوغ هستند - مانند همه گیری COVID-19.
در کلان شهر پرجمعیت فینیکس، پایتخت آریزونا، دمای هوا به مدت 19 روز به زیر 43 درجه نمی رسد. این حتی برای آب و هوای بیابانی نیز بسیار است. آخرین بار در سال 1974 یک موج گرما طولانی منطقه را فرا گرفت، اما موج فعلی از همه چیز فراتر رفته است. در فینیکس ۱۲ نفر به طور مستقیم بر اثر گرما جان خود را از دست دادند. در مجموع 55 مورد مرگ ناشی از ناهنجاری حرارتی در کشور وجود دارد.
در کشورهای مدیترانه ای اروپا - حداقل 38 درجه، گاهی اوقات بیش از 40. در سیسیل - 46.3. آتش سوزی جنگل ها شروع می شود. در سراسر ایتالیا، قطعی برق گزارش شده است.
موج گرما مقامات را مجبور به صدور بالاترین هشدارهای خطر کرد، در یونان آکروپولیس را برای چند روز تعطیل کردند. ترس ها بیهوده نیستند. طبیعت تاکید می کند که گرما برای سلامتی بسیار مضر است. دانشمندان تاکنون بیش از 70000 مرگ اضافی را در تابستان امسال شمارش کرده اند. برای کل سال 2022، حدود 61 هزار نفر بودند.
چین نیز رنج می برد. گرما در شمال کشور در اواخر اردیبهشت و دو هفته زودتر از موعد مقرر وارد شد. چهار موج گرما به طور همزمان دنبال شد. در ماه ژوئن در پکن، طبق اعلام مرکز ملی آب و هوا، دمای هوا از 41 درجه فراتر رفت و رکورد را شکست. و در 17 جولای، در منطقه شهری تورپان، استان سین کیانگ، در غرب، 52.2 ثبت شد - بالاترین میزان از سال 2015.

اثرات ال نینو

دانشمندان گرمای غیرعادی را با نقص در گردش منطقه ای کلی جو توضیح می دهند. جریان جت در ارتفاع بالا در نیمکره شمالی مسدود شده و گرمای بیش از حد انباشته شده است. نتیجه گرمای شدید در برخی نقاط، سیل شدید در برخی دیگر مانند جاپان، و در برخی مکان‌ها حتی زیر دمای معمولی (مثلاً در نیویورک) است.
مالکوم میستری، استادیار اقلیم شناسی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، در مصاحبه ای با مرکز رسانه علمی توضیح می دهد که یک جریان جت در ارتفاع بالا از جنوب در اطراف جزایر بریتانیا جریان دارد. در نتیجه، در عرض های جغرافیایی بالاتر - هوای سرد قطب شمال و یک منطقه کم فشار، برعکس، پایین تر، - یک منطقه با فشار بالا که هوای گرم از آفریقا به آن کشیده می شود.
این با تضعیف Azores High- به اصطلاح منطقه عظیم فشار بالا در اقیانوس اطلس مرکزی و بادهای تجاری که گرد و غبار معدنی را از شمال آفریقا می آورد و اقیانوس را خنک می کند، همراه است. این بار دستگاه از کار افتاد. Carsten Heusteinاز مرکز آب و هوای آلمان عامل دیگری را اضافه می کند: مقررات مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای از کشتی ها در سال 2020 به اجرا گذاشته شد که ممکن است به طور موقت گرمایش را در اقیانوس اطلس شمالی تسریع کرده باشد.
ال نینو هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است. تاکنون، دانشمندان تمایل دارند ترکیب چندین عامل را مقصر بدانند.
به گفته میستری، آنچه اکنون در جنوب ایالات متحده و شرق چین مشاهده می شود را می توان گنبدهای حرارتی نامید. اینها توده های هوا هستند که در ناحیه ای با فشار بالا به دام افتاده اند. در تابستان اینجا خیلی گرم است، اما به دلیل عدم تحرک طولانی هوا و گرمای ناشی از سطح زمین، دمای بیش از حد ایجاد شده است. علاوه بر این، ابرها در زیر چنین گنبدی نفوذ نمی کنند.
بسیاری در تعجب هستند که آیا این به دلیل تغییرات آب و هوایی است؟ هویستاین معتقد است که حداقل از نظر رکوردها، پاسخ مثبت است. Mistry محتاط تر است: "روند در سال های اخیر این است که چنین ناهنجاری های اتمسفر مسدود کننده ای بیشتر خواهند شد، اما مشاهدات برای تایید این امر مورد نیاز است. پدیده های مشابه با استفاده از شبیه سازی آب و هوا مورد مطالعه قرار می گیرند."
Мужчина моет руки в фонтанах в парке искусств Музеон - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.11.2022
15 هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان باختند
پروفسور لیز استفنز از دانشگاه ریدینگ می‌گوید: "شواهد نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی باعث موج‌های گرمای مکرر و قوی‌تر می‌شود. هیچ اتفاق نظری در مورد جریان جت در ارتفاع بالا وجود ندارد". این کارشناس می‌افزاید: "امواج گرما قاتل‌های بی‌صدا و بدون توجه هستند. ما متوجه نمی‌شویم که چگونه بر سلامتی تأثیر می‌گذارند تا اینکه چند ماه بعد آمار مرگ و میر منتشر شود".
مدت زمان ماندگاری رکورد امواج گرما و گنبدها در هفته های آینده مشخص خواهد شد. پیش بینی می شود که در ایالات متحده این ناهنجاری تا ماه آگوست ادامه یابد. در مورد پیش‌بینی بلندمدت، دانشمندان یادآوری می‌کنند: ال نینو فقط در حال افزایش است. قدرت او چیست و از او چه انتظاری باید داشت، در زمستان متوجه خواهیم شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала