اهمیت پیشگیری از هجوم ملخ ها در حفظ امنیت غذایی افغانستان/ ناتوانی طالبان در دفع آفت ها

© وزارت زراعتآغاز کمپاین مجادله در برابر ملخ در بادغیس
آغاز کمپاین مجادله در برابر ملخ در بادغیس  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2023
عضو شوید
درگیری های دراز مدت توانایی شهروندان افغانستان را در برابر بلایای طبیعی کاهش داده و رژیم کنونی حاکم بر افغانستان هم توانایی مقابله با بلایای طبیعی را ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، برخی از کشاورزان و باشندگان شماری از ولسوالی‌های تخار و بدخشان، از آن میان حوزه ماورای کوکچه‌ از هجوم ملخ‌ها از کشور تاجیکستان به مزارع و باغ‌های‌شان چند روز پیش خبر دادند.
مولوی رحیم‌الله احدی، رئیس زراعت گروه طالبان در تخار در پیوند به این موضوع گفته است، که کارزار مجادله با ملخ‌ها عملا آغاز شده است.
به‌گفته‌ی او، در ولسوالی‌های اشکمش و بندگی سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین از وجود ملخ پاکسازی شده است.
به‌تازگی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) درباره‌ ای هجوم گسترده‌ ای ملخ مراکشی بر مزارع، از آن میان گندم در هشت ولایت شمال و شمال‌شرقی افغانستان هشدار داده بود.
به‌گفته‌ ای این سازمان، در ولایت‌های بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار ملخ در مراحل مختلف رشد مشاهده شده است. این وضعیت از ولایت‌های مرکز، از آن میان غور نیز گزارش شده است.
ملخ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.02.2020
حمله میلیون‌ها ملخ پاکستانی به مزارع افغانستان + ویدئو
موضوع یورش ملخ ها بر کشتزارهای کشاورزان موضوع تازه نیست و باید از یورش ملخ ها پیشگیری شود
محمد وصیف امین استاد و کارشناس فزیولوژی نباتی دیپارتمنت اگرانومی دانشکده زراعت دانشگاه پروان درباره یورش ملخ ها بر کشتزارهای کشاورزان در افغانستان چنین روشنی انداخت:
"موضوع مهاجرت و یورش ملخ تازگی ندارد و این بار اول نیست که ملخ ها آمده باشند بلکه چندین سال پیش هم قسمیکه در برخی کتاب ها نوشته شده در سال 2021 هم همین قسم واقعه رخ داده بود و سال های 2007 و 2008 هم ملخ ها آمده بودند به ویژه ملخ های نوع مراکشی همیشه چون در افغانستان با زمین ها و یا اینکه با آب و هوایی مناطق زراعتی افغانستان توافق داره و ملخ ها به این جا می آیند چرا که با نباتاتش سازگاری دارد و از نباتاتی این مناطق به عنوان غذا استفاده می کنند. مهاجرت و هجوم ملخ ها در افغانستان می تواند یکی از چالش های کشاورزی یا زراعتی و امنیت غذایی در این کشور باشد. و در صورتی که ملخ ها از کشورهای دیگر به افغانستان مهاجرت کنند و هجوم بیارند می تواند خسارت های جدی را در بخش های زراعتی و تولید محصولات زراعتی وارد کنه. که مهاجرت ملخ ها به مناطق جدید به دلیل تغییرات محیطی است. یعنی تغییرات محیطی و شرایط آب و هوا و همچنان اگر مدل و یا الگوی زراعتی که تغییر کنه ای کار رخ می دهد. و در صورتی که کنترل مناسب نشود و پیشگیری نشه از مهاجرت ملخ ها، شمار آنها افزایش پیدا می کنه و میتانه به طور وسیع در یک منطقه در مزارع و همچنان باغ ها آسیب های جدی به دهقانان و باغداران ایجاد کنه این یورش های ملخ ها میتانه منجر به کاهش تولید محصولات زراعتی شوه و تاثیرات منفی روی امنیت غذایی افراد و جامعه داشته باشد. بخش های از مزارع و همچنان باغات ممکن است تلف شوه و این میتوانه منجر به کاهش تامین غذا، افزایش قیمت محصولات و کاهش دسترسی غذا در افغانستان شود. بنابراین برای مقابله با چالش مهاجرت و همچنان هجوم ملخ ها کنترل و پیشگیری مناسب در سطح محلی و ملی بسیار از اهمیت خاصی برخوردار است. و آموزش کشاورزان و دهقانان درباره ای شناخت ملخ ها که چه نوع ملخ است، ملخ مهاجر است و یا مراکشی است و یا گراس پرهای عادی است کدام اش است این بسیار مهم است و همچنان روش های کنترل از اینها، استفاده از روش های پیشگیری و بیولوژیکی و همکاری بین نهادهای مربوطه که در این زمینه میتانه به کاهش منفی ملخ ها بر امنیت غذایی کمک کند. به طور کلی برای مقابله با هجوم حشرات و آفات مانند ملخ ها، دهقانان و مقام ها محلی که در آنجا مسئولیت در بخش زراعت دارند و یا در بخش کشاورزی دارند با برنامه ریزی مناسب، آموزش، استفاده از محصولات کیمیایی یا بیولوژیکی مناسب و همچنان همکاری با سازمان های مرتبط مانند سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان غذا و زراعتی در این بخش ها این ها می توانند که کمک کنند . اکنون اگر نگران ملخ ها در منطقه ای خاصی باشیم. بهتر است بامقام های محلی یا وزارت زراعت و منابع طبیعی افغانستان تماس گرفته شود تا اطلاعات بیشتر درباره ای وضعیت کنونی و همچنان تدابیر که در این زمینه باید گرفته شود در این خصوص باید معلومات پیدا شود و این ارگان ها با هم مشترکانه کار کنند تا این موضوع بیشتر ساده شود، یعنی تحلیل شوه حصه حصه شوه که هرکس، هر نهاد یا هر ارگان یا هر سازمان کارهای که برایش داده می شود او را به شکل درست پیش ببره تا اینکه از یورش چشمگیری ملخ ها جلوگیری شود".
این استاد دانشگاه همچنان افزود، که پیش از وقوع هجوم ملخ ها در یک جای جدید می توانیم چند تدابیر را در نظر بگیریم: "
1- مانیتورینگ مستمر شوه یعنی این که به صورت دوامدار بازرسی از یک منطقه شود برای شناسایی زمان ورود ملخ ها و شروع هجوم آنها مانیتورینگ مستمر و دقیق و دوامدار از منطقه مورد نظر انجام شود، که این شامل بررسی شمار و حرکت ملخ ها است، شکار حشرات است همچنان نشانه های از حضور آنها در آن منطقه به کدام شمار آنها و اندازه و هجوم نفوس آنها چقدر است.
2- آموزش و آگاهی دهی شود، آموزش دهقانان جامعه محلی درباره ای شناخت ملخ ها، نشانه های ورود آنها، و همچنان هجوم آنها ، روش ها کنترلی مناسب این بسیار مهم است. اطلاع رسانی به مردم درباره ای روش های پیشگیری و مقابله با ملخ ها می تواند به کاهش خسارات آنها کمک کنند.
3- ایجاد موانع یا بریکک ها است یا حصارها یا دیوارها یا موانع است. برای ملخ ها ایجاد میشه تا از یک منطقه به منطقه دیگر هجوم نبرند. پیش از ورود ملخ ها جاهای ورود محتمل را تعیین کنند. یعنی این که احتمال میره که در این منطقه ملخ ها وارد می شوند و و نباتات مشابه که در یک منطقه دیده شود که ملخ ها حمله کرده اند و یک منطقه جدید دیگری که احتمال می رود حمله کنه مجاورش است یا پهلویش است یک ولایت دیگر نزدیک است و همچنان نباتاتی که مشابه به این ولایت که پیش از این ملخ ها یورش برده اند و این احتمال می رود که بالای این ولایت هم یورش می برند و باید اینجا پیش گیری شود برای اینکه بریکیت ها اینجا ایجاد شود ممکن است از خسارات چشمگیری جلوگیری شود. که این می تواند از راه ورود مستقیم ملخ جلوگیری کند.
4- استفاده از مواد کیمیایی یا زیستی استفاده از آفت کش ها است مثلا آفت کش های کیمیایی است و یا آفت کش های زیستی است و این برای پیشگیری و از هجوم ملخ می تواند موثر باشد. در این ولایت کوشش شود از مواد استفاده شود که بر محیط زیست کمتر تاثیر مخرب داشته باشد، یعنی از آفت کش های کار گرفته شود که هم ملخ ها را کنترل کند و هم به محیط زیست زیاد آسیب نرساند. به انسان ها، حیوانات و حیوانات که در خاک است به آنها مضر تمام نشود.
5- همکاری با مرکزهای مربوطه یعنی با وزارت زراعت، سازمان های زراعتی دولتی و غیر دولتی، نهادهای مربوطه که مخصوصا در بخش آزمایش منجمت و دفع آفات با این نهادها مشوره شود و مشوره آنها را در نظر گرفته باهم کار کنند".
کمک های نهادهای بین المللی در جلوگیری از یورش ملخ ها مهم است
محمد وصیف امین درباره ای سهم نهادهای بین المللی در جلوگیری از یورش ملخ ها چنین روشنی انداخت: "نهادهای کمکی و کمک رسان بین المللی هم می توانند با حکومت کنونی یا اگر حکومت های پیشین بود کار میکردن ولی در شرایط کنونی مهم است که نهاد های کمکی بین المللی که در این بخش ها کار می کنند مانند اف ای او است یا سازمان های دیگه است مانند دبلیو اف پی است اگر خودشان مستقیم کدام برنامه ندارند باید با طالبان با حکومت کنونی با مقام های وزارت زراعت اینها برخی برنامه ها را داشته باشند پیش از این که این ها یکجایی اقدام کنند برای کنترل و پیشگیری مهم این است که یا یک برنامه ای کلان را ایجاد کنند و همچنان از کارشناسانی که در این بخش آفات و یا کنترل آفات و همینطور بیماری ها نباتی سررشته دارند، مشوره آنها را گرفته و یکجایی اقدام کنند. اگر این ها یکجایی کار کنند همکاری این ها شامل چند مورد می تواند باشد:
1- ارائه تجهیزات و منابع را داشته باشند یعنی تجهیزات و منابع را همیشه ارائه کنند. منابع بین المللی و کمک نیازها و تجهیزات را به کشورهای که دچار هجوم ملخ ها شده باشند به شمول افغانستان ارائه می کنند. این شامل آفت کش ها است، تجهیزات مانیتورینگ است، اسکرینگ و مانیتورینگ می کنند ابزارها و وسایل مورد نیاز برای پیشگیری از هجوم ملخ ها است.
2- از طریق پژوهش و توسعه، گروه های پژوهشی اینها می توانند در آن منطقه ای که ملخ ها هجوم آورده اند و همچنان در منطقه های که احتمال دارد که این ملخ ها هجوم بیارند و آسیب برسانند یک گروه پژوهشی را درست کنند و پیش از پیش روان کنند تا به شکل درست پژوهش های خود را انجام بدهند و پژوهش های شان که پره شد و در نتیجه روشنی پژوهش های آنها معلومات آنها می توانند اقدام کنند. که در این بخش نهاد های بین المللی می توانند در پژوهش ها و توسعه ای نوین و جدید و موثر کنترل و دفع ملخ ها است سرمایه گذاری کنند که دراینجا می توانند کارشناسان را نیز استخدام کنند و اینجا بسیار مثبت ثابت می شوند.
پژوهش های اینها می تواند شامل بخش های زیستی، بکارگیری از میکروب ها باشد و سازمان طبیعی برای کنترل ملخ ها، بکارگیری از میکروب ها به این معنی که برخی میکروب ها هستند که اگر از آنها در آن منطقه بکارگرفته شوند ممکن ملخ ها را از بین می برند ولی آسیبی به نباتات و مناطق زراعتی نمی داشته باشند. ولی یک آفتی طبیعی برای خود ملخ ها است. همچنان شکارچی های طبیعی است که خود ملخ ها را از بین می برند. اگر این را هم تطبیق کنند این هم یک راهی مناسب است، که هم به محیط زیست ضرر نمی رساند و هم ملخ ها کنترل میشه
3- آموزش و آگاهی دهی است: برای جامعه دهقانی و همچنان برای مردمان محل ، نهادهای بین المللی می توانند برای برنامه های آموزشی و آگاهی دهی این را در کشورهای که مانند افغانستان که دچار هجوم ملخ ها شده این را اجر کنند این برنامه شامل آموزش کشاورزان یا دهقانان است، که درباره ای شناخت ملخ ها ، درباره ای کنترل آنها و همچنان از روش های پایه دار و مناسب که هم به محیط مناسب و ضرر نداشته باشند و هم ملخ ها کنترل شوند.
دیگه می تواند مشاوره ای فنی و کارشناسانه باشد نهادهای بین المللی ممکن است به کشورهای مانند افغانستان که آسیب دیده است هجوم ملخ ها با هجوم ملخ ها مشاوره فنی و کارشناسانه ارائه کنند که این شامل سفارش ها و راهنمایی در قسمت کنترل ملخ ها شده می توانند باشد".
کنترل و پیشگیری از هجوم ملخ ها و مدیریت آفات زراعتی از اهمیت بالای برخوردار است
این استاد دانشگاه پروان در پاسخ به این پرسش که اگر ملخ ها بالای یک منطقه هجوم بیارند بر امنیت غذایی تاثیر می گذارند گفت: "باید بگویم، هجوم ملخ ها می توانند مسائل امنیت غذایی را تشدید و بیشتر بسازند. ملخ ها به عنوان آفت زراعتی می توانند به محصولات زراعتی و باغ ها آسیب برساند و خسارات جدی را بالای محصولات زراعتی و اقتصادی کشورها مانند افغانستان وارد کنند. این خسارات می تواند شامل: تلفات در محصولات کشاورزی کاهش کارکرد محصول شود، آفت کیفیت را خراب می کند، افزایش هزینه تولید را بالا می برند. و همچنان کاهش در درآمد خود کشاورزان شده میتانه و اگر ملخ ها به طور گسترده تر و شدیدتر یورش بیارند یعنی به حالت طغیانی و حالت برسد که از حالت طغیانی هم بیشتر شود و در یک منطقه شمار نفوس اش فوق العاده زیاد باشد تاثیرات منفی برای امنیت غذایی قابل توجه وارد خواهد کرد. زیان های عمده در محصولات زراعتی محصولاتی که مثلا کشت می شوند مانند: گندم، برنج، جواری این نوع نباتات را بیشتر مورد یورش قرای می دهند و همچنان بالای محصولات باغی و حیوانی می تواند منجر به نقصانی گزاف یا انبوه غذایی شده می تواند، و افزایش قیمت محصولات زراعتی و همچنان می تواند کاهش دسترسی به غذا را زیاد بسازد.یعنی مواد خوراکه کم می شود و وابستگی به مواد خوراکه ای مناطق دیگر زیاد میشه و همچنان باعث این خواهد شد، که یک تعداد از مردمی اطرافها که امرار معشیت از طریق محصولات زراعتی می کنند و از این خاطر اگر اینها آسیب ببینند ممکن از مناطق شان مهاجرت کنند و از یک منطقه به منطقه دیگر بروند. و این می تواند در نهایت منجر به کمبود مواد خوراکه و تاثیرات نامطلوب بر روی تغذیه و سلامت افراد در جامعه داشته باشد. دیگر اینکه در کل گفته می توانیم که کنترل و پیشگیری از هجوم ملخ ها و مدیریت آفات زراعتی از اهمیت بالای برخوردار است و برای حفظ امنیت غذایی و تامین غذا خیلی مهم می باشد".
آغاز کمپاین مجادله در برابر ملخ در بادغیس  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2020
آغاز کمپاین مجادله در برابر ملخ در بادغیس
حمید تبرزن یک کارشناس دیگر در پاسخ به این پرسش خبرنگار اسپوتنیک، که آیا افغانستان آماده دفع یورش آفت ها است؟
گفت: "پاسخ خیر است ، جامعه تحت سیطره طالبان و هر شخصی که بر جامعه امروزی افغانستان مسلط است آمادگی دفع بلایای طبیعی را ندارد. پرسشی که پیش می آید، دلایل و علل این ناتوانی در مهار بلایای طبیعی در چیست ؟
می بینیم سیل، سرما، خشکسالی و گرسنگی، سرما و گرمای شدید، بیماری و آفات گیاهی ، همه و همه تهدیداتی برای زندگی نوع بشر است و تلاش بشر برای حفظ بقا در برابر بلایای طبیعی دو نوع واکنش است. واکنش نخست، شناخت درست پدید ه های طبیعی و ساخت ابزار برای مهار و غلبه بر بلایای طبیعی است ، با ساخت واکسن امروزه بیماری های واگیر و فراگیر را بشر توانسته مهار کند ، با ساخت انواع سموم ، آفات گیاهی را دفع نماید با ساخت ساختمان و خانه های محکم و ساختن ابزارهای سرمایشی و گرمایشی در برابر دگرگونی آب و هوای تاب بیاورد و توانسته به ذخیره سازی خوراک و دانه ها ی خوراکی در انبارهای عظیم دست یابد .
واکنش دوم؛ مهاجرت و فرار از برابر بلایای طبیعی است ، کوچندگی یک نمونه از روش زندگی ابتدای (بدوی) نوع بشر است . چرا که کوچندگان نمی تواند در برابر دگرگونی آب و هوای تاب آورده و بناچار برای حفظ دام و غذای خود به جای که امکان زندگی است مهاجرت می نمایند.
امروزه شاهد هستیم جامعه افغانستان با موج بزرگ مهاجران روبرو است که ناشی از ناتوانی جامعه افغانستان در مهار پدیده های است که زندگی نوع بشر را تهدید می کند ، این تهدیدات یا منشا انسانی دارد مانند جنگ داخلی یا منشا طبیعی دارد مانند بلایای طبیعی سیل و خشک سالی ، زلزله .
بقای نوع بشر در داشتن چنین اوصافی است که در زیر به آنها اشاره شده است ؛
1- توان شناخت پدیده های پیرامونی ،
2-توان پیش بینی رویدادهای پیرامون و تاثیر گذار بر زندگی بشر
3- توان تصمیم گیری
4- توان خلاقیت و آفرینش در ساخت ابزار و مهار پدیده های طبیعی .
جامعه ی می تواند به این ویژگی ها دست یابد که بپذیرد بنیان توسعه و حفاظت جامعه در برابر هر گونه تهدیدی ، منابع انسانی است و این انسان است که می تواند منبع خلاقیت و ساخت ابزار باشد و هر جامعه ی ارزش منابع انسانی را نداند و نتواند منابع انسانی را مدیریت نماید بدیهی است که امکان خلاقیت برای بهبود زندگی نوع بشر را هم نخواهد داشت .
اساس جامعه مدرن و صنعتی بر همین چهار اصل است به ویژه حفظ و قدر دانستن منابع انسانی می باشد .
ولی متاسفانه در محافل شبه روشنفکری جوامع کشور های در حال توسعه یا توسعه نیافته شناخت مدرنیته با پرداختن به الفاظ موهومی و دور از واقعیتِ مدرنیته است . و در نتیجه شاهد ناتوانی دانشگاهیان و صنعتکاران جوامع " توسعه نیافته " و " در حال توسعه " هستیم . که ویژگی های و صفات چهارگانه ی که بقای نوع بشر بسته به آن است را به سطح مجادلات بی معنا بر سر لفظ مدرنیته رسانده اند و از سوی دیگر قدرتمندان این جوامع ، به چشم مواد اولیه و یکبار مصرف ، منابع انسانی را تصور کرده اند . هم راستای و هم افزای چنین نگرشی های دور از واقعیت ، موجب نشناختن روند مدرنیته و بی بهره شدن از مواهب و مزایای روند مدرن شدن جوامع است ".
او در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار اسپوتنیک، که طالبان و نهادهای بشردوستانه چه اقداماتی را انجام می دهند؟چنین توضیح داد: "واقعیات میدانی نشان می دهد طالبان از امکانات کافی و سازماندهی مناسب نیروهای امدادی برخوردار نیست و به دلیل رابطه خصمانه ی طالبان با نهادهای بشر دوستانه به علت نوع نگاه طالبان به منابع انسانی که پیشتر درباره‌ آن سخن رفت ، امکان حضور گسترده کمک های انسانی را محدود می نماید . و نتیجه زیان گسترده ناشی از حمله ی آفات زراعی همجون ملخ بر محصولات زراعتی ، گرسنگی بیشترِ مردم مظلوم افغانستان را شاهد خواهیم بود .
و از نظر فنی کاربرد سموم کشاورزی برای دفع آفاتی مانند ملخ در آغاز کار ، نیاز به انجام کارشناسی دقیق دارد چون باید در شروع کار ، نوع آفت ، حجم و گسترده آلودگی ، نوع سم موثر بر آفات ، چگونگی پخش سموم و پیش بینی زمان سم پاشی بر پایه تغییرات آب و هوایی و ده ها عامل فنی دیگر محاسبه گردد تا مبارزه با آفات را موثر و سودمند بنماید در غیر این صورت پخش سموم نتیجه معکوس داده و بر صحت عامه خطرات و زیان خواهد داشت".
در پاسخ به پرسش سوم خبرنگار اسپوتنیک که " آیا این شرایط مسائل امنیت غذایی را تشدید خواهد کرد؟" تبرزن گفت: "نگرانی جهانی از همین نکته است و به خطر افتادن امنیت غذایی دو پیامد دارد.
1- افزایش مهاجرت
2- رشد گروه های بنیادگرا ناشی از نارضایتی مردم از وضع موجود و پیوستن بیشتر جوانان به این گروه ها برای تغییرات بنیادین.
همین دو پدیده تهدید جدی برای امنیت جهانی است و اگر کمکی به افغانستان می شود به خاطر همین دو نکته می باشد ونگاه جهان به سوی افغانستان بیشتر زیر موضوعات امنیتی است تا نگاه انسانی و کمک های بشر دوستانه باشد. از سوی دیگر طالبان بخاطر مسایل سیاسی و جلوگیری از نشر ارزش های انسان دوستانه و انسانگرایانه که در مخالفت با عقاید طالبان است، طالبان اجازه فعالیت گسترده نهادهای بشردوستانه را نمی دهد. و از طرفی اگر کمک های بشردوستانه بدست گروه طالبان سپرده شود تا خود امارت اسلامی در میان مستحقان و مستمندان توزیع نماید، به دلیل نداشتن نظارت و سازماندهی مناسب بسیار از این کمک ها به سرقت رفته و در بازار به فروش می رسد.
در پایان باید اعلام کرد این شرایط به معنی رفع مسئولیت در برابر فجایع افغانستان نمی باشد و به طرق مختلف باید طالبان را متقاعد ساخت تا در برابر باشندگان افغانستان رفتار مسئولانه تر و انسانی تر داشته باشد و باز سازماندهی نهادهای کمک رسان همچون هلال احمر و نظارت جدی بر توزیع کمک های غذایی و آ"وزش های فنی و تکنیکی به کارشناسان افغانستانی برا میقابله با آفات و بلایای طبیعی کمک و یاری رسانده شود".
هجوم ملخ های صحرای به ولایت های غرب افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.04.2019
هجوم ملخ های صحرایی به ولایت های غرب افغانستان
حکومت جمع مردم تدابیر پیشگرانه داشته باشند تا این که با آفت مبارزه کنند
عبدالقهار خیرپور کارمند حوزه ای دریایی کوکچه و مدیر ثبت انجمن های استفاده کنندگان آب از ولایت بدخشان درباره ای یورش ملخ ها در روزهای پسین در این ولایت چنین روشنی انداخت: "این ملخ یک ملخ مهاجر است از سوی تاجیکستان وارد افغانستان شده و در ولایت بدخشان برخی از ولسوالی ها را زیر یورش خود قرار داده که از آن میان ولسوالی های تگاب، مرکز فیض آباد، ولسوالی ارغنجخواه است، ولسوالی وردج است، و احتمال این را دارد که در برخی از ولسوالی های دیگر هم سرایت کند".
او درباره ای ضررهای یورش ملخ ها بر کشتزارهای کشاورزان این ولایت و در کل افغانستان گفت: "زندگی بیشتر از 80 درصد مردم افغانستان وابسته به زراعت است و به ویژه ولایت های که در سمت شمال قرار دارند، چون مردم این ولایت ها بیشتر زراعت پیشه هستند و یورش ملخ ها طبیعتا باعث کاهش محصولات زراعتی می شود و در کل امنیت غذای محیط و منطقه را زیر خطر پوشش قرار میدهد".
او درباره ای پیشگیری از یورش ملخ ها و تدابیر ریاست زراعت بدخشان و نهادهای کمک رسان افزود: "نهادهای همکار دفتر اف پی او و ریاست زراعت ولایت بدخشان هم اکنون کمپاین مجادله با ملخ ها را در برخی از ولسوالی های بدخشان آغاز کرده و و اگر دامنه این آفت بیشتر و بیشتر شود، احتمال این وجود دارد که از کنترل کاملا بیرون شود و ایجاب تدابیر بیشتر را می کند، که باید حکومت جمع مردم تدابیر پیشگرانه داشته باشند تا این که با آفت مبارزه کنند".
یادآوری می کنیم، که ریچارد ترنچارد، نماینده‌ی فائو در افغانستان هجوم ملخ مراکشی را یک نگرانی جدی برای گندمِ کشاورزان افغانستان خوانده است.
به‌گفته‌ی او، دو هجوم بزرگ ملخ، ۲۰ و ۴۰ سال پیش تقریبا هشت و ۲۵ درصد از کل تولید سالانه‌ی گندم افغانستان را نابود کرد.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد گفته است، که ملخ مراکشی در میان زیان‌آورترین آفات گیاهی در سراسر جهان قرار دارد.
این آفت ممکن است در سال روان منجر به نابودی هفت هزار تا ۱.۲ میلیون تُن گندم در جهان شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала