امریکا می خواهد برای بی ثبات کردن منطقه از جنگجویان افغان استفاده کند

© Sputnik / Ramil Sitdikovسرگی شایگو وزیر دفاع روسیه
سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2023
عضو شوید
سرگئی شویگو طی نشست شورای وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک گفت، انتقال شبه نظامیان گروه های تحت کنترل واشنگتن از خاورمیانه به افغانستان سازماندهی شده است و سپس از آنجا می توانند به کشورهای همسایه نفوذ کنند.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که تهدید اصلی در افغانستان از سوی گروه های مسلح غیرقانونی صورت می گیرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، مواضع خود تا حدی تقویه کرده‌اند.
کشورهای ناتو مشغول احیای اقتصاد افغانستان نیستند، بلکه در حال احیای نفوذ خود در آسیای مرکزی هستند. آنها سازمان پیمان امنیت جمعی آن را تهدیدی برای ثبات افغانستان و منطقه می داند.
Президент РФ В. Путин говорит по телефону - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
رؤسای جمهور روسیه و تاجیکستان طی یک تماس تلفنی درباره وضعیت مرزی افغانستان گفتگو کردند
یحی چاووش، تحلیل گر سیاسی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در این باره گفت: باید تذکر داد که انتقال جنگجویان از کشورهای شرق میانه به افغانستان بحث تازه نیست. حتی زمانی که نیروهای امریکا و اروپا در افغانستان حضور داشتند، نیروهای افراطی را به سرحدات دول مشترک المنافع استخدام می کردند تا این منطقه را تحت تهدید قرار دهند. شواهد وجود دارد که بعضی اوقات از طریق هلیکوپتر ها این کار را انجام میدادند. حالا که نیروهای امریکا و متحدین‌اش در افغانستان وجود ندارد، پایگاه های تروریستی در پاکستان و ایالات متحده تنظیم گردیده است. همیشه علاقمند بودند که افغانستان را به تخته خیز تروریزم مبدل کنند.
امریکا برعلاوه مخالفین چین، از مخالفین کشورهای آسیائی میانه مانند ایران نیز حمایت میکردند.
در شرایط فعلی بهترین گزینه این است که همه کشورهای آسیا میانه و همچنان روسیه روابط اقتصادی خوب داشته باشند. شرایط طوری گردد که اقتصاد افغانستان توسعه یابد.
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пресс-конференции по итогам встречи в Москве с министром иностранных дел Ирана Хоссейном Амиром Абдоллахияном - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
روسیه به امریکا اجازه نمیدهد که دوباره داخل افغانستان شود
باید افزود که امریکا در شرایط فعلی آماده ایجاد تشنج هم در داخل افغانستان و هم بین افغانستان و کشورهای همسایه است. هرگاه بین افغانستان و ایران درگیری صورت بگیرد، وضع منطقه برهم می خورد. امریکا ملیاردها دالر در این عرصه تخصیص داده است و قصد دارد به افغانستان و ایران ضربه اقتصادی و نظامی وارد کند.
گفته شده است که امریکا سعی دارد گروپ های تروریستی را در افغانستان تقویه نمایند تا بی نظمی ایجاد گردد و بار دیگر منطقه درگیر جنگ های دیگری گردد.
هدف از مذاکرات که رئیس استخارات امریکا طی نشستی در پاکستان و قطر با طالبان داشت، این بود که مراکز تروریستی باید در داخل افغانستان ایجاد گردد تا بتوانند از 2 تا 3 هزار تروریست را آماده کنند و به این شکل امنیت کشور های آسیایی میانه را برهم بزنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала