چرا سامانه دفاع هوایی اس-350 ویتاز روسیه بهتر از پاتریوت ساخت امریکا است؟

 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2023
عضو شوید
سامانه‌های پدافند هوایی ویتاز برای مقابله با اهداف بالستیک و آیرودینامیکی در ارتفاع 30 کیلومتری طراحی شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت: سامانه موشکی اس-350 ویتاز روسیه چندین هواپیمای جنگی و پهپاد اوکراینی را در منطقه عملیات ویژه در حالت همه اتوماتیک سرنگون کرده است.
این منبع افزود: "ویتاز برای نخستین بار در جهان شناسایی، ردیابی و نابود کردن خودکار اهداف هوایی اوکراین را در شرایط جنگی انجام داد".
اس-350 چیست و آیا از نظر ویژگی های کارکردی سیستم دفاع هوایی پاتریوت ساخت امریکا برتری دارد؟
Зенитный ракетный комплекс С-350 Витязь - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2023
سیستم اس-350 روسیه برای اولین بار هواپیمای اوکراینی را در حالت اتوماتیک سرنگون کرد
کنکاش اسپوتنیک
اس-350 ویتاز چیست؟
اس-350 ویتاز یک سامانه موشکی متحرک زمین به هوا (SAM) است که در سال 2019 وارد خدمت نیروهای مسلح روسیه شد. SAM برای نابودی اهداف بالستیک و آیرودینامیکی از جمله هواپیماهای جنگی، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) و موشک های کروز، مانند تاماهاوک های ایالات متحده و سایه های طوفان بریتانیا طراحی شده است.
سامانه ویتاز شامل یک پرتابگر خودکششی، یک رادار همه جانبه با اسکن الکترونیکی فضا و یک پست فرماندهی است. SAM که بر روی شاسی چرخدار ویژه BAZ-69092-012 نصب شده است، می تواند در کمتر از پنج دقیقه در حالت آماده باش قرار گیرد. این سامانه قادر است همزمان با 16 هدف ایرودینامیکی و 12 هدف بالستیک درگیر شود.
برد موشک های ویتاز چیست؟
سامانه موشکی اس-350 مجهز به موشک های میان برد و کوتاه برد 9M96 و 9M100 است، که از طریق پرتاب عمودی به اصطلاح "سرد" شلیک می شوند. کانتینر پرتاب در هنگام شلیک، موشکی را به ارتفاع بیش از 30 متر پرتاب می کند و با کمک یک سیستم دینامیک گاز، آن را به سمت هدف می چرخاند. سامانه ویتاز قادر است اهداف آیرودینامیکی را در برد تا 120 کیلومتر (74 مایل) و در ارتفاع 30 کیلومتری (18 مایل) نابود کند. در مورد اهداف بالستیک، این ارقام به ترتیب 30 کیلومتر و 25 کیلومتر (15 مایل) هستند.
آیا ویتاز بهتر از پاتریوت است؟
الکساندر میخائیلوف، کارشناس نظامی باشنده ای مسکو، به رسانه های روسی گفت: "علیرغم اینکه ویتاز از نظر ویژگی های کارکردی با سامانه پدافند هوایی پاتریوت ساخت امریکا قابل مقایسه است، موشک های اس-350 سریعتر حرکت می کنند و می توانند اهداف کم پرواز را مورد اصابت قرار دهند".
وی توضیح داد که "ویتاز" می‌تواند با اهدافی که در ارتفاع ده متری پرواز می‌کنند درگیر شود، در حالی که پاتریوت قادر به شلیک اجسام در ارتفاع کمتر از 100 متر نیست.
آیا اس-350 ارتقا می یابد؟
یوری کنوتوف یکی دیگر از کارشناسان نظامی باشنده ای مسکو، توسط خبرگزاری های روسی به عنوان تمجید از ظرفیت مهمات SAM اشاره شد. به گفته وی، تنها یک گردان ویتاز برای دفع یک حمله هوایی گسترده دشمن کافی است.
به گفته وی، اس-350 ویتاز در کل، با توجه به اینکه بر اساس "معماری باز" ساخته شده است، پتانسیل بالایی در زمینه ارتقا دارد. کنوتوف در پایان گفت: "در آینده، سیستم را می توان با جایگزینی اجزای خاص بهبود بخشید. این به طور قابل توجهی قابلیت های فنی و کارکرد رزمی SAM را افزایش می دهد. اس-350 ویتاز یک سیستم پیشرفت و منحصر به فرد است که تنها روسیه دارد".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала