خلیل‌زاد: رفتار طالبان درباره‌ی موضوع حق‌آبه‌ی ایران خویشتن‌دارانه و دولتمردانه است

© @https://twitter.comخلیل‌زاد
خلیل‌زاد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2023
عضو شوید
نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان، رهبران ایران را متهم کرده است که در قبال افغانستان دست به اقدامات خصمانه می‌زنند.
به گزارش اسپوتنیک، زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با اظهار نظر درباره‌ی تنش میان ایران و طالبان بر سر آب هلمند، گفته است در حالی‌که مقام‌های ایرانی قدرت‌نمایی و افغانستان را تهدید می‌کنند، طالبان به‌طور شگفت‌انگیزی نسبت به این موضوع خویشتن‌دارنه و دولتمردانه رفتار می‌کنند.
او صبح امروز (چهارشنبه، 3 جوزا) در رشته‌توییتی رهبران ایران را متهم کرده است که در قبال افغانستان دست به اقدامات خصمانه می‌زنند.
خلیل‌زاد افزوده است: "مقام‌های طالبان به‌طور شگفت‌انگیزی نسبت به این موضوع خویشتن‌دارنه و دولتمردانه رفتار می‌کنند."
طالبان می‌گویند به معاهده‌ی 1351 متعهد هستند و در عین حال استدلال می‌کنند که میزان آب به‌دلیل خشک‌سالی و تغییرات آب‌وهوایی کاهش یافته است.
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2023
وزیر امور خارجه طالبان: به توافقنامه حق‌آبه با ایران متعهد هستیم
خلیل‌زاد افزوده از آن‌جایی که هر دو طرف به معاهده‌ی هیرمند متعهد هستند، باید از راه‌حل‌های پیش‌بینی‌شده در خود معاهده برای وضعیت اختلاف استفاده کنند.
او اضافه کرده است که در این معاهده تصریح شده است که مقدار آب در برخی سال‌ها به‌دلیل خشک‌سالی می‌تواند کم‌تر باشد و در صورت بروز اختلاف، دو کشور باید برای یافتن راه‌حل، تعامل دیپلماتیک دوجانبه را امتحان کنند یا از شخص ثالث استفاده نمایند یا هم در نهایت به داوری ارائه شود.
خلیل‌زاد گفته است که تا اکنون از این راه‌حل‌ها استفاده نشده و ایران باید قدرت‌نمایی را متوقف کند.
مقام‌های ایرانی اخیرا به طالبان در صورت عدم تأمین حق‌آبه هشدار می‌دهند. طالبان اما می‎‌گویند به‌دلیل خشک‌سالی آب کافی وجود ندارد.
مقام‌های ایرانی اخیرا به طالبان در صورت عدم تأمین حق‌آبه هشدار می‌دهند. طالبان اما می‎‌گویند به‌دلیل خشک‌سالی آب کافی وجود ندارد.
مقام‌های ایرانی هم تأکید دارند که باید ادعای طالبان درباره‌ی نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌‌آزمایی شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала