چرا اوکراین جنگنده های اف-16 می خواهد؟

© Photo / Public Domain / SMSgt Cecilio RicardoИстребители ВВС США F-16 над территорией Ирака
Истребители ВВС США F-16 над территорией Ирака - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2023
عضو شوید
ایالات متحده هفته گذشته رسماً به آموزش پیلوط‌های اوکراینی چراغ سبز نشان داد و یکی از مقامات کاخ سفید اشاره کرد که این روند "در خارج از اوکراین در مراکز اروپا انجام می شود و ماه ها طول می کشد تا تکمیل شود.
به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته، دولت بایدن یک گام دیگر از نردبان تشدید جنگ نیابتی ناتو و روسیه در اوکراین برداشت و برنامه‌هایی را برای آموزش پیلوت های اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده F-16 در مکان‌های نامشخص در اروپا اعلام کرد. مسکو این اقدام را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد که این اقدامات را در استراتژی نظامی خود "در نظر خواهد گرفت".
جزئیات مربوط به تحویل احتمالی جنگنده های F-16 به اوکراین همچنان مبهم است، با اینکه دولت بایدن هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا خود ایالات متحده این جت‌ها را تامین خواهد کرد یا خیر ارائه نکرده است، در حالی که چندین متحد اصلی ناتو از جمله ایتالیا و پولند قبلاً اعلام کرده اند که آنها هواپیماهای خود را ارسال نخواهند کرد.
در حالی که رسانه ها احتمال دریافت F-16 توسط کی یف را از مشتریان آمریکایی در خاورمیانه که تعداد بیشتری از جنگنده های نسل چهارم نسبت به کل اروپا در حال پرواز هستند را از بین می برند، ممکن است به کشورهای دانمارک، نروژ، بلژیک و هلند سقوط کند. با ذخایر تخمینی 125 F-16، تا "اهدا" را برای ایجاد فضا برای F-35 های جدید خود انجام دهند.
Мария Захарова во время еженедельного брифинга (22 декабря 2022). Москвa - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2023
اشاره ای زاخارووا به زلنسکی به دخالت ایالات متحده در ویرانی هیروشیما و آرتموفسک
چرا اوکراین جت های جنگنده می خواهد؟
نیروی هوایی اوکراین و هوانوردی ارتش اوکراین در طی یک و نیم سال گذشته از بین رفته اند، بیش از شصت هواپیمای ثابت و بیش از 30 هواپیمای بال چرخشی را از دست داده اند، از جمله بیشتر موجودی آن قبل از فبروری 2022، به علاوه جت ها و هلیکوپترهایی که توسط حامیان ناتو به کشور تحویل داده شده است.
در شرایطی که موجودی هواپیماها و هلیکوپترهای ساخت شوروی در کشورهای عضو سابق پیمان ورشو که به کشورهای ناتو تبدیل شده بودند رو به اتمام است، کی‌یف برای ادامه عملیات در جنگ نیابتی با روسیه به منبع جدیدی از جت های فراوان با قیمت مناسب نیاز دارد.
علاوه بر این، تعهد بریتانیا و فرانسه به ارسال موشک‌های کروز دوربرد سایه طوفان (Storm Shadow) و SCALP-EG (سایه طوفان از نوع فرانسوی) به اوکراین به این معنی است که کی‌یف ممکن است به یک حامل برای این سلاح‌ها نیاز داشته باشد. اگرچه این موشک ها برای استفاده بر روی جت های تورنادو، تایفون، رافال و میراژ 2000 بریتانیا و فرانسه طراحی شده اند، اما تغییر آنها برای استفاده در هواپیماهای F-16 ممکن است.
چه ویژگی خاصی جنگنده F-16 دارد؟
عرضه فراوان F-16 احتمالاً بزرگترین نقطه فروش آن است. در اواخر دهه 1970 توسط جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین معرفی و تولید شد، بیش از 4600 قاب هواپیمای F-16 تولید شد که این جت در طول عمر نزدیک به پنجاه سال خود به بیش از دوجین کشور در سراسر جهان صادر شد. چنین تعداد زیاد تولید به طور بالقوه به معنای تعداد زیادی طیاره ارزان قیمت و دست دوم، به علاوه قطعات یدکی برای همراهی آنها است. از لحاظ کارکرد، F-16 می توانند مالیات دهندگان امریکایی و ناتو را هر کدام 12 تا 16 میلیون دالر هزینه کنند.
Супруга президента США Джо Байдена Джил, президент Украины Владимир Зеленский и президент США Джо Байден во время встречи в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2023
بایدن بسته جدید کمک نظامی به کیف را اعلام کرد
جنگنده F-16 چه نوع سلاح هایی را می تواند حمل کند؟ آیا می تواند سلاح های هستوی را حمل کند؟
اگرچه در ابتدا به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شده بود که برای مقابله با جت های جنگنده و بمب افکن های شوروی بر فراز دشت های اروپا، خاورمیانه و آسیا طراحی شده بود، F-16 با موفقیت تغییر یافته است تا به عنوان یک جنگنده بمب افکن چند منظوره عمل کند. کشورها و بازیگران غیردولتی با قابلیت‌های دفاع هوایی محدود یا غیر موجود.F-16 اصلی شما با یک توپ 20 میلی متری M61 Vulcan برای مبارزات سگی ارائه می شود و دارای 9 نقطه سخت (به علاوه دو نقطه برای غلاف های هدایت) است که می توان انواع موشک های هوا به هوا، هوا به زمین و ضد کشتی را روی آن ها نصب کرد. نصب شده اینها شامل موشکهای ضد هوایی AMRAAM، IRIS-T، پایتون و سایدوایندر، HARM، JASSM، Maverick و موشکهای دوربرد JSOW (Joint Standoff Weapon) برای حمله به اهداف زمینی، انواع بمبهای هدایت شونده و غیر هدایت شونده، ضد هارپون و پنگوئن است. موشک های کشتیاین هواپیماها همچنین می‌توانند بمب‌های هسته‌ای B61 و B83 ایالات متحده را حمل کنند که قدرت انفجاری تا 400 کیلوتن دارند (برای مقایسه، بمب هسته‌ای ایالات متحده که در سال 1945 بر روی هیروشیما پرتاب شد، قدرت انفجاری "فقط" 15 کیلوتن داشت).
USAF aircraft of the 4th Fighter Wing (F-16, F-15C and F-15E) fly over Kuwaiti oil fires, set by the retreating Iraqi army during Operation Desert Storm in 1991 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2023
بورل: طیارات 16-F را بزودی به اوکراین تحویل می گردد
حداکثر سرعت و برد F-16 چیست؟
حداکثر سرعت F-16 تا 2.05 ماخ (یا حدود 2180 کیلومتر در ساعت) بدون سلاح و سرعت کروز حدود 930 کیلومتر در ساعت است. شعاع جنگی این هواپیما در حدود 860 کیلومتر است که می توان آن را با استفاده از تانک های قطره به طور چشمگیری افزایش داد و مانورپذیری و توانایی حمل سلاح را به قیمت تمام کرد. برد کشتی این هواپیما تا 4200 کیلومتر است. این جت‌ها همچنین می‌توانند در هوا تیل انداخته شود، اگرچه بعید است اوکراین چنین قابلیت‌هایی را داشته باشد، زیرا هیچ تانکر ناتو به آن داده نشده است، در حالی که نفت‌کش‌های ایلیوشین ایل-78 خود در برابر حملات دوربرد روسیه در لحظه آسیب‌پذیر هستند. دوباره وارد هوا می شود و متعاقباً زمین می ماند. علاوه بر این، آنها با سیستم های سوخت گیری جت های ناتو سازگار نیستند.
آیا ارتش ایالات متحده هنوز از F-16 استفاده می کند؟
ایالات متحده بیش از 1000 F-16 عملیاتی را در فهرست موجودی خود دارد که هواپیماهای آن توسط نیروی هوایی ایالات متحده، گارد ملی هوایی، تعداد کمی با نیروی دریایی ایالات متحده و همچنین ناسا که از آنها به عنوان یک هواپیما بستر آزمایش آیرودینامیکی استفاده کرده است.
Истребитель ВВС Турции F-16C Viper - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2023
نظریات جالب کارشناس ترکی در مورد F-16 و اوکراین
چه چیزی F-16 را مشهور می کند؟
جنگنده F-16 برخی از شناخته شده ترین هواپیماهای نظامی در جهان هستند که تصاویر و ویدئوهایی از استفاده از آنها در عملیات طوفان عمومی در سال 1991، تهاجم سال 2003 به عراق، عملیات بمباران ناتو در یوگسلاوی سابق، جنگ در افغانستان و … بمباران 2011 لیبیا در اذهان مردم سراسر جهان نقش بست. اسرائیل که یکی از اولین متحدان امریکا بود که این هواپیماها را دریافت کرد و 175 فروند از نوع تغییر یافته Block C/I خود را به کار گرفت، از این جت ها به طور گسترده در دهه 1980 علیه سوریه و عراق، در جنگ 2006 علیه لبنان و شبه نظامیان لبنانی اخیراً در جنگ غزه 2021 علیه غزه استفاده کرده است. پاکستان یکی دیگر از اپراتورهای اصلی این جنگنده ها است که آنها را به طور مکرر در درگیری با هند و ذخایر جت های MiG-21 و سوخو Su-30MKI شوروی و روسیه مستقر می کند. این هواپیما همچنین به طور گسترده توسط اعضای ائتلاف یا ناتو به رهبری امریکا و عربستان در حملات هوایی در سوریه، عراق و یمن استفاده شده است.
معادل روسی F-16 چیست؟
ناظران غربی اغلب F-16 را با سوخو Su-35، یک جنگنده چندمنظوره و برتری هوایی نسل چهارم روسی مقایسه می کنند که در دهه 1980 توسعه یافت و در اواسط دهه 2010 در خدمت ارتش روسیه قرار گرفت - و برای یکپارچه سازی اصلاح شد. عناصر هواپیماهای نسل پنجم، با این حال، مقایسه مناسب تر میگ 29 است که از جمله اویونیک پیشرفته است. این طیاره ها در دهه 1980 به عنوان پاسخ مستقیم به F-16 معرفی شد. میگ دارای ویژگی‌های سرعت و مانور فوق‌العاده است (حداکثر سرعت 2.25 ماخ در مقابل 2.05 ماخ، برد 2100 کیلومتر در مقابل 860 کیلومتر، سقف خدمات 18000 متر در مقابل 15200 متر)، اما فقط می‌تواند حدود 3500 کیلوگرم تسلیحات را حمل کند، در مقایسه با 7700 کیلوگرم توسط برخی از انواع F-16، آن را به یک جت متمرکز بر برتری هوایی واقعی تبدیل می کند. میگ یک برتری دیگر نیز داشت - موتورهای دو دانه‌ی در مقایسه با نیروگاه تک اف-16، که به این معنی است که در مواقع اضطراری، میگ-29 از نظر تئوری شانس بیشتری برای بازگشت به یک پایگاه هوایی دوستانه نسبت به همتای امریکایی خود خواهد داشت.
آیا پیلوط‌های اوکراینی در حال آموزش پرواز با F-16 هستند؟ این فرآیند چقدر طول می کشد؟
ایالات متحده هفته گذشته رسماً به آموزش پیلوط‌های اوکراینی چراغ سبز نشان داد و یکی از مقامات کاخ سفید اشاره کرد که این روند "در خارج از اوکراین در مراکز اروپا انجام می شود و ماه ها طول می کشد تا تکمیل شود." واشنگتن امیدوار است "این آموزش را در ماه های آینده آغاز کند." به عبارت دیگر، اگر مقامات مطبوعاتی واشنگتن را باور کنیم، آموزش هنوز آغاز نشده است.یک ارزیابی نیروی هوایی ایالات متحده که توسط رسانه های ایالات متحده به دست آمد نشان داد که آموزش احتمالاً حدود چهار ماه طول می کشد اما در اصل نیاز به آموزش 18ماه تخمین زده‌اند. کاهش در زمان آموزش احتمالاً به معنای کاهش کارایی در جنگ خواهد بود و به تشدید مشکلاتی کمک می کند که جنگنده ها در صورت فشار دادن به جنگ علیه روسیه، مانند موشک های ضد هوایی دوربرد زمینی و هوایی، و حملات موشکی مافوق صوت و پایگاه های آنها در بالستیک، با آن مواجه خواهند شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала