تغییر جهانی، کدام ارزها جایگزین دالر خواهد شد؟

© Flickr / Images Moneyترامپ دالر می کشد، تا امریکا را نجات دهد
ترامپ دالر می کشد، تا امریکا را نجات دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2023
عضو شوید
آندری ورنیکوف، کارشناس مالی می‌گوید که بستن قراردادها به ارز چین سود بیشتری نسبت به تسویه با ارز جدید خواهد داشت که هنوز اعتماد به نفس پیدا نکرده است.
به گزارش اسپوتنیک، کشورهای بریکس به طور جدی به فکر ایجاد یک ارز مشترک هستند. این موضوع در نشست آگوست در آفریقای جنوبی مورد بحث قرار خواهد گرفت. غیرقابل اعتماد بودن دلار و گسترش جغرافیای سازمان بین المللی ما را مجبور می کند به دنبال راه های جایگزین برای تسویه حساب های متقابل باشیم.
بریکس بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد که حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی جهانی است. آنها چند سالی است که از تک نرخی شدن این انجمن صحبت می کنند، اما اتفاقات سال گذشته، متفقین را به اقدامات قاطع تری سوق می دهد. پس از روسیه، چین ممکن است تحت فشار اقتصادی قرار گیرد و پیامدهای ناشی از تحریم‌های ثانویه برای همه شرکا احساس خواهد شد.
این موضوع پیشتر اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، به دلیل نقض ممنوعیت های ضد ایرانی، دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده، CSE Transtel Pte. Ltd سنگاپور را با جریمه ای بیش از درآمد حاصل از معامله با تهران، و بانک فرانسوی BNP Paribas را 963 میلیارد دلار جریمه کرد.
Постоянный представитель РФ при ООН Василий Небензя выступает на пленарном заседании Генеральной ассамблеи Организации Объединенных Наций в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
واسیلی نبنزیا: ما نمی توانیم به دالر اتکا کنیم
"سیاست پولیسی" امریکا رهبران بریکس را نگران می کند، در حالی که اقتصاد برخی از این کشورها به دالر وابسته است. الحاق احتمالی ایران می تواند تا حدی تجارت را فلج کند. امارات، عربستان سعودی، مصر، الجزایر، بحرین و هفت کشور دیگر نیز در حال بررسی پیوستن به این سازمان هستند.
رئیس جمهور برازیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، بارها خواستار ایجاد ارز جایگزین برای تسویه حساب های متقابل شده است. آنها ایجاد یک اتاق تسویه به طور مشترک با چین را اعلام کردند؛ این موضوع به پرداخت ها امکان دور زدن دالر، تسهیل و کاهش هزینه معاملات را می دهد. دیگران نیز به طور فعال در حال گسترش "تسویه حساب های یوانی" هستند. یک قالب واحد همکاری، تجارت و تا حدودی جهش نرخ را تا حد زیادی ساده می کند.
اندری ورنیکوف، کارشناس مالی، خاطرنشان می کند: "قیمت مواد خام یا افزایش می یابد یا کاهش، این موضوع تأثیر قوی بر ارز دارد. تلاش های مشترک گروهی از کشورها این نوسانات را هموار می کند."
ارزیابی انتقادی
اجرای این پروژه مستلزم توافق شرایط قابل قبول برای همه است. این موضوع آسان نیست - اقتصاد و سیاست پولی کشورهای سازمان بسیار متفاوت است.
یولیا کوزنتسوا، مشاور سرمایه گذاری می گوید: "هماهنگی جنبه هایی مانند روندهای تورمی مختلف، نرخ های بهره، سیستم های مالیاتی به تلاش ها و مصالحه های قابل توجهی نیاز دارد".
علاوه بر این، لازم است به مکانیسم های انتشار و کنترل نیز فکر کنیم. ور در این بین سوالات بیشتر از پاسخ وجود دارد. هنوز مشخص نیست که چه کسی به عنوان تنظیم کننده، نحوه ایجاد یک سیاست پولی واحد و نرخ تبدیل عمل می کند. کارشناسان معتقدند که در ابتدا واحد پول رایج فراملی خواهد بود، یعنی ارزهای داخلی حفظ می شود، اما در آینده باید کنار گذاشته شوند و این امر ناگزیر باعث تضعیف حاکمیت خواهد شد. همه کشورها نمی توانند اقتصاد خود را به طور کامل کنترل کنند. تجربه منطقه یورو نشان می دهد که مشکلات جدی حتی در کشورهای نزدیک و بدون تفاوت فرهنگی، سیاسی و مذهبی خاص به وجود می آید.
Изображение Бенджамина Франклина с подбитым глазом на банкноте номиналом сто долларов США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2023
کارشناس اقتصادی: دالر آنقدر قوی نیست که ایده پردازانش ادعا می کنند
کوزنتسوا به یاد می آورد: "در حال حاضر، همکاری در چارچوب بانک توسعه جدید بریکس و ترتیبات ذخیره مشروط بریکس انجام می شود. هر کشور تصمیمات پولی و مالی خود را در رابطه با اقتصاد ملی اتخاذ می کند." فرض بر این است که سیاست پولی و نظارت بر اساس قدرت اقتصادی دولت ها و منافع مشترک توزیع می شود.
اکثر تحلیلگران متقاعد شده اند که چین رهبری را در دست خواهد گرفت. ورنیکوف خاطرنشان می کند: "در عین حال، یوان به دلیل گردش مالی عظیم تجاری با ایالات متحده به دالر وابسته است.
به عقیده وی، بستن قراردادها به ارز چین سود بیشتری نسبت به تسویه با ارز جدید خواهد داشت که هنوز اعتماد به نفس پیدا نکرده است. و این ممکن است بیش از ده سال طول بکشد".
مناطق ارزی
نه تنها بریکس به مناطق ارزی خود فکر می کند. برزیل در حال مذاکره با سازمان کشورهای امریکای جنوبی است. چین به دنبال کنترل کشورهای همسایه است، منطقه منافع روسیه توسط اتحادیه اوراسیا نمایندگی می شود. اقتصاددانان معتقدند که ایالات متحده می تواند برای AUCUS (استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده امریکا) ارز ایجاد کند ، کانادا و مکسیکو نیز در حوزه نفوذ امریکا قرار دارند.
"الکساندر رازووائف"، یکی از اعضای هیئت نظارت انجمن تحلیلگران مالی و مدیران ریسک، توضیح می دهد که چنین پروژه هایی تنها در مناطقی مناسب هستند که بردار مشترک توسعه، در درجه اول سیاسی و اقتصادی دارند. وی می گوید:" کشورهای بریکس آنقدر متفاوت هستند که هنوز در مورد سیاست پولی واحدی صحبتی نیست. هیچ کس برای این موضوع آماده نیست". از بسیاری جهات، ایده ارزی که نیمی از جهان را متحد می کند به عنوان جایگزینی برای دالر ظاهر شد، اما ویژگی های منطقه ای را در نظر نمی گیرد.
از نظر تاریخی، طلای ارزی در چنین مواقعی استفاده شده است. پس از دو جنگ جهانی، ایالات متحده بزرگترین ذخایر آن را داشت که نقش یک تنظیم کننده مالی را برای آنها فراهم کرد. اما با تغییر توازن قوا، سیستم کنترل عمومی بی ثباتی را نشان داد. از این رو کارشناسان در امکان اجرایی شدن فنی ارز تک واحدی دیگر تردید دارند و متفق القول هستند که در سال های آینده نباید انتظار تصمیمات مشخصی از بریکس داشت. اگرچه دلار همچنان به از دست دادن موقعیت خود ادامه خواهد داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала