رئیس حزب دموکرات ترکیه: رقیب ما حزب نبود، بلکه همه ای سازوکار دولتی بود

نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.05.2023
عضو شوید
رئیس حزب دمکرات که بخشی از ائتلاف خلق مخالف است، گفت: رقیب ما حزب نبود، بلکه همه ای سازوکار دولتی بود.
به گزارش اسپوتنیک، گلتکین اویسال، رئیس حزب دمکرات که بخشی از ائتلاف خلق مخالف است، در مصاحبه با اسپوتنیک درباره نتایج دور نخست انتخابات دیدگاهش را بیان کرد.
اویسال برگزاری دور دوم را نتیجه طبیعی خواند و گفت: "رقیب ما حزب نبود، بلکه کل سازوکار دولتی بود. نتایج دور اول به ما می گوید، که ما منابع لازم برای پیروزی در این انتخابات را داریم. وظیفه ما به عنوان اپوزیسیون این است که پیش از دور دوم تلاش های خود را تثبیت کنیم. ائتلاف مردمی در دوره آینده بر اساس این تفاهم عمل خواهد کرد".
اویسال در پاسخ به این پرسش که آیا قلیچداراوغلو در دور دوم می تواند فاصله خود را با اردوغان کم کند، گفت: "در دور دوم، شهروندان اساساً از صفر رأی خواهند داد. از این منظر، تفاوت چندان بزرگ نیست. من فکر می کنم ائتلاف مردمی می تواند رای بیشتری از رای دهندگان بگیرد".
Бюллетени в избирательном участке в Стамбуле  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2023
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم رفت
اوزجان ینیچری، بنیانگذار حزب خوب اپوزیسیون، در تفسیری برای اسپوتنیک، پیش بینی خود را درباره ای ترجیحات رای دهندگان در دور دوم ارائه کرد.
ینیچری تاکید کرد، که وضعیتی که در آن ائتلاف جمهوری خواه اکثریت پارلمان را داشته باشد و نامزد اپوزیسیون به کرسی ریاست جمهوری دست یابد، "فضای بسیار بی ثباتی در سیستم مدیریت دولتی ایجاد خواهد کرد". رای‌دهندگان از این چشم‌انداز بی‌ثباتی آگاه هستند، بنابراین، به نظر من، در حال حاضر باید یک اتفاق فراطبیعی برای قلیچداراوغلو برای پیروزی در دور دوم رخ دهد. البته خیلی چیزها به این بستگی دارد که او چقدر از نتایج دور نخست نتیجه گیری درستی می کند و اینکه آیا می تواند تغییرات موثری در رویکرد خود ایجاد کند یا خیر.
Бюллетени в избирательном участке в Анкаре  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2023
شمارش 99 درصد رای های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
به گفته این سیاستمدار، اینکه ائتلاف جمهوری خواه در مناطق زلزله زده آرای بیشتری نسبت به مخالفان به دست آورد، با وعده های انتخاباتی غیرواقعی و غیرقابل قبول مخالفان مرتبط است. ائتلاف جمهوری خواه بهتر روحیه رای دهندگان را به دست آورد و بر این اساس کمپین خود را انجام دادند. در حالی که وعده های مخالفان حمایتی در میان مردم پیدا نکرد. مردم به دنبال این نیستند که چه کسی مقصر این اتفاق بوده است، بلکه به دنبال این هستند که چه روش های خاصی برای غلبه بر مشکلات پیش آمده ارائه می شود. سخنان و وعده های مخالفان بسیار مبهم و جدا از واقعیت بود، بنابراین مردم به ائتلاف حاکم رای دادند و چشم خود را بر برخی از اشتباهات و کاستی های آن بستند.
یادآوری می کنیم، که انتخابات دور نخست ریاست جمهوری ترکیه در چهاردهم ماه می برگزار شد که در ان هیچ کدام از نامزدان رای پنجاه افزون بر یک را بدست نیاوردند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.
احمد ینر، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه در یک کنفرانس خبری گفت: "سازمان ما بر اساس شرایط کنونی که هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورده، تصمیم گرفته است که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در روز یکشنبه ۲۸ می برگزار کند".
بر پایه نتایج شمارش۱۰۰ درصد صندوق‌های رأی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی، ۴۹.۵۱ درصد، رقیب او، اپوزیسیون کمال کیلیچداراوغلو، ۴۴.۸۸ درصد امتیاز کسب کرده است. سینان اوگان، نامزد بلوک سیاسی ۵.۱۷ درصد رای کسب کرد. مشخص شده است، که نتایج بیش از ۳۵ هزار رای از رای دهندگان خارج از کشور هنوز شمارش نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала