انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم رفت

© AP Photo / Francisco SecoБюллетени в избирательном участке в Стамбуле
Бюллетени в избирательном участке в Стамбуле  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2023
عضو شوید
کمیسیون عالی انتخابات ترکیه از رفتن انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، با توجه به این که هیچ یک از نامزدان نتوانست بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات این کشور در روز ۲۸ می برگزار خواهد شد.
احمد ینر، رئیس کمیسیون عالی انتخابات ترکیه در یک کنفرانس خبری گفت: "سازمان ما بر اساس شرایط کنونی که هیچ نامزدی ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورده، تصمیم گرفته است که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در روز یکشنبه ۲۸ می برگزار کند".
Бюллетени в избирательном участке в Анкаре  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2023
شمارش 99 درصد رای های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
وی خاطرنشان کرد: "این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ کشور رخ خواهد داد".
ینر از آغاز کارزار انتخاباتی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این جمهوری خبر داد.
در همین حال، نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: نتایج رای گیری نشان دهنده یک پیروزی آشکار است.
حمزه داغ، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار شد، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه نسبت به نزدیکترین رقیب خود برتری نشان داده اند. این یک پیروزی آشکار است. در دور دوم انتخابات، آقای رئیس جمهور بر کمال قیلیدچاراوغلو پیروز خواهد شد".
بر پایه نتایج شمارش۱۰۰ درصد صندوق‌های رأی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی، ۴۹.۵۱ درصد، رقیب او، اپوزیسیون کمال کیلیچداراوغلو، ۴۴.۸۸ درصد امتیاز کسب کرده است. سینان اوگان، نامزد بلوک سیاسی ۵.۱۷ درصد رای کسب کرد. مشخص شده است، که نتایج بیش از ۳۵ هزار رای از رای دهندگان خارج از کشور هنوز شمارش نشده است.
پیشتر گزارش شده بود، که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری با شمارش ۹۹.۹ درصد آرا، ۴۹.۳۴ درصد آرا را به دست آورده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала