کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: بخشش عمومی گروه طالبان دروغی بیش نیست

© Photo / AIHRCکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2023
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیوند به ادامۀ دستگیری ها و شکنجۀ منتقدان و کارمندانِ دورانِ جمهوریت از سوی طالبان با نشر اعلامیه ای گفته است، که بخشش عمومی گروه طالبان دروغی بیش نیست.
به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه ای در پیوند به کشتن، دستگیری و شکنجه نیروهای پیشین دولت افغانستان نوشته است، ه نهادِ استخباراتی طالبان به بازداشت، تهدید و شکنجۀ روشنفکران، منتقدین و کارمندان و نظامیانِ دورانِ جمهوریت ادامه می‌دهد. طالبان در روز نخستِ عیدِ فطر، آقای ذبیح‌الله عیار، شاعر و نویسندۀ اهلِ غزنی را از منزلش بازداشت کرده و به محل نامعلومی انتقال داده‌اند.
این کمیسیون افزوده است: همچنان، استخباراتِ طالبان، چهار روز پیش، آقای ذکرالله سربازِ حکومتِ قبلی را بازداشت کرده و تا کنون از سرنوشتش اطلاعی در دست نیست.
این کمیسیون در ادامه نوشته است، که از سوی دیگر، منابع موثق به کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر می‌گویند که طالبان در شب هفتم ثور سالِ جاری، بانو مهتاب همدرد، پولیسِ حکومتِ پیشین را از منزلش در شهرِ غزنی بازداشت کرده و به‌محل نامعلومی منتقل کرده‌اند.
این کمیسیون با اشاره به بازداشت یک نظامی پیشین دیگر نوشته است، که همچنان، طالبان، جنرال عبدالمناف دره، استادِ سابقِ اکادمیِ پولیس را در کابل بازداشت کرده‌است و تا کنون از سرنوشتش اطلاع دقیقی در دست نیست. از سوی دیگر، تا هنوز از رهاییِ امان‌الدین، یکی از نظامیانِ پیشین که از شش ماه به‌اینسو در بندِ استخباراتِ طالبان است، خبری در دست نیست.
این کمیسیون همچنان نوشته است، که با آن‌که امان‌الدین، سه سال پیش از سقوطِ کشور به‌دست طالبان، بنابر مشکلاتی که داشت، صفوفِ پولیس را ترک کرده و به کار و بار آزاد روی آورده بود، بر بنیادِ اطلاعات موثق، به‌گونۀ پیوسته و سیستماتیک موردِ شکنجۀ شدید و بی‌رحمانۀ روانی و فزیکی قرار گرفته‌است. امان‌الدین، از باشندگانِ ولایت پنج‌شیر است، که در کابل زندگی می‌کرد و هیچ ارتباطی با جریاناتِ سیاسی‌ـ‌نظامی نداشت.
این کمیسیون تاکید کرده است، که کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر افغانستان، بازداشت‌ها و برخوردهای ظالمانه و ضدِ حقوق‌بشریِ طالبان را نکوهش کرده و خطاب به جهانیان می‌گوید که عفو به اصطلاح عمومیِ طالبان دروغی بیش نیست. کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر افغانستان که مواردِ نقضِ حقوق‌بشر و حقوق‌بشردوستانۀ بین‌المللی در افغانستان را مستندسازی می‌کند، نگرانِ استمرار و عواقبِ ناگوارِ چنین برخوردهای ضدِ حقوق‌بشری است.
در پایان اعلامیه ای این کمسیون آمده است، که کمیسیون‌مستقل‌حقوق‌بشر افغانستان، به‌تکرار گفته‌است که مواردِ نقضِ حقوق‌بشر و حقوق‌بشردوستانۀ بین‌المللی از سوی طالبان، ابعادِ بسیار وسیع و همه‌جانبه دارد و یک‌بارِ دیگر از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد تا در مباحثات، مراودات و دیپلوماسیِ خود در امورِ افغانستان، خلاف‌ورزی‌های طالبان را به موارد و ساحاتِ مختصر تقلیل نبخشیده و از گستردگیِ نقضِ حقوق‌بشر در افغانستان، اغماض و چشم‌پوشی نکنند.
یادآوری می کنیم، که از آغاز چیرگی گروه طالبان تاکنون این گروه بیش از سه هزار نظامی پیشین را کشته، دستگیر و شکنجه کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала