اسپوتنیک توضیح می دهد

اطلاعات مفصل در مورد نشست های نمایندگان ویژه برای افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان

© Sputnikفرمت مسکو
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2023
عضو شوید
اطلاعات در مورد نشست های نمایندگان ویژه برای افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان*
به گزارش اسپوتنیک، به تاریخ 1 الی 2 می در دوحه به ریاست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نشست نمایندگان ویژه تعدادی از کشورها در مورد افغانستان برگزار خواهد شد.
آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد قبلاً گفته بود که در این نشست می توان گام های اولیه در به مسیر به رسمیت شناختن طالبان* به عنوان حکومت رسمی افغانستان برداشت.
در عین حال فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بعدا سخنان محمد را تکذیب کرد و گفت که دستور کار این مراسم که در تاریخ 1 تا 2 ماه می برگزار می شود، ایجاد اجماع در مورد چالش های موجود خواهد بود.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2023
نشست دوحه بدون حضور طالبان برگزار خواهد شد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از سفر به نیویورک به عنوان بخشی از ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل، گفت که روسیه از این واقعیت پیش می رود که دولت افغانستان در دست طالبان* است، این یک واقعیت است و باید با آنان مذاکره شود. در عین حال، به گفته لاوروف، فدراسیون روسیه "تا زمانی که دولت طالبان* به تعهدات خود که توسط جامعه بین‌المللی به تعیین شده است، از جمله "تشکیل دولت نه تنها فراگیر به معنای قومی، بلکه به معنای سیاسی" عمل نکند، به رسمیت شناختنه نخواهد شد.
آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، گفت که طالبان* برای به رسمیت شناخته شدن باید تعدادی از شروط را انجام دهند. با این وجود، او امیدوار است که بتوان به نوعی تفاهم مشترک رسید و منتظر نتایج نشست است، زیرا این قالب جدیدی است که توسط سازمان ملل پیشنهاد شده است: شنیدن نظرات مفید خواهد بود، نه تنها نظرات کشورهایی که با افغانستان هم مرز هستند.
به گفته ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، روسیه هیچ انتظار خاصی از کنفرانس سازمان ملل در دوحه ندارد و دلیل آن این است که برگزارکننده کنفرانس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، تلاش می کند تا رهیافت های تنظیم افغانستان از کشورهای منطقه و غرب به رهبری ایالات متحده بررسی کند و انجام این کار دشوار است. به گفته وی، در هر صورت، روسیه یک گفتگوی صریح و صادقانه انجام خواهد داد و زمان نشان خواهد داد که نتیجه این نشست چه خواهد بود.
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пресс-конференции по итогам встречи с министром иностранных дел Мали Абдулаем Диопом в Бамако - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2023
لاوروف شروط به رسمیت شناختن طالبان را برشمرد

نشست های قبلی در مورد افغانستان

اولین نشست نمایندگان ویژه کشورهای منطقه در مورد افغانستان بلافاصله پس از روی کار آمدن طالبان*، نشستی در کابل در 21 تا 22 سپتامبر 2021 بود. در این نشست نمایندگان ویژه ضمیر کابلوف رئیس جمهور روسیه، یوه شیائونگ نماینده ویژه وزارت خارجه چین و محمد صدیق نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان حضور داشتند. آنها توسط اعضای دولت موقت تشکیل شده توسط طالبان* پذیرفته شدند. در این دیدار طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با تحولات سیاسی اخیر در افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در زیر به آن اشاره می کنیم:
جنبه هایی فراگیر بودن دولت؛
حقوق بشر؛
توسعه روابط اقتصادی و بشردوستانه به منظور تحریک روابط دوستانه میان افغانستان و کشورهای خارجی به شمول همسایگان؛
تضمین وحدت و تمامیت ارضی کشورها؛
مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر.
نمایندگان ویژه همچنین با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی آشتی ملی نیز دیدار کردند. تلاش برای ارتقای صلح و ثبات در کشور مورد توجه قرار گرفت.
در 19 اکتوبر 2021، در مسکو، در چارچوب فرمت مشورتی مسکو در مورد افغانستان، نشست نمایندگان ویژه فدراسیون روسیه، چین و پاکستان برای افغانستان "سه گانه گسترده" برگزار شد. اشتراک کنندگان در مورد تهدیدات امنیتی مشترک تبادل نظر کردند و علاقه مشترک خود را برای ارائه کمک های فوری بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان ابراز کردند.
در این نشست نماینده آمریکا شرکت نکرد. (مفهوم "سه گانه گسترده" شامل فدراسیون روسیه، ایالات متحده، چین + پاکستان است).
در 19 دسامبر 2022، نمایندگان ویژه "سه گانه گسترده" در حاشیه نشست OIC در اسلام آباد ملاقات کردند. این گفتگوها با تاکید بر هماهنگی تلاش ها برای کمک های بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان برگزار شد.
در پایان ماه مارچ 2022، در حاشیه سومین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین، نشست "سه گانه گسترده" برگزار شد.
در 12 جولای 2022، نمایندگان ویژه روسیه و چین در مسکو "ساعت های هماهنگ" را در مورد مسئله افغانستان انجام دادند. در این نشست مسائل مربوط به انجام تعهدات برای ارائه کمک به افغان ها (که توسط طرفین در کنفرانسی در شهر تونشی چین در پایان ماه مارچ گرفته شد)، تقویت صلح و ثبات بلند مدت و همچنین بازسازی اقتصادی افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در 26 جولای 2022 کنفرانس تاشکند در مورد افغانستان برگزار شد. در این کنفرانس، ضمیر کابلوف و عصمت الله ایرگاشف، نمایندگان ویژه رئیس جمهور روسیه و ازبکستان، مسائل مربوط به آزادسازی منابع مالی افغانستان توسط ایالات متحده، احیای اقتصاد افغانستان توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا، مشارکت را مطرح کردند.
همچنان بر نمایندگی گسترده همه اقشار جامعه افغانستان در اداره عامه، تضمین حقوق و آزادی های اساسی بشر، به ویژه زنان، و همه گروه های قومی و مذهبی، و مبارزه با تروریسم تاکید شد.
در سپتامبر 2022، کابلوف به اسپوتنیک افغانستان گفت که به دلیل موضع غیرسازنده ایالات متحده، روسیه "ترویکای توسعه یافته" (روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، پاکستان) را به نفع فرمت مسکو (روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) کنار می گذارد. گروه "پنج" جدید باید در قالب یک کار مشورتی که بیشتر مربوط روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان است، در حصه خود ظاهر شود.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
بیانیه مشترک شرکت کنندگان در فرمت مشاوره مسکو درباره افغانستان
در 16 نوامبر 2022، در مسکو، نمایندگان ویژه روسیه، چین، پاکستان، ایران، ازبکستان، قرقیزستان برای افغانستان در فرمت مشورتی مسکو در مورد افغانستان شرکت کردند. موضوعات مورد بحث فرمت مسکو شامل موارد زیر است:
مبارزه با تداوم نفوذ داعش در ولایات شمالی هم مرز با آسیای مرکزی؛
رفع انسداد ذخایر طلای افغانستان برای توانمند ساختن دولت بالفعل افغانستان (طالبان*) برای استفاده از حق دنبال کردن یک سیاست مالی و اقتصادی مستقل؛
اقدامات برای ارائه کمک‌های بشردوستانه؛
نیاز به ایجاد تعادل جدید در تعامل با طالبان*؛
نقش تعیین کننده کشورهای منطقه در حل مشکل افغانستان.
در 7 مارچ 2023، نمایندگان ویژه برای افغانستان در تاشکند گرد هم آمدند. روسیه، ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در این مذاکرات حضور دارند. موضوعات توسعه رویکردهای مشترک برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان مورد بحث قرار گرفت.
در 13 آپریل 2023 نشست نمایندگان ویژه روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در مورد افغانستان در سمرقند برگزار شد. آنها در مورد گام های بیشتر شرکای منطقه ای برای پیشبرد حل و فصل سیاسی افغانستان، تثبیت وضعیت انسانی و اجتماعی-اقتصادی، هماهنگ کردن تلاش های مبارزه با تروریسم و ​​مبارزه با مواد مخدر کشورهای منطقه که به ویژه با توجه به شرایط دشوار امنیتی مورد تقاضا است، گفتگو کردند. ، رشد فعالیت های تروریستی و تولید مواد مخدر در افغانستان، پویایی توسعه یکپارچگی اقتصادی منطقه ای و اجرای پروژه های ترانسپورتی و انرژی با مشارکت کابل مطابق توافقات قبلی انجام شده است.
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2023
نشست سمرقند درمورد افغانستان؛ پیام ها و نتایج آن

بیانیه های نمایندگان ویژه غرب برای افغانستان

در نشست "فرمت ناروی" در جنوری 2022، 8 نماینده ویژه کشورهای غربی با طالبان* مذاکره کردند: ایالات متحده، بریتانیا، ناروی، آلمان، ایتالیا، قطر، فرانسه، اتحادیه اروپا. مسایل اقتصادی، کمک های بشردوستانه، امنیت، عملیات بانک مرکزی و بهداشت و درمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در 29 جنوری 2023، در نتیجه مذاکرات نمایندگان ویژه برای افغانستان از اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی، بیانیه مشترکی صادر شد که بر اساس آن موارد ذیل مورد توجه قرار گرفت:
تضمین یک دولت و روند سیاسی فراگیر با مشارکت برابر زنان و اقلیت های قومی و مذهبی؛
از طالبان* خواسته شد تا شرایط مساعد را برای فعالیت های اقتصادی، عملکرد سکتور بانکی و بازسازی زیرساخت ها ایجاد کنند؛
تاکید بر این واقعیت که صلح پایدار بدون حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر، زنان و اقلیت‌های قومی غیرممکن است.
در 8 مارچ 2023، نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ناروی، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده اعلامیه دیگری در مورد افغانستان صادر کردند که در آن به موارد زیر اشاره شده است:
وضعیت در حوزه های امنیتی، اقتصادی و رفاه بشردوستانه رو به وخامت است؛
تمام اعمال ناقض حقوق زنان و اقلیت های قومی-مذهبی توسط طالبان* که مانع توسعه اجتماعی و اقتصادی می شود، محکوم می شود؛
از طالبان* خواسته شد تا همه گروه های تروریستی را از افغانستان بیرون کنند؛
تاکید شد که در شرایط ثبات، یک گفتگوی سیاسی گسترده است که منجر به ایجاد یک سیستم قانون اساسی فراگیر می شود.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
هیئت گروه طالبان رهسپار ناروی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2022
ناروی: از طالبان ناامید شده ایم
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала