کمیسیون حقوق بشر: به‌ رسمیت شناختن طالبان در شرایط کنونی برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست

© Photo / AIHRCکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.04.2023
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز پنج‌شنبه ۷ ثور با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده است، که موضع "به رسمیت شناختن طالبان" در هیچ ‌صورتی شامل اجندای نشست دوحه و هیچ نشست دیگر نباشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، کمیسیون حقوق بشر افغانستان در واکنش به برگزاری نشست دبیرکل سازمان ملل متحد با نماینده‌گان ویژه کشورها در دوحه می‌گوید که هر نوع تلاش برای به ‌رسمیت‌ شناختن طالبان در شرایط کنونی منتفی و غیرقابل قبول برای مردم افغانستان است.
در این اعلامیه آمده است که هیچ دلیل سیاسی و استراتژیک نباید سبب معامله با حقوق ‌بشری شهروندان افغانستان شود.
کمیسیون حقوق بشر تصریح کرده است: "نخست، سازمان ‌ملل ‌متحد به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان هماهنگی بین‌المللی که مهم‌ترین اسناد حقوق ‌بشری را طرح و تصویب کرده‌است، باید حقوق اساسی شهروندان افغانستان، به‌ویژه وضعیت اسفناک زنان و گروه‌های به‌ ‌حاشیه ‌رانده ‌شده قومی‌ـ‌مذهبی را در اجندای اصلی این همایش قرار دهد".
این کمیسیون پیشنهاد کرده است که در این نشست باید نماینده‌گان نهادهای ملی و بین‌المللی نظارت از حقوق ‌بشر حضور یابند و پیام‌های اصلی از وضعیت حقوق ‌بشر در افغانستان را به شرکت‌کننده‌گان آن برسانند.
در اعلامیه آمده است: "نظر به وضعیت مهم و پیچیدۀ کنونی، باید دسترسی شهروندان به اطلاعات در بابِ این نشست ارزنده، از طریق رسانه‌های آزاد فراهم گردد. نباید اجندا، بحث‌ها و تصامیم در این نشست در پشت درهای بسته راه‌اندازی و اتخاذ شود."
کمیسیون‌مستقل‌حقوق ‌بشر افغانستان می‌گوید که هیچ‌گونه تصمیم و رویکرد "معامله‌گرانه" با ارزش‌های حقوق‌بشری را برنمی‌تابد و در صورت مشاهده هرگونه "تخطی و معامله" با ارزش‌ها و موازین پذیرفته‌شده حقوق ‌بشر، واکنش نشان داده، صدای شهروندان "به‌جان‌رسیده و فراموش‌شدۀ کشور" خواهد بود.
یادآوری می کنیم، که شست دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان کشورها به تاریخ‌های ۱۱ و ۱۲ ثور در پایتخت قطر برگزار می‌شود.
هرچند مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که در این نشست موضوع به رسمیت‌شناسی احتمالی طالبان مورد تمرکز قرار نمی‌گیرد؛ اما اظهارات اخیر امینه محمد، معاون این سازمان، نگرانی‌ها و سردرگمی‌هایی را ایجاد کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала