عدم صدور ویزه برای خبرنگاران روس چهره خشن امریکا علیه خبرنگاران را نشان داد

© Photo / Facebook account of Yahya Chawoshیحیی چاوش
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2023
عضو شوید
به باور کارشناسان و سیاسیون، عدم صدور ویزه امریکا برای خبرنگاران روس، یکبار دیگر چهره اصلی امریکا را به همه نشان داد و یکبار دیگر ثابت شد که دولت امریکا به هیچ قانونی به جز منافع خود، پابند نیست.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جریان سفرش به نیویارک، در روزهای 24 و 25 اپریل ریاست جلسات شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت و همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد.
قرار بود یک هیاتی از خبرنگاران روس نیز وزیر خارجه روسیه را در این سفر همراهی کنند و این سفر را پوشش خبری بدهند، اما سفارت امریکا در مسکو از صدور ویزه به خبرنگاران روس خودداری نمود.
این اقدام سفارت امریکا واکنش های تند مقامات روسی را در پی داشت، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این اقدام را نابخشودنی و فراموش ناشدنی خواند.
عدم صدور ویزه به خبرنگاران روس واکنش سیاسیون کشورهای دیگر را نیز در پی داشت، چنانکه یحیی چاووش، رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه، در رابطه با عدم صدور ویزه امریکا به خبرنگاران روس در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت:

"ایالات متحده امریکا در طول ۵۰ سال اخیر که خود را سردمدار و حامی دیموکراسی، آزادی بیان و مطبوعات به شکل قلابی و دروغی اعلام میکرد، همیشه ثابت شده که ایالات متحده امریکا هیچ وقت نه از حقوق خبرنگاران دفاع کرده و نه پشتیبان آزادی بیان بوده، همیشه متکی به منافع خود بوده و تنها منافع خود را در نظر میگیرد".

آقای چاووش با اشاره به اینکه روابط امریکا و روسیه در حال حاضر دوستانه نیست، گفت ایالات متحده امریکا حتی استاندردها و قوانین بین المللی را در نظر نگرفته است و عدم صدور ویزه برای خبرنگاران خلاف تمام نورم ها و موازین بین المللی میباشد.
رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه خاطر نشان ساخت:

"این نشان میدهد که ایالات متحده امریکا به هیچ صورت پابند چنین مسایل نیست و اینکه خود را پشتیبان دیموکراسی در جهان قلمداد میکند، اینها همه جز فریب و دروغی بیش نیست، این یک اقدام ناعادلانه و نابخردانه در سطح بین المللی به حساب میرود و این چهره خشن ایالات متحده امریکا را در برابر خبرنگاران نشان میدهد".

از سوی دیگر، هیات روسیه در سازمان ملل درباره خودداری امریکا از صدور ویزه برای خبرنگاران گفت: "روسیه انتظار دارد که رهبری سازمان ملل و ساختارهای بین المللی ذیربط اقدامات لازم را در رابطه با عدم صدور ویزه امریکا برای خبرنگاران روس که قرار بود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه را در سفر به نیویارک همراهی کنند، بردارند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала