زنجیره قاچاق تسلیحات غرب از اوکراین افشا شد

© AP Photo / Elaine ThompsonМагазин огнестрельного оружия в США
Магазин огнестрельного оружия в США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2023
عضو شوید
ارل راسموسن از کشورها، سازمان ها و گروپ های مختلف جنایتی که در قاچاق تسلیحات نظامی دست دارند، پرده برداشت.
به گزارش اسپوتنیک "ارل راسموسن" کارشناس باتجربه نظامی از زنجیره توزیع تسلیحات و تجهیزات نظامی مختلف که توسط ایالات متحده و کشورهای غربی به اوکراین اختصاص می باید، در دیگر کشورها و در دست سازمان های و گروپهای مختلف جنایتی پرده برداشت
در دسامبر 2022، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل آشکارا در مورد گردش غیرقانونی گسترده تسلیحات ارائه شده به نیروهای مسلح اوکراین صحبت کرد. روز دوشنبه نیز نشست شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه برگزار شد. آیا آمریکایی ها و اروپایی ها از ترس کشف نقص در سیستم‌های قانونی و نظارتی خود این مشکل را نادیده می‌گیرند یا آگاهانه دست به قاچاق اسلحه می‌زنند؟
Постоянный представитель РФ при ООН Василий Небензя - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2023
نبنزیا از خطر گسترش بی کنترل تسلیحات هشدار داد

"من فکر می کنم آنها اساساً آن را رد می کنند یا چشم بر روی آن می بندند. در خزان در مقاله‌ای در بی‌بی‌سی اعلام کردند که این تحقیقات از بازارهای سیاه تنها برخی از ادعاهای غیرمستند هستند. صدای امریکا نیز مقاله ای منتشر کرد مبنی بر آنکه بسیاری از این ادعاها غیرقابل اثبات می باشند. من فکر می کنم که ما در شرایط بسیار بدی هستیم. روسای جمهور کشورهای افریقایی می گویند تسلیحات به شورشیان مخالف آنها رسیده است. من در واقع عکس هایی از تسلیحات را دیدم که بروی آنها نوشته شده بود برای فروش در بازار ترکیه در نظر گرفته نشده اند. بنابراین این یک مشکل بسیار جدی است. آیا آنها در این موضوع درگیر هستند؟ اوکراین فاسدترین کشور اروپا و یکی از فاسدترین کشورهای جهان است. پس آیا نظامیانی هستند که تسلیحات را دوباره بفروشد؟ بلی. آنها به این صورت قدرت را دست می گیرند، اینگونه است که فساد به وجود می آید. نخبگان غربی، آیا کسی از آنها نیز در این موضوع دخالت دارد؟ من نمی دانم. بدون شواهد بیشتر صحبت در مورد آن مشکل است. فکر میکنم که آنها در جریان هستند که این تسلیحات به فروش می رسند. شاید آنها سعی می کنند به نحوی این مشکل را حل کنند. اما از سوی دیگر، در کنگره تردیدهایی وجود دارد و با این حال عملاً از انجام هر گونه بررسی دقیق و تعیین یک بازرس عمومی برای نظارت بر روند جلوگیری می شود. اعضایی هستند که موافق بررسی و تحقیقات هستند، اما از حمایت تمام کنگرس برخوردار نیست. آیا آنها فقط می خواهند چشم خود را بر روی این موضوع ببندند یا طرح پولشویی در حال انجام است؟ این سوال دیگری است که می توان به آن فکر کرد".
طرح توزیع غیرقانونی سلاح چگونه است؟ دارک نت چه سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده است؟
"در واقع، انتقال در سرحد با اوکراین انجام می شود، یا شاید آنها در جایی خارج از "لووف" تحویل داده شوند، و سپس باید آماده شده و در سراسر خط مقدم توزیع شوند. اما ما یک گزارش اولیه داشتیم که به دلیل انتقاد از سوی دولت اوکراین مجبور به حذف آن شدند که می‌گفت تنها 30 فیصد از تسلیحات در خط مقدم قرار می‌گیرد. من معتقدم که تسلیحات به اوکراین وارد شده و در واقع از آنجا ترانزیت کامل به خط مقدم و نیروهایی که به آنها احتیاج دارند، انجام نمی شود. احتمالا نوعی هواپیما در زنجیره تامین وجود دارد. بنابراین یک سازمان و سیستم جنایی وجود داشته که دارای ارتباطات بسیاری هستند. شاید از طریق یک الیگارش، شاید از طریق گرجستان یا ترکیه، و سپس به افریقا. بنابراین شما یک زنجیره تامین کامل دارید. ما ملی‌گرایان افراطی و نئونازی‌هایی داریم که فعالانه در ادرو اوکراین حضور دارند. من مطمئن هستم که آنها در آنجا ارتباطات خود را دارند. بنابراین این تسلیحات می توانند از طریق این نوع سازمان ها گذشته تا در بازار سیاه به اروپا برگردد. یک بازار سیاه بزرگ در اوکراین وجود دارد، بنابراین هر چیزی می تواند به این سمت پیش برود. اما این در مورد سازمان های جنایتکار، گروپ های تروریستی، شورشیان و سایر کشورها نیز صدق می کند".
موارد شناخته شده از ابتکارات غرب برای بررسی این موضوع وجود دارد. به طور مثال، مستند CBS Arming Ukraine، که گزارش داد کمتر از 30 فیصد از تمام تجهیزات نظامی به رژیم کیف به مقصد رسیده است، چند روز پس از انتشار حذف شد. وزارت اطلاعات فنلند نیز در مورد تسلیحات اوکراینی در دست مجرمین محلی گزارش تهیه کرد و وضعیت مشابهی را در سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیان کرد. اما تحقیقات داخلی متوقف شد. چرا رسانه های غربی حقایق نقض صادرات اسلحه را پنهان می کنند؟
"رسانه های غربی سعی نمی کنند این مشکل را حل کنند. حتی کنگرس و سناتور "رند" و بسیاری از اعضای جمهوری خواه از افزایش نظارت و تحقیقات حمایت کردند، ولی همه چیز متوقف شد. حداقل برای دولت بایدن شرم آور خواهد بود اگر معلوم شود که همه این محموله های بی پایان اسلحه و بودجه ای که ما فراهم می کنیم، به دست سازمان های جنایتکار می افتد. این موضوع در آستانه انتخابات اصلا قابل قبول نیست. اروپایی ها نیز می خواهند آن را پنهان کنند، اما احتمالاً این کار به صورت هماهنگ انجام می شود. مطمئنم همه چیز از واشنگتن، لندن و بروکسل می گذرد. بلی، ما یک گزارش مستند منتشر شده داریم که پس از شکایت مقامات کیف، حذف می شود. به نظر می رسد آنها مخالف هرگونه تحقیقات مستقل هستند، آنها روی فساد متمرکز هستند، شاید برخی از مقامات عالی رتبه در تجارت اسلحه دست دارند. هیچ راهی وجود ندارد که آقای زلنسکی و مقامات ارشد و حتی رهبران اروپایی و امریکایی از وضعیت آنجا، از فساد و فروش مجدد این موارد چیزی ندانند. فکر می کنم هم تولیدکنندگان اسلحه و هم از بازار فروش مجدد پول زیادی به دست می آید".
Оружие, захваченное Военно-морскими силами США на иранском судне в Аравийском море - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2017
قاچاق اسلحه اوکراین به سوریه
کشورها برای تأثیرگذاری بر کنترل تسلیحات چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟
"کشورهای غربی به یک نفر نیاز ندارند، بلکه به سازمان های نیاز دارند که مسئولیت کنترل و مدیریت این امور را بر عهده بگیرد. آنها می توانند سیستم های را برای تعقیب تسلیحات با استفاده از کدهای ردیابی نصب کنند. آنها می توانند افرادی را دعوت به حسابرسی و بررسی دوره ای کنند. آنها می توانند به طور فعال نحوه توزیع را مدیریت کنند یا به افرادی در اوکراین آموزش دهند تا به طور منظم در مورد آن گزارش دهند. اینها مسائل ساده ای هستند که به صورت واقعی می توانند کمک کرده و محدودیت ها و کنترل را اعمال کنند و مسئولیت عرضه صدها میلیارد دالر سلاح به منطقه درگیری فعال را بر عهده بگیرند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала