داکتران بدون مرز؛ مردم افغانستان را فراموش نکنید

© Photoتوماس بندل Tomas Bendl
توماس بندل Tomas Bendl - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.03.2023
عضو شوید
افغان ها به خدمات اولیه صحی و اضطراری نیاز دارند و به دلیل دور بودن، هزینه و واقعیت که بسیاری از مراکز صحی فاقد کارکنان و تجهیزات مورد نیاز هستند، مشکل دارند.
به گزارش اسپوتنیک، توماس بندل، مدیر ارتباطات سازمان بین المللی بشردوستانه غیرانتفاعی طبی داکتران بدون مرز در افغانستان، در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان در مورد چگونگی تغییر وضعیت امنیتی در طول 1.5 سال قدرت طالبان صحبت کرد و به ارزیابی این کمک های بشردوستانه پرداخت.
وضعیت کشور در حال حاضر، چه تعداد از زنان شاغل در این سازمان در افغانستان، آیا برنامه های جدید راه اندازی می شود، توزیع کمک ها در حال حاضر چگونه است و چه مشکلاتی وجود دارد، و اینکه آیا داکتران بدون مرز موفق به افزایش جبران خسارت برای خانواده های کشته شدگان پس از حمله هوایی نیروی هوایی ایالات متحده به بیمارستان تروما قندوز در سال 2015 شدند، صحبت کرد.
اسپوتنیک: وضعیت امنیتی در یک و نیم سال حکومت طالبان چگونه تغییر کرده است؟
پایان درگیری در آگیست 2021 منجر به بهبود کلی در وضعیت امنیتی شد و به مردم اجازه داد تا آزادانه تر حرکت کنند. این یکی از دلایلی است که ما در برخی از مؤسسات خود بیشتر از زمان جنگ بیماران می پذیریم. از آنجایی که مردم می توانند با خیال راحت تر در اطراف حرکت کنند، دسترسی به شفاخانه برای آنها آسان تر شده است .
اسپوتنیک: آیا تعداد بیشتری از مردم به دنبال کمک هستند؟ با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
در بعضی از موارد اینطور است. با این حال، دسترسی ساده به یک مرکز درمانی تضمینی برای دریافت درمان مناسب نیست. سیستم صحت عمومی کمبود بودجه دارد و همچنان کمبود کارمند، آموزش، ادویه، تجهیزات و بستر وجود دارد. در برخی از ولایت ها، مراکز درمانی موجود بیش از حد پر شده و زیرساخت ها با رشد جمعیت در 20 سال گذشته سازگاری نداشته است. بسیاری از مردم توانایی خرید ادویه را ندارند، چه رسد به اینکه برای کمک به کلینیک های خصوصی مراجعه کنند.
قلندر عباد وزیر صحت عامه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2023
وزیر صحت عامه طالبان: سالانه نیم میلیارد دالر هزینه تداوی افغانستانی ها در خارج از کشور می شود
در نتیجه، برخی مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند تا به مراکز داکتران بدون مرز (MSF) برسند، زیرا مراکز صحی نزدیک به خانه‌ هایشان نمی‌توانند نیازهای آنها را برآورده کنند و به این دلیل که داکتران بدون مرز مراقبت‌های طبی رایگان ارائه می‌دهند. وضعیت وخیم اقتصادی به این معنی است که پرداخت چنین سفرهایی برای مردم دشوار است، به همین دلیل است که بسیاری از آنها درخواست مراقبت های طبی را تا بدتر شدن وضعیت سلامتشان به تعویق می اندازند، که به این معنی است که بیماران گاهی اوقات در شرایط بحرانی می آیند.
اسپوتنیک: وضعیت انسانی در این کشور را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

بندل: مردم افغانستان ده ها سال از درگیری های مسلحانه و همچنین بلایای طبیعی و یک بیماری همه گیر جان سالم به در برده اند و اکنون در کانون بحران اقتصادی قرار دارند.

آنها در دسترسی به مراقبت های اولیه و اضطراری به دلیل دور بودن، هزینه و این واقعیت که بسیاری از مراکز بهداشتی فاقد کارکنان و تجهیزات مورد نیاز هستند، مشکل دارند.
تیم‌های داکتران بدون مرز شکاف‌های قابل توجهی را در مراقبت‌های صحی در مناطقی که ما در آن فعالیت می‌کنیم پر می‌کنند، اما نیازهای مردم همچنان بسیار بالاست: سازمان ملل تخمین می‌زند که 22.8 میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، از امنیت غذایی برخوردار نیستند و تقریباً 24.4 میلیون نفر به حمایت بشردوستانه نیاز دارند. ضروری است که مردم افغانستان فراموش نشوند.
اسپوتنیک: مراکز داکتران بدون مرز در حال حاضر به چه اندازه پر هستند؟
در حال حاضر، حدود 3000 نفر در افغانستان کار می کنند که بیش از 1700 نفر از آنها کارکنان پزشکی هستند، که از آن جمله بیش از 51 درصد آن ها را زنان تشکیل می‌دهد. تعداد زنان در پروژه های ما در یک و نیم سال سال گذشته تغییری نکرده است.
Гуманитарный груз внутри военно-транспортного самолета АН-124-100 Руслан на аэродроме Чкаловский - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
ادامهٔ کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
وزیر صحت عامه به طور غیررسمی توضیح داد که ممنوعیت در مورد سازمان های غیر دولتی به سازمان های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مربوط نمی شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که پزشکان بدون مرز به عنوان یک "سازمان بین المللی" (مانند سازمان ملل و صلیب سرخ) در افغانستان ثبت شده اند.
به این معنی که ما تحت صلاحیت وزارت امور خارجه هستیم، نه وزارت اقتصاد (سازمان های غیردولتی چنین هستند). با این حال، ما به شدت نگران این ممنوعیت و پیامدهای آن هستیم و توانایی ما در کمک به زنان و دسترسی زنان افغان به خدمات ما را بررسی می کنیم.
اسپوتنیک: آیا کارکنان شما تهدید می شوند؟

وی افزود: هیچکدام از کارکنان ما هیچ تهدیدی را گزارش نکرده اند.

اسپوتنیک: آیا برنامه جدیدی راه اندازی شده است؟
ما فعالیت های خود را در افغانستان گسترش دادیم، بطور مثال، بسترهای بیشتری در برخی از پروژه ها ایجاد کردیم و مراکز تغذیه درمانی جدید و بستری را در میوند (کابل) و قندهار افتتاح کردیم. در حال حاضر، MSF هفت پروژه در همین تعداد از ولایت های افغانستان انجام می دهد. و تنها در سال گذشته، متخصصان ما بیش از 69 هزار مشاوره ی خارج از شفاخانه انجام دادند، بیش از 42 هزار زایمان را انجام دادند و بیش از 1400 جراحی انجام دادند. برای حفظ کیفیت فعالیت هایمان در حال حاضر برنامه ای برای افتتاح پروژه های اضافی نداریم.
اسپوتنیک: توزیع کمک ها چگونه است؟ چه مشکلاتی وجود دارد؟
این درست است که برخی از گروه ها در دسترسی به خدمات درمانی بیشتر از دیگران مشکل دارند. بطور مثال زنان و کودکان در معرض خطر ویژه هستند. بر اساس آمار سازمان ملل، افغانستان یکی از بالاترین رقم مرگ و میر مادران در جهان را دارد: در سال 2017، برای هر 100 هزار نوزاد زنده، 638 مرگ و میر رخ داد. در سال 2022، پرسنل طبی MSF در افغانستان بیش از 42.704 زایمان انجام دادند که 8.147 مورد از آن ها با مشکلات مستقیم زایمان همراه بود.
بسیاری از زنان باردار دسترسی به مراقبت های قبل و بعد از زایمان ندارند و سیستم مراقبت های صحی برای درمان زنانی که در دوران بارداری دچار مشکلات می شوند، تلاش می کند.
کمبود پرسنل صحی زن واجد شرایط نیز بر دسترسی به مراقبت های بهداشتی تأثیر می گذارد، زیرا مراکز زایمان و گاهی اوقات بخش های اطفال فقط برای زنان طراحی شده اند. عادت های فرهنگی خاصی مانند نیاز به همراهی زنان توسط بستگان یا عدم توانایی تصمیم گیری مستقل در مورد گزینه های درمانی نیز بر دسترسی آنها به مراقبت های زایمان و سایر مراقبت های بهداشتی تأثیر می گذارد.
اسپوتنیک: مشکلات اصلی را در چه چیزی می بینید؟
سوءتغذیه، که در افغانستان دیرینه است و سالانه به اوج می رسد، اکنون یک نگرانی عمده است و مراکز تغذیه اقامتی داکتران بدون مرز در قندهار، هلمند و هرات با ظرفیت کامل یا نزدیک به ظرفیت کامل هستند. این وضعیت احتمالاً به عوامل متعددی از جمله خشکسالی و سیل‌های ناگهانی، بحران اقتصادی و کمبود امکانات صحی اولیه پیرامونی مربوط می‌شود (از آنجایی که اغلب هیچ مرکز بهداشتی در نزدیکی خانه‌های مردم وجود ندارد و آن‌ها توانایی پرداخت هزینه سفر را ندارند، در جستجوی سلامت به تعویق می‌افتند. کمک مراقبت تا زمانی که سوء تغذیه بحرانی شود).
حاجز (نقطة المراقبة) تابع لـ قوات حفظ السلام الروسية في ممر لاتشين، قره باغ 18 نوفمبر 2020 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2023
مدیرکل صلیب سرخ: با طالبان در حل مشکلات بشردوستانه در افغانستان همکاری می کنیم
کودکانی که از سوءتغذیه رنج می برند به دلیل ضعف سیستم ایمنی در برابر سایر بیماری ها نیز آسیب پذیرتر هستند. در سال 2022، تیم های داکتران بدون مرز بیش از 4260 بیمار مبتلا به سوءتغذیه را در مرکز تغذیه درمانی بستری (ITFC) در شفاخانه "بوست" در استان هلمند معالجه کردند که 33 درصد نسبت به سال 2021 افزایش داشته است. تعداد کل پذیرش شفاخانه ها در ITFC هرات در سال 2022 نسبت به سال 2021 که بیش از 3753 بیمار ثبت شده بود، که 54 درصد افزایش یافته است.
پروژه‌های ما اکنون موارد کمتری از سرخکان را گزارش می‌کنند، احتمالاً به دلیل کمپین‌های واکسیناسیون که در سال گذشته به حدود 1.2 میلیون کودک شش تا 59 ماهه رسید. با این حال، ما به درمان بیماران در شفاخانه آموزشی میوند در کابل و شفاخانه بوست تحت حمایت MSF در لشکرگاه ادامه می دهیم.
فراه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2023
رییس صحت عامه گروه طالبان در فراه هنگام برقراری پیوند بیرون از ازدواج دستگیر شد
نکته مهم این است که به گفته سازمان جهانی صحت، میزان واکسیناسیون در برابر سرخکان در افغانستان کمتر از 95 درصد هدف قرار دارد که حد توصیه شده برای ایجاد ایمنی جمعی است. به همین دلیل است که ما همچنان بر تعداد موارد سرخکان نظارت می کنیم و در صورت لزوم اقداماتی را انجام می دهیم. اوج فصلی بیماری سرخک معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار رخ می دهد.
اسپوتنیک: در سال 2015، نیروی هوایی ایالات متحده یک شفاخانه تروما در قندوز را گلوله باران کرد. در پایان سال 2021، کریستوفر استوکس به ما گفت که ایالات متحده فقط به خانواده قربانیان "پول متأسفانه" پرداخت و عذرخواهی کرد. هیچ یک از مجرمان زندانی نشدند. آیا داکتران بدون مرز، همانطور که انتظار داشتید، موفق به دریافت افزایش جبران برای خانواده های قربانیان شدند؟ اگر نه، چرا که نه؟
این چیزی نیست که داکتران بدون مرز کنترلی روی آن داشته باشد. تماس ما با دولت ایالات متحده همچنان ادامه دارد، اما تصمیم در نهایی به عهده آنهاست. ما قطعاً معتقدیم که قربانیان باید بیشتر از آنچه که تاکنون دریافت کرده اند، جبران شوند.
اسپوتنیک: تهدید داعش در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ خطر ناشی از گروه های مسلح در افغانستان همه را نگران می کند.
ما پروتکل های امنیتی سختگیرانه ای را برای به حداقل رساندن خطر برای کارکنان، بیماران و مراکز خود وضع کرده ایم؛ اما ما می دانیم که خطر صفر وجود ندارد، با این حال، می دانیم که خطر صفر وجود ندارد، همانطور که در سال 2020 شاید حمله تروریستی داعش در زایشگاه منطقه دشت برچی پایتخت کابل بودیم،‌ که در نتیجه این حمله، 16 نفر کشته شدند.
ما همچنان در ارزیابی و حفظ امنیت تیم هایمان کار می کنیم و امنیت کارکنان و بیماران در مراکز ما همیشه اولویت اصلی ماست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала