ترکیه حمایت قاطع خود را از جمهوری تُرک قبرس اعلام کرد

© Flickr / Chadicaترکیه برای عملیات نظامی جدید در سوریه آماده می شود
ترکیه برای عملیات نظامی جدید در سوریه آماده می شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2023
عضو شوید
رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به حمایت قدرتمند و قاطع سازمان کشورهای تُرک از جمهوری تُرک قبرس شمالی تاکید کرد به مبارزه برای به رسمیت شناختن آن و رفع محدودیت‌هایش ادامه می‌دهیم.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا اظهار داشت: سازمان حمایت قدرتمند و قاطع خود را از جمهوری تُرک قبرس شمالی نشان داد و به مبارزه برای به رسمیت شناختن آن و رفع محدودیت‌هایش ادامه خواهیم داد.
وی در ادامه ضمن اشاره به همبستگی اعضای سازمان در جریان زلزله‌های اخیر تاکید کرد: کشورهای جهان تُرک اعضای یک بدن بوده و یکدل هستند.
اردوغان با بیان اینکه سازمان درصدد راه‌اندازی مکانیسم حفاظت مدنی است که توانایی برنامهریزی و اجرای کارآمد پس از وقوع بلایای طبیعی را خواهد داشت، گفت: همانطور که در پیش‌نویس بیانیه آمده است، دستورالعمل‌های لازم را برای امضای توافق‌نامه ساز و کار مذکور در نشست بعدی سازمان در ترکستان ارائه خواهد شد.
Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган на саммите НАТО - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2023
ترکیه روند تصویب عضویت فنلاند در ناتو را آغاز می کند
وی همچنین اضافه کرد: تلاش‌ها برای تحقق اهداف توسعه پایدار پروژه "شهرهای هوشمند و فناوری‌های سبز" که در اجلاس استانبول 2021بر سر آن توافق شد، ادامه دارد. سازمان علاوه بر توسعه حمل‌و‌نقل و زنجیره‌های تامین منطقه‌ای، در تضمین امنیت انرژی نیز نقش راه‌بردی ایفا خواهد کرد.
رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به تداوم ابتکارات دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و دستیابی هرچه فوری صلح عادلانه و پایدار، خاطرنشان کرد: به طور منظم با آقایان ویلادمیر پوتین و ولودمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین در تماس هستم. توافق کریدور غلات دریای سیاه که با میانجیگری ترکیه حاصل شد و همچنین تبادل گسترده زندانیان نشان داد که طرفین می‌توانند در زمینه مشترک با یکدیگر ملاقات کنند. به تلاش‌های خود برای بازگرداندن طرف‌ها به میز مذاکره ادامه می‌دهیم.
گفتنی است در اجلاس سازمان کشورهای ترک که با محوریت "کمک‌‌های انسانی و مدیریت وضعیت اضطراری" در آنکارا در حال برگزاری است، الهام علی‌اف، شوکت میرضیایف، قاسم جومرت توکایف و صدر جباراف، روسای جمهور آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق ترکمنستان و رئیس شورای ملی ترکمنستان حضور دارند.
این اجلاس با پیشنهاد آذربایجان و به منظور همبستگی با ترکیه به دلیل زلزله‌های ششم فوریه برگزار می‌شود و موضوعاتی در خصوص توسعه همکاری‌ها در مبارزه با حوادث طبیعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала