رزمایش نظامی روسیه، چین و ایران تنها واکنش دفاعی است

CC BY 4.0 / Hossein Zohrevand / استقبال از ناو گروه های چین و روسیهЦеремония встречи кораблей РФ И Китая, участвующих в учениях "Пояс безопасности" в Аравийском море
Церемония встречи кораблей РФ И Китая, участвующих в учениях Пояс безопасности в Аравийском море - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2023
عضو شوید
روسیه، چین و ایران وارد ائتلاف نظامی نمی شوند و تمرینات مشترک نظامی تنها یک واکنش دفاعی است.
به گزارش اسپوتنیک، جی کایون، مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه جنوب غربی، در مصاحبه با اسپوتنیک در این باره گفت: "شرکت ایران، چین و روسیه در رزمایش مشترک، اقدامی تدافعی صلح آمیز، آشکار و سازنده است. این مانورها در خلیج عمان با هدف تضمین صلح جهانی و همچنین به منظور تضمین امنیت دهلیزهای انرژی منطقه ای انجام می شود".
رزمایش دریایی کمربند امنیتی دریایی 2023 با حضور نیروی دریایی روسیه، چین و نیروی دریایی ایران در دریای عرب از 15 مارچ آغاز شد. این رزمایش از 15 تا 19 مارچ در خلیج عمان برگزار می شود. وزارت دفاع چین خاطرنشان کرد، که رزمایش کنونی باید نشان دهنده تمایل سه کشور برای حفظ امنیت در منطقه و تضمین ثبات باشد.
امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2022
روسیه، ایران و چین رزمایش مشترکی در اقیانوس هند برگزار می کنند
همانطور که جی کایون به اسپوتنیک توضیح داد، ایران، چین و روسیه در حال حاضر تحت فشار امنیتی امریکا هستند. به عبارت دیگر، هژمونی واشنگتن و تلاش برای ارعاب، این سه کشور را مجبور کرد تا یاد بگیرند که چگونه هماهنگ شوند تا مشترکاً از خود دفاع کنند.
این کارشناس توجه خود را به این واقعیت جلب می کند که "دفاع مشترک از خود" با "ائتلاف نظامی" یکی نیست. در حال حاضر ایران، چین و روسیه در حوزه امنیتی تحت فشار امریکا قرار دارند. به عبارت دیگر، هژمونی و تلاش برای ارعاب واشنگتن، این سه کشور را مجبور کرده است تا نحوه هماهنگی برای دفاع مشترک را بیاموزند.
باید تاکید کرد، که دفاع از خود مشترک به معنای اتحاد نظامی نیست (مانورهای مشترک یک اقدام صلح آمیز است. باز و سازنده است) همکاری سه کشور نیز نشان دهنده رویکرد مسئولانه آنها در قبال امنیت جهانی است. در این رزمایش، ایران، چین و روسیه نیز می توانند اعتماد استراتژیک متقابل را ایجاد و تقویت کنند.
Военнослужащий США рядом с бронемашиной в Польше - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2022
آمریکا عواقب رویارویی با روسیه، چین و ایران را پیش بینی کرد
جی کاییون گفت: "رزمایش "کمربند امنیتی" با هدف حفظ صلح جهانی و همچنین به منظور تضمین امنیت دهلیزهای انرژی منطقه ای و حرکت بدون مانع در خلیج فارس و همچنین حل مشکلات بشردوستانه انجام می شود. این رزمایش ها سیگنالی است برای اینکه همکاری نظامی می تواند نقش سازنده ای ایفا کند. این رزمایش ها نشان دهنده نگرش مسئولانه کشورهای شرکت کننده نسبت به مسائل امنیتی جهانی است. اگر ایالات متحده بتواند ابتکارات و اقدامات خود را برای حفظ صلح در جهان انجام دهد، سپس ایران، چین و روسیه نیز در منطقه می توانند. از طریق این تمرین ها، کشورها همچنین می توانند با ایجاد اعتماد استراتژیک متقابل به ایجاد مکانیسم های همکاری عملی و منعطف در آینده در طیف وسیع تری از زمینه ها کمک کنند (البته چنین همکاری هایی قصد ندارد تبدیل به یک اتحاد نظامی یا به چالش کشیدن هژمونی ایالات متحده شود).
چین و روسیه بارها به عنوان ضامن صلح و ثبات در خاورمیانه عمل کرده و وضعیت شرکای قابل اعتماد ایران را تضمین کرده اند. همکاری های دفاعی و توسعه اقدامات پاسخ مشترک به چالش های احتمالی به ادامه منطقی تعامل سه کشور تبدیل شده است.
جی کاییون افزود: "چین همیشه قهرمان صلح در خاورمیانه و مشارکت کننده فعال در توسعه خاورمیانه بوده است. چین قاطعانه بر حمایت از نظم بین المللی پافشاری می کند و سعی در توسعه اقدامات مخرب ندارد. چین همیشه در زمینه روابط با ایالات متحده محتاط و مودب بوده است. شرکت در تمرینات نظامی مشترک این بار تنها به منظور ارائه اقداماتی به جامعه بین المللی برای ارتقای امنیت عمومی و ارتقای منافع ساخت جامعه ای با سرنوشت مشترک است.
یادآور می‌شویم، که در ابتدای ماه جاری، ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین توافقنامه‌ای را درباره ازسرگیری روابط پس از وقفه در سال 2016 امضا کردند. همانطور که در این سند ذکر شده است، توافق نهایی در مورد عادی سازی روابط با کمک شی جین پینگ، رئیس جمهور چین حاصل شد. روابط ریاض و تهران در مارچ 2015 با آغاز عملیات نظامی ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در یمن علیه جنبش انصارالله تشدید شد. پنج سال است که هیچ گفتگویی بین دو قدرت منطقه ای وجود ندارد. در سال 2021، ایران و چین یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع تاریخی به مدت 25 سال امضا کردند. در جنوری 2022، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پیش نویس توافقنامه مشابهی را با روسیه برای مدت 20 سال ارائه کرد. به طور کلی، ایران از دیرباز به دلیل روابط نزدیک اقتصادی، منافع مشترک و دیدگاه‌های مشترک در مورد وضعیت بین‌المللی با روسیه مرتبط بوده است. در سال 2022، کشورها در تقویت همکاری ها، گسترش کریدورهای حمل و نقل و سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی فعال تر شده اند. به عنوان نمونه در سال 2023 توافقی در مورد احداث راه آهن رشت - آستارا منعقد شد که به برکت آن راه آهن روسیه، آذربایجان و ایران به هم متصل می شود.
مرحله دریایی این رزمایش از 16 تا 17 مارچ برگزار می شود. در مرحله اول، ارتش اقدامات عملی، جلسات توجیهی و تاکتیکی برگزار خواهد کرد. برنامه ریزی شده است که شرکت کنندگان تشکیل یک یگان بین قومیتی از کشتی های جنگی، مانور مشترک، شلیک توپخانه در روز و شب را انجام دهند. از ناوگان شمال، حامل موشک های مافوق صوت زیرکون، ناو آدمیرال گورشکوف، در این مانور شرکت دارد. همچنین اقداماتی برای آزادسازی کشتی دستگیر شده، ارائه کمک به کشتی های در معرض خطر و سایر سناریوها وجود خواهد داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала