بشار اسد با اهداف خاص عازم مسکو شد

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر Президент России Владимир Путин и президент Сирии Башар Асад во время встречи в Дамаске
Президент России Владимир Путин и президент Сирии Башар Асад во время встречи в Дамаске - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2023
عضو شوید
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه طی سفر رسمی روز سه شنبه عازم مسکو شد تا با پوتین رئیس جمهور صحبت های خاص داشته باشد.
اسپوتنیک به دلایل سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به روسیه می پردازد:
مبارزه با تروریسم
همانطور که پوتین خاطرنشان کرد، مسکو و دمشق در تماس دائمی هستند.
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: از فیض تلاش های مشترک ما و مشارکت قاطع نیروهای مسلح روسیه، نتایج قابل توجهی در مبارزه با تروریزم بین المللی در سوریه به دست آمده است، که این امر امکان تثبیت وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داخلی را فراهم می کند.
اسد به نمایندگی از همه مردم سوریه نیز به نوبه خود از روسیه "به دلیل موضع ثابتش در عرصه بین المللی" سپاسگزاری کرد.
وی گفت: این موضعی است که برخاسته از حاکمیت جمهوری عربی سوریه و یکپارچگی سرزمین های آن، دفع ترور و همچنین دفع همه نیروهای نظامی زمینی خارجی است که در آنجا حضور دارند.
سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز با علی محمود عباس، همتای سوری خود دیدار کرد. وزیر دفاع روسیه یادآور شد، که هر دو کشور در سال های اخیر راه طولانی را برای رهایی سوریه از تروریزم بین المللی پیموده اند. وی گفت: البته هنوز کار زیادی در پیش است، اما کارهای زیادی انجام شده است.
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پشتیبانی از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را تایید کرد. پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اسد از مسکو بازدید نکرده بود، پیش از این او در سال 2021 به روسیه سفر کرده بود.
رئیس جمهور سوریه گفت: من می‌خواهم از این لحظه استفاده کنم و موضع سوریه را در حمایت از عملیات ویژه در برابر نازی‌های قدیمی و جدید تکرار کنم. من می گویم اینها نازی های قدیمی و جدید هستند، زیرا غرب میزبان نازی های قدیمی روی زمین بود و اکنون دوباره از آنها پشتیبانی می کند.
کمک و تعامل
پوتین همچنین به فاجعه طبیعی اخیر در سوریه اشاره کرد.
رئیس جمهور روسیه اطمینان داد: ما به مثابه دوستان واقعی در حمایت از شما سعی می کنیم. همانطور که می دانید در اینجا بعضی های ما زیر نظر وزارت شرایط غیرمترقبه نیز کار می کردند و نمایندگان نیروهای مسلح مستقر در سوریه نیز در مبارزه با عواقب زلزله سهیم هستند.
پوتین ادامه داد: تحت هر شرایطی همکاری ها از جمله در زمینه اقتصاد در حال توسعه است. به این ترتیب سال گذشته تجارت متقابل هفت فیصد افزایش یافت. و در سال 2024، روسیه و سوریه هشتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک را جشن خواهند گرفت.
رئیس جمهور سوریه همچنین به استحکام روابط اشاره کرد و از نتایج کار کمیسیون بین دولتی روسیه و سوریه ابراز خرسندی کرد. اسد تاکید کرد: این سفر جنبه جدیدی را در روابط سوریه و روسیه باز خواهد کرد و نتایجی را به همراه خواهد داشت که از آن می توان در تعامل ما پیش رفت.
متحد اصلی
سیمیون باگداساروف، مدیر مرکز مطالعات کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی معتقد است، که اگر مسکو می خواهد جایگاه یک قدرت بزرگ را حفظ کند، باید از دمشق حمایت کند. این کارشناس موضوعات تقریبی مذاکرات را تشریح کرد: مشکلاتی در زمینه مواد غذایی و سوخت در سوریه وجود دارد، بخش قابل توجهی از کشور اشغال شده است. سوالات زیادی در مورد اینکه اگر رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشود چه اتفاقی خواهد افتاد.
بوریس دولگوف پژوهشگر برجسته مرکز پژوهش های عربی و اسلامی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: دمشق متحد اصلی روسیه در خاورمیانه است، بنابراین این نشست برای مسکو بسیار مهم است. در شرایط کنونی، مذاکرات می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
این کارشناس بر این باور است: تصمیمات اتخاذ شده مطمئناً بر توسعه بیشتر منطقه تأثیر خواهد گذاشت. چین از قبل با آشتی دادن ایران و عربستان سعودی زمینه را برای این امر آماده کرده است. مسکو، دمشق، تهران و پکن می توانند کل سیستم روابط در شرق میانه را اصلاح کنند.
اگر پیش از این ایالات متحده تلاش می کرد "ناتوی عربی" ایجاد کند، اکنون وضعیت به طور اساسی تغییر کرده است. چین امنیت ایران را تقویت کرده است و روسیه در این زمینه به سوریه کمک خواهد کرد. به ویژه، لازم است اطمینان حاصل شود که اسرائیل حملات را متوقف می کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала