مسیر خطرناک، وضعیت پناهجویان افغان در اروپا و سرنوشت نامعلوم شان

© Photo / Asef KarimiАфганские беженцы в Индонезии
Афганские беженцы в Индонезии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2023
عضو شوید
با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، شمار جوانانی که از کشور به قصد اروپا از راه های غیرقانونی سفر میکنند افزایش یافته است.
اکثریت این جوانان نارسیده به مقصد شان بازداشت و پس از سپری نمودن مدتی در زندان های کشورهای همسایه به افغانستان بازگردانده میشوند.
با وجود اینکه چندین مرگ پناهجویان افغان در مسیر اروپا نیز اتفاق افتاده است، اما جوانان بخاطر آینده بهتر برای خود شان و تامین مصارف خانواده های شان در افغانستان که هیچ درآمدی ندارند، خطر جان را قبول کرده و حتی پس از دیپورت شدن بازهم برای رسیدن به اروپا و کشورهایی که به باور شان فرصت کاری در آنجا وجود دارد، تلاش میکنند.
مسیر مسافرت غیرقانونی از افغانستان به اروپا بیشتر از طریق ایران و سپس ترکیه میگذرد، اما اخیرا روسیه نیز به یکی از مسیرهای اصلی مسافرت غیرقانونی افغان ها به اروپا تبدیل شده است.
باوجود اینکه پروسه صدور ویزای سیاحتی روسیه برای شهروندان افغانستان متوقف است، اما شمار زیادی از جوانان با دریافت ویزای تحصیلی خود شان را به روسیه میرسانند و از طریق کشور بلاروس به لهستان و سپس به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به شکل غیرقانونی و طی نمودن مسیر دشوار و پر از خطر، سفر میکنند.
Мигранты пересекают Рио-Гранде в направлении американо-мексиканской границы в Сьюдад-Хуаресе, Мексика - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
مکسیکو؛ مسیر جدید مهاجرت افغان ها به امریکا و مشکلات آن
عبدالله، یکی از دانشجویان افغان در روسیه بود که پس از دو بار تلاش، بالاخره موفق شد از طریق مرز مشترک بلاروس و لهستان به اروپا برسد.
اما با رسیدن به اروپا، از وضعیت زندگی اش چندان راضی نیست چون به گفته وی، او توقع شرایط بهتر زندگی در آنجا را داشت.
عبدالله میگوید:
"پس از اینکه چندین شب را در جنگل های بلاروس و لهستان سپری کردند و بالاخره موفق شدیم به آلمان برسیم، ما را در کمپ نگهداری پناهجویان جابجا کردند و پس از مدتی ما از کمپ بیرون شدیم و برای ما اتاق دادند".
به گفته وی، با سپری شدن یک سال، هنوز هم در پروسه دریافت سند اقامت دایمی در اروپا اقدامی صورت نگرفته است و حتی اجازه کار کردن به شکل قانونی را ندارد.
او میگوید هرچند حکومت آلمان برای آنها هفته وار یک مبلغ پول میدهد، اما این پول گاهی حتی برای مصارف شخصی پناهجویان کافی نیست، در حالیکه خانواده های اکثریت پناهجویان از آنها انتظار دارند تا برای شان پول بفرستند.
به گفته این پناهجوی افغان، برای آنها تنها گزینه کار غیرقانونی میماند که از یک طرف دست مزدی که برای شان پرداخت میشود کمتر از نیم حقوقی است که باید پرداخت شود و از سوی دیگر اگر پولیس و مسوولین مهاجرتی آنها را در حال کار کردن به شکل غیرقانونی بازداشت کنند، خطر این وجود دارد که دوسیه های پناهجویی شان رد شود.
محمود یکی دیگر از پناهجویان افغان است که با سپری نمودن مسیر دشوار قاچاق از طریق ایران و ترکیه خودش را به اروپا رسانیده است و حالا در کشور بلجیم زندگی میکند.
او نیز از شرایط زندگی پناهجویان افغان در این کشور شکایت دارد و میگوید هرچند قبلا شرایط زندگی بهتر بوده است، اما پس از آغاز بحران اوکراین، در اکثریت موارد حقوق پناهجویان افغان قربانی کمک به پناهجویان اوکراینی شده است و شمار زیادی از پناهجویان را حتی از خانه ها و اسکان شان اخراج نمودند تا در آنجا پناهجویان اوکراینی را جابجا کنند.
پرچم آلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.01.2023
آمار جدید از پناهجویان افغانستان در آلمان
محمود میگوید که او در یکی از رستورانت ها به شکل غیرقانونی کار میکند تا بتواند ماهانه پولی برای خانواده اش که در افغانستان زندگی میکند، بفرستد.
براساس آماری که در اکتوبر سال ۲۰۲۲ توسط سازمان بین المللی مهاجرت نشر شده بود، در جریان یک سال (از آغاز اکتوبر ۲۰۲۱ تا اکتوبر ۲۰۲۲) دست کم پنج هزار و ۶۸۴ نفر از مهاجران جان شان را در مسیر رسیدن به اروپا از دست داده اند.
از اینجمله بیشترین قربانیان از سوریه (بیش از۷۰۰ نفر) و از افغانستان حدود ۲۷۰ نفر بوده اند.
در چند ماه اخیر نیز چندین مورد کشته شدن مهاجرین افغان در مسیر اروپا به وقوع پیوسته است، چنانکه در اواسط ماه فبروری سال جاری مقامات بلغارستان از کشف اجساد ۱۸ مهاجر افغان در یک کامیون خبر دادند.
به تاریخ ۲۲ فبروری در نتیجه غرق شدن یک قایق حامل مهاجرین غیرقانونی در ایتالیا، ۹۱ افغان به شمول زنان و کودکان جان های شان را باختند.
همچنان چندین مورد کشته شدن مهاجرین به شکل انفرادی در نتیجه شلیک نیروهای مرزبان کشورهای خارجی، غرق شدن و یا هم سردی هوا در جنگل ها، رخ داده است.
اکثریت پناهجویان افغان دلیل اصلی مسافرت غیرقانونی شان به اروپا را بیکاری و فقر در افغانستان می نامند. به گفته آنها، اگر شرایط اقتصادی در افغانستان بهتر شود و زمینه کار برای جوانان فراهم شود، حاضر اند دوباره به کشور برگردند برای آبادی کشور کار و در کنار خانواده های شان زندگی کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала