مکسیکو؛ مسیر جدید مهاجرت افغان ها به امریکا و مشکلات آن

© AP Photo / Christian ChavezМигранты пересекают Рио-Гранде в направлении американо-мексиканской границы в Сьюдад-Хуаресе, Мексика
Мигранты пересекают Рио-Гранде в направлении американо-мексиканской границы в Сьюдад-Хуаресе, Мексика - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
عضو شوید
به گفته مقامات مکسیکویی، شمار پناهجویان افغان در این کشور به شکل بی سابقه افزایش یافته است.
کشور مکسیکو اخیرا به یکی از مسیرهای اصلی رسیدن پناهجویان افغان به امریکا تبدیل شده است.
اداره پناهندگی مکسیکو اعلام کرده است که تنها در ماه جنوری سال جاری بیش از ۴۰۰ افغان از خاک مکسیکو به شکل غیرقانونی وارد ایالات متحده امریکا شده اند.
هرچند عبور از مرز مکسیکو – امریکا برای پناهجویان زیاد دشوار نیست و مصرف هنگفتی ندارد، اما رسیدن تا مکسیکو برای افغان هایی که فقط پاسپورت افغانستان را دارند، کار ساده یی نیست.
احمد عابر، یکی از افغان هایی که فقط پاسپورت افغانستان را در دست داشت، پس از سپری کردن مسیر طولانی به مکسیکو رسیده است و هنوز منتظر است تا فرصت عبور از مرز برایش مساعد شود و به امریکا برسد.
او گفت:
"من با دریافت ویزه بشردوستانه برازیل وارد این کشور شدم، سپس با کمک باند قاچاقبران به کشور پیرو، بعدش به اکوادور و پس از آن به کلمبیا و تا مرز پاناما رفتم".
به گفته وی، قاچاقبران هر نفر را در بدل مبلغ یک هزار دالر از شمال برازیل تا مرز پاناما رساندند و پس از عبور از مرز پاناما، نیمی از جنگل را با کشتی سفر کردند و در پاناما مبلغ ۵۰۰ دالر به قاچاقبران پرداختند.
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
خطر اخراج و بی سرنوشتی پناهجویان هزاران افغان انتقال یافته به امریکا
وی در ادامه گفت: "سپس از پاناما بدون کدام مشکل و ممانعت وارد کاستاریکا شدیم و پس از عبور از مرز حتی به برگه مهاجرتی نیاز نبود، بعد از آن به نیکاراگوا آمدیم و ثبت اداره مهاجرت شدیم و مبلغ ۱۵۰ دالر پرداخت کردیم، سپس به کشور هندوراس رفتیم و آنجا نیز ثبت اداره مهاجرت شدیم و برگه مهاجرت دریافت کردیم".
به گفته این پناهجوی افغان، به دلیل گزمه پولیس مهاجرت مکسیکو آنها از شهر مرزی تاپاچولا تا مکسیکوسیتی، پایتخت مکسیکو در طول ۶ روز رسیدند و حالا منتظر دریافت سند اقامت مکسیکو است، تا بتواند پس از دریافت آن به راحتی به شهر تیخوانا، شهر هم مرز با ایالات متحده امریکا بروند و سپس وارد امریکا شود.
اما برای آنعده افغانانی که پاسپورت کشورهای دیگر را داشته باشند، سفر به مکسیکو و سپس به امریکا به مراتب راحت تر است، چنانکه عبدالصبور با همسر و دو فرزندش که همه پاسپورت های کشور ترکیه نیز داشتند، با خریداری تکت طیاره از ترکیه تا مکسیکو سفر نموده و سپس در شهر تیخوانای مکسیکو از مرز عبور نمودند و به امریکا رسیدند.
عبدالصبور میگوید:
"پس از عبور از مرز، گویا پولیس مرزی امریکا حتی نقطه یی را که ما از آن عبور کردیم را تشخیص داد و پس از سپری شدن حدود نیم ساعت دو موتر پولیس مرزی نزد ما رسید و ما را به اداره پولیس انتقال دادند".
به گفته وی، پس از بازداشت توسط پولیس مرزی، مهاجرینی که با اعضای خانواده و کودکان باشند، از ۲۴ الی ۳۶ ساعت در توقیف به سر میبرند و سپس به آدرس یکی از نزدیکان و دوستان افراد مهاجر، منتقل میشوند، در حالیکه افرادی مجرد و بدون خانواده ممکن است چندین روز در توقیف پولیس باشند.
عبدالصبور که حالا در ایالت کالیفورنیای امریکا با خانواده اش زندگی میکند، میگوید که آنها فقط برگه پناهجویی دارند و ممکن است با گذشت ۶ ماه، سند مجوز کار را دریافت کنند، اما معلوم نیست که سند اقامت دایمی و شهروندی امریکا را چه زمانی بدست خواهند آورد.
مهاجرین افغان در ولایت هرات  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2023
قیودات سختگیرانه دولت ایران بر مهاجرین افغان بعد از تسلیم کردن سفارت به گروه طالبان
نامعلوم بودن سرنوشت افغان هایی که به طور غیرقانونی وارد امریکا شده اند، باعث شده که شماری از افغان هایی که از ترکیه و دیگر کشورها از طریق مکسیکو به امریکا رفته اند، دوباره به کشورهای اقامت شان برگشته اند.
عبدالعزیز که از افغانستان است و شهروند ترکیه است، پس از رفتن به امریکا به شکل غیرقانونی، با گذشت مدت زمانی دوباره به ترکیه برگشته است.
او گفت: "من وقتی به امریکا رسیدم و پس از مدتی در تلاش دریافت سند اقامت شدم، یکی از وکلای مدافع برایم گفت که پروسه دریافت سند اقامت امریکا شاید ۱۰ سال طول بکشد، به همین دلیل من برگشتم به ترکیه".
بی سرنوشتی پناهجویان افغان در امریکا یکی از موارد مهم است که حتی در کانگرس امریکا روی آن بحث جریان دارد.
پس از خروج شتاب زده امریکایی ها از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در کشور، هزاران افغان توسط نیروهای امریکایی به ایالات مختلف این کشور انتقال یافتند که اکثریت شان تا هنوز اسناد اقامت در این کشور را دریافت نکرده اند و نمیدانند چه سرنوشتی در انتظار شان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала